Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780 |
Resumo: | Learning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design. |
id |
UNEB-3_f269257d5f882b9b1604da4c05d7834f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11780 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management areaAnaĺitica del aprendizaje aplicada a la formación a distancia del pedagogo en la área de la gestión escolar Analítica da aprendizagem aplicada à formação do pedagogo a distância na área da Gestão EscolarLearning AnalyticsTeacher EducationDistance EducationSchool ManagementAnalítica del AprendizajeFormación de ProfesoresEducación a DistanciaGestión EscolarAnalítica da AprendizagemFormação de ProfessoresEducação a DistânciaGestão EscolarLearning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design.La analítica del aprendizaje es un campo de investigación que aún se encuentra en una etapa temprana en América Latina, incluido Brasil. Este artículo tiene como objetivo establecer un modelo predictivo, basado en la analítica del aprendizaje, que ayude en el seguimiento del desempeño de los estudiantes de la Licenciatura en Pedagogía en la modalidad de educación a distancia, de una universidad ubicada en el Estado de Ceará (Brasil) y participante del sistema de la UAB, en lo que respecta a la formación en el ámbito de la gestión escolar. Se adoptó el método estadístico, aplicando la técnica de regresión logística multinomial a categorías de acciones realizadas en Moodle por 274 estudiantes de dos disciplinas del área de gestión escolar, distribuidos en siete centros. Los resultados mostraron categorías de acciones que interfieren directamente en el desempeño del alumno, ya sea para aprobar, reprobar o reprobar por faltas, revelando la necesidad de cambios en el diseño del curso.A analítica da aprendizagem (learning analytics) é um campo de pesquisa ainda em estágio inicial na América Latina, inclusive no Brasil. Este artigo objetiva estabelecer um modelo preditivo, com base na analítica da aprendizagem, que auxilie no acompanhamento do desempenho dos alunos do curso de Licenciatura em Pedagogia na modalidade de educação a distância, de uma universidade localizada no Estado do Ceará (Brasil) e participante do Sistema UAB, no tocante à formação na área de gestão escolar. Adotou-se o método estatístico, mediante a aplicação da técnica de regressão logística multinomial a categorias de ações realizadas no Moodle por 274 estudantes em duas disciplinas da área de gestão escolar, distribuídos em sete polos. Os resultados evidenciaram categorias de ações que interferem diretamente no desempenho do estudante, seja para ser aprovado, reprovado por nota ou por falta, revelando a necessidade de mudanças no design do curso.UNEB2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1178010.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 65 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemponeidade; 338-3542358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n65reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780/9535Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Marluce Torquato LimaNunes, João Batista Carvalho2022-02-18T17:05:24Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11780Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-02-18T17:05:24Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area Anaĺitica del aprendizaje aplicada a la formación a distancia del pedagogo en la área de la gestión escolar Analítica da aprendizagem aplicada à formação do pedagogo a distância na área da Gestão Escolar |
title |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
spellingShingle |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area Gonçalves, Marluce Torquato Lima Learning Analytics Teacher Education Distance Education School Management Analítica del Aprendizaje Formación de Profesores Educación a Distancia Gestión Escolar Analítica da Aprendizagem Formação de Professores Educação a Distância Gestão Escolar |
title_short |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
title_full |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
title_fullStr |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
title_full_unstemmed |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
title_sort |
Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area |
author |
Gonçalves, Marluce Torquato Lima |
author_facet |
Gonçalves, Marluce Torquato Lima Nunes, João Batista Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, João Batista Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Marluce Torquato Lima Nunes, João Batista Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Analytics Teacher Education Distance Education School Management Analítica del Aprendizaje Formación de Profesores Educación a Distancia Gestión Escolar Analítica da Aprendizagem Formação de Professores Educação a Distância Gestão Escolar |
topic |
Learning Analytics Teacher Education Distance Education School Management Analítica del Aprendizaje Formación de Profesores Educación a Distancia Gestión Escolar Analítica da Aprendizagem Formação de Professores Educação a Distância Gestão Escolar |
description |
Learning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780/9535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marluce Torquato Lima Gonçalves, João Batista Carvalho Nunes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 65 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemponeidade; 338-354 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v31.n65 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957988790272 |