A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Margareth
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Marcelo Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10499
Resumo: This article analyzes the results of the research Teacher education devices that consider subjectivity. The methodology used in the research was the written record of teachers / psychoanalysts based on two questions about the teaching implication and the methods used in teacher education aimed at impacts on teacher subjectivity. As a result, we found that the clinical conduct involved and the qualified listening of teachers in situations of complaint and malaise are configured as important devices to be transmitted in training, reiterating the ineffectiveness of prescriptive models of teacher education, based on teaching of techniques and information about how the teacher should teach and work with his student. Reaffirming the need for time for the precise elaboration of everyday experiences so that they can actually cross and mark the Subject.
id UNEB-3_db26e2fe22b7ffc824c6a4da3c3c804a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10499
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docenteDispositivosFormação docenteSubjetividadeThis article analyzes the results of the research Teacher education devices that consider subjectivity. The methodology used in the research was the written record of teachers / psychoanalysts based on two questions about the teaching implication and the methods used in teacher education aimed at impacts on teacher subjectivity. As a result, we found that the clinical conduct involved and the qualified listening of teachers in situations of complaint and malaise are configured as important devices to be transmitted in training, reiterating the ineffectiveness of prescriptive models of teacher education, based on teaching of techniques and information about how the teacher should teach and work with his student. Reaffirming the need for time for the precise elaboration of everyday experiences so that they can actually cross and mark the Subject.Este artículo analiza los resultados de la investigación Dispositivos de formación docente que consideran la subjetividad. La metodología utilizada enla investigación fue el registro escrito de docentes psicoanalistas basado en dos preguntas sobre la implicación de la enseñanza y de los métodos utilizadosen la formación visando mirar los efectos en la subjetividad de los maestros. Como resultado, verificamos que la conducta clínica involucrada y la escuchacalificada de los docentes en situaciones de queja y malestar se configuran como dispositivos importantes para ser transmitidos en la formación. Reitera, puesla ineficacia de los modelos prescriptivos de formación docente, basados en la enseñanza de técnicas e informaciones sobre cómo el docente debe enseñar ytrabajar con su alumno, reafirmando así la necesidad de tiempo para elaboración precisa de las experiencias cotidianas que realmente puedan tocar y marcar el sujeto.O presente artigo apura a análise dos resultados da pesquisa Dispositivos de formação docente que consideram a subjetividade. A metodologia usada napesquisa foi o registro escrito de professores/as psicanalistas a partir de duas questões acerca da implicação docente e dos métodos usados na formaçãovisando os impactos na subjetividade docente. Como resultado, apuramos que a conduta clínica implicada e a escuta qualificada de docentes em situações de queixa e mal-estar se configuram como importantes dispositivos a serem transmitidos na formação, reiterando a ineficácia de modelos prescritivos deformação de professores/as que se baseiam no ensino de técnicas e informações acerca de como o/a professor/a deve ensinar e trabalhar com seu aluno.Reafirma-se assim a necessidade de tempo para a elaboração precisa das experiências cotidianas para que estas possam de fato atravessar e marcar osujeito.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1049910.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 84-1012358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10499/7418Diniz, Margareth Pereira, Marcelo Ricardo info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:24:40Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10499Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:24:40Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
title A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
spellingShingle A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
Diniz, Margareth
Dispositivos
Formação docente
Subjetividade
title_short A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
title_full A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
title_fullStr A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
title_full_unstemmed A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
title_sort A presença da psicanálise na universidade: pesquisa e dispositivos para a formação docente: pesquisa e dispositivos para a formação docente
author Diniz, Margareth
author_facet Diniz, Margareth
Pereira, Marcelo Ricardo
author_role author
author2 Pereira, Marcelo Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Margareth
Pereira, Marcelo Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Dispositivos
Formação docente
Subjetividade
topic Dispositivos
Formação docente
Subjetividade
description This article analyzes the results of the research Teacher education devices that consider subjectivity. The methodology used in the research was the written record of teachers / psychoanalysts based on two questions about the teaching implication and the methods used in teacher education aimed at impacts on teacher subjectivity. As a result, we found that the clinical conduct involved and the qualified listening of teachers in situations of complaint and malaise are configured as important devices to be transmitted in training, reiterating the ineffectiveness of prescriptive models of teacher education, based on teaching of techniques and information about how the teacher should teach and work with his student. Reaffirming the need for time for the precise elaboration of everyday experiences so that they can actually cross and mark the Subject.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10499
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10499
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p84-101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10499/7418
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 84-101
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957762297856