Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Andréa Jane da, Holanda, Maria Fabiana Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tabuleiro de Letras
Texto Completo: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257
Resumo: Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence.
id UNEB-4_2a0487bfefb84a9df07672d166ed8050
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11257
network_acronym_str UNEB-4
network_name_str Tabuleiro de Letras
repository_id_str
spelling Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence.Resumo: A necessidade de se trabalhar a escrita em sala de aula tomando como base os diversos gêneros textuais, coloca os professores diante da decisão de qual gênero levar para suas aulas de Língua Portuguesa. Assim sendo, pensando no aspecto da relevância cultural do cordel para o Nordeste, decidimos empreender um estudo sobre esse gênero. Nosso objetivo neste artigo é fazer um recorte de um estudo mais amplo com vistas a apresentar a análise de um trabalho com uma Sequência Didática.  Dessa forma, apresentamos as etapas dessa sequência didática realizada numa turma de 9º ano de uma escola pública de Natal. Os resultados da análise nos mostram que se trata de um gênero fecundo para se trabalhar em nosso contexto, uma vez que instiga e motiva os alunos em seus processos de leitura e de escrita promovendo o desenvolvimento dessas habilidades. Palavras-chave: Ensino de leitura e de escrita; Literatura de cordel; Sequência didática.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1125710.35499/tl.v15i2.11257Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 323-3342176-578210.35499/tl.v15i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257/9238Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Ladmires Luiz Gomes deSilva, Andréa Jane da Holanda, Maria Fabiana Medeiros de 2021-12-22T18:17:27Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11257Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2021-12-22T18:17:27Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
title Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
spellingShingle Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de
title_short Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
title_full Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
title_fullStr Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
title_full_unstemmed Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
title_sort Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
author Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de
author_facet Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de
Silva, Andréa Jane da
Holanda, Maria Fabiana Medeiros de
author_role author
author2 Silva, Andréa Jane da
Holanda, Maria Fabiana Medeiros de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de
Silva, Andréa Jane da
Holanda, Maria Fabiana Medeiros de
description Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257
10.35499/tl.v15i2.11257
url https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257
identifier_str_mv 10.35499/tl.v15i2.11257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257/9238
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL
dc.source.none.fl_str_mv Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 323-334
2176-5782
10.35499/tl.v15i2
reponame:Tabuleiro de Letras
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Tabuleiro de Letras
collection Tabuleiro de Letras
repository.name.fl_str_mv Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv nlopes@uneb.br
_version_ 1800211680121061376