Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barby, Ana Aparecida de Oliveira Machado
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ratuchne, Paloma Aparecida Oliveira, Spinardi, Gabriela Christine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737
Resumo: ABSTRACT: The objective of the study was to investigate Brazilian research on storytelling using Amplified and Alternative Communication (CAA) as a pedagogical resource for students with autism spectrum disorder (ASD) between the years 2015 and 2021. The studies were selected on Google academic, CAPES and SCIELO platforms, with the descriptors TEA and storytelling; CAA, TEA and storytelling; Alternative communication and autism. The research was qualitative analysis, with literature review. All selected studies reported positive results in communication with children in ASD from the use of CAA in storytelling. It was concluded that the number of research on the subjects is scared and recent and most in the area of health, evidencing the need for greater investments in alternative teaching methodologies for ASD students and encouraging academic productions in the education area. 
id UNEB-3_77429c699214c0ffe187597f677b4c1a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/14737
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudosNarración Mediada por la Comunicación Alternativa en TEA: revisando estudosContação de História Mediada pela Comunicação Alternativa no TEA : revisando estudosAutism; Storytelling; Communication System.Autismo; Narración de Cuentos; Sistemas de Comunicación.Autismo; Narração de Histórias; Sistema de comunicaçãoABSTRACT: The objective of the study was to investigate Brazilian research on storytelling using Amplified and Alternative Communication (CAA) as a pedagogical resource for students with autism spectrum disorder (ASD) between the years 2015 and 2021. The studies were selected on Google academic, CAPES and SCIELO platforms, with the descriptors TEA and storytelling; CAA, TEA and storytelling; Alternative communication and autism. The research was qualitative analysis, with literature review. All selected studies reported positive results in communication with children in ASD from the use of CAA in storytelling. It was concluded that the number of research on the subjects is scared and recent and most in the area of health, evidencing the need for greater investments in alternative teaching methodologies for ASD students and encouraging academic productions in the education area. RESUMO: El objetivo de este estudio es examinar los resultados de la investigación brasileña sobre narración de historias utilizando los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) como recurso pedagógico para estudiantes con Transtorno del Espectro Autista (TEA) entre los años de 2015 a 2021. Se seleccionaron artículos publicados en las plataformas académicas de Google, CAPES e SciELO, con descriptores TEA y narración de cuentos; SAAC, TEA y narración de cuentos; Comunicación Alternativa y narración de cuentos; Comunicación Alternativa y autismo. Se trata de una investigación cualitativa, bibliográfica. Los resultados revelaron que las investigaciones sobre este tema son escasas y recientes, la mayoría en el área de la Salud, en la que las categorías son tratadas por separado, destacando la necesidad de una mayor inversión en metodologías alternativas de enseñanza para estudiantes TEA e incentivo a las producciones académicas en el área educativa.RESUMO: O objetivo do estudo foi investigar as pesquisas brasileiras sobre a contação de histórias utilizando a Comunicação Ampliada e Alternativa (CAA) como recurso pedagógico, para estudantes no Transtorno do Espectro Autista (TEA) entre os anos de 2015 e 2021. Os estudos foram selecionados nas plataformas Google acadêmico, CAPES e SciELO, com os descritores TEA e contação de história; CAA, TEA e contação de história; Comunicação Alternativa e autismo. A pesquisa foi de análise qualitativa, com revisão bibliográfica. Todos os estudos selecionados relataram resultados positivos na comunicação com crianças no TEA a partir do emprego da CAA na contação de histórias. Concluiu-se que o número de pesquisas sobre o tema é escasso e recente e a maioria na área da saúde, evidenciando a necessidade de maiores investimentos em metodologias alternativas de ensino para estudantes TEA e incentivo a produções acadêmicas na área educacional.UNEB2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1473710.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p69-84Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 68 (2022): Educação e Contação de Histórias; 69-842358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n68reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737/10314Copyright (c) 2022 Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby, Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne, Gabriela Christine Spinardiinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarby, Ana Aparecida de Oliveira Machado Ratuchne, Paloma Aparecida OliveiraSpinardi, Gabriela Christine 2022-10-27T12:49:16Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/14737Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-10-27T12:49:16Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
Narración Mediada por la Comunicación Alternativa en TEA: revisando estudos
Contação de História Mediada pela Comunicação Alternativa no TEA : revisando estudos
title Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
spellingShingle Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
Barby, Ana Aparecida de Oliveira Machado
Autism; Storytelling; Communication System.
Autismo; Narración de Cuentos; Sistemas de Comunicación.
Autismo; Narração de Histórias; Sistema de comunicação
title_short Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
title_full Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
title_fullStr Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
title_full_unstemmed Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
title_sort Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos
author Barby, Ana Aparecida de Oliveira Machado
author_facet Barby, Ana Aparecida de Oliveira Machado
Ratuchne, Paloma Aparecida Oliveira
Spinardi, Gabriela Christine
author_role author
author2 Ratuchne, Paloma Aparecida Oliveira
Spinardi, Gabriela Christine
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barby, Ana Aparecida de Oliveira Machado
Ratuchne, Paloma Aparecida Oliveira
Spinardi, Gabriela Christine
dc.subject.por.fl_str_mv Autism; Storytelling; Communication System.
Autismo; Narración de Cuentos; Sistemas de Comunicación.
Autismo; Narração de Histórias; Sistema de comunicação
topic Autism; Storytelling; Communication System.
Autismo; Narración de Cuentos; Sistemas de Comunicación.
Autismo; Narração de Histórias; Sistema de comunicação
description ABSTRACT: The objective of the study was to investigate Brazilian research on storytelling using Amplified and Alternative Communication (CAA) as a pedagogical resource for students with autism spectrum disorder (ASD) between the years 2015 and 2021. The studies were selected on Google academic, CAPES and SCIELO platforms, with the descriptors TEA and storytelling; CAA, TEA and storytelling; Alternative communication and autism. The research was qualitative analysis, with literature review. All selected studies reported positive results in communication with children in ASD from the use of CAA in storytelling. It was concluded that the number of research on the subjects is scared and recent and most in the area of health, evidencing the need for greater investments in alternative teaching methodologies for ASD students and encouraging academic productions in the education area. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p69-84
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p69-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737/10314
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 68 (2022): Educação e Contação de Histórias; 69-84
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v31.n68
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958426046464