Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Marluce Torquato Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nunes, João Batista Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780
Resumo: Learning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design.
id UNEB-3_f269257d5f882b9b1604da4c05d7834f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11780
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management areaAnaĺitica del aprendizaje aplicada a la formación a distancia del pedagogo en la área de la gestión escolar Analítica da aprendizagem aplicada à formação do pedagogo a distância na área da Gestão EscolarLearning AnalyticsTeacher EducationDistance EducationSchool ManagementAnalítica del AprendizajeFormación de ProfesoresEducación a DistanciaGestión EscolarAnalítica da AprendizagemFormação de ProfessoresEducação a DistânciaGestão EscolarLearning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design.La analítica del aprendizaje es un campo de investigación que aún se encuentra en una etapa temprana en América Latina, incluido Brasil. Este artículo tiene como objetivo establecer un modelo predictivo, basado en la analítica del aprendizaje, que ayude en el seguimiento del desempeño de los estudiantes de la Licenciatura en Pedagogía en la modalidad de educación a distancia, de una universidad ubicada en el Estado de Ceará (Brasil) y participante del sistema de la UAB, en lo que respecta a la formación en el ámbito de la gestión escolar. Se adoptó el método estadístico, aplicando la técnica de regresión logística multinomial a categorías de acciones realizadas en Moodle por 274 estudiantes de dos disciplinas del área de gestión escolar, distribuidos en siete centros. Los resultados mostraron categorías de acciones que interfieren directamente en el desempeño del alumno, ya sea para aprobar, reprobar o reprobar por faltas, revelando la necesidad de cambios en el diseño del curso.A analítica da aprendizagem (learning analytics) é um campo de pesquisa ainda em estágio inicial na América Latina, inclusive no Brasil. Este artigo objetiva estabelecer um modelo preditivo, com base na analítica da aprendizagem, que auxilie no acompanhamento do desempenho dos alunos do curso de Licenciatura em Pedagogia na modalidade de educação a distância, de uma universidade localizada no Estado do Ceará (Brasil) e participante do Sistema UAB, no tocante à formação na área de gestão escolar. Adotou-se o método estatístico, mediante a aplicação da técnica de regressão logística multinomial a categorias de ações realizadas no Moodle por 274 estudantes em duas disciplinas da área de gestão escolar, distribuídos em sete polos. Os resultados evidenciaram categorias de ações que interferem diretamente no desempenho do estudante, seja para ser aprovado, reprovado por nota ou por falta, revelando a necessidade de mudanças no design do curso.UNEB2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1178010.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 65 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemponeidade; 338-3542358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n65reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780/9535Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Marluce Torquato LimaNunes, João Batista Carvalho2022-02-18T17:05:24Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11780Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-02-18T17:05:24Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
Anaĺitica del aprendizaje aplicada a la formación a distancia del pedagogo en la área de la gestión escolar
Analítica da aprendizagem aplicada à formação do pedagogo a distância na área da Gestão Escolar
title Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
spellingShingle Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
Gonçalves, Marluce Torquato Lima
Learning Analytics
Teacher Education
Distance Education
School Management
Analítica del Aprendizaje
Formación de Profesores
Educación a Distancia
Gestión Escolar
Analítica da Aprendizagem
Formação de Professores
Educação a Distância
Gestão Escolar
title_short Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
title_full Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
title_fullStr Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
title_full_unstemmed Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
title_sort Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
author Gonçalves, Marluce Torquato Lima
author_facet Gonçalves, Marluce Torquato Lima
Nunes, João Batista Carvalho
author_role author
author2 Nunes, João Batista Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Marluce Torquato Lima
Nunes, João Batista Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Analytics
Teacher Education
Distance Education
School Management
Analítica del Aprendizaje
Formación de Profesores
Educación a Distancia
Gestión Escolar
Analítica da Aprendizagem
Formação de Professores
Educação a Distância
Gestão Escolar
topic Learning Analytics
Teacher Education
Distance Education
School Management
Analítica del Aprendizaje
Formación de Profesores
Educación a Distancia
Gestión Escolar
Analítica da Aprendizagem
Formação de Professores
Educação a Distância
Gestão Escolar
description Learning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780/9535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 65 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemponeidade; 338-354
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v31.n65
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957988790272