Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257 |
Resumo: | Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence. |
id |
UNEB-4_2a0487bfefb84a9df07672d166ed8050 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11257 |
network_acronym_str |
UNEB-4 |
network_name_str |
Tabuleiro de Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu”Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence.Resumo: A necessidade de se trabalhar a escrita em sala de aula tomando como base os diversos gêneros textuais, coloca os professores diante da decisão de qual gênero levar para suas aulas de Língua Portuguesa. Assim sendo, pensando no aspecto da relevância cultural do cordel para o Nordeste, decidimos empreender um estudo sobre esse gênero. Nosso objetivo neste artigo é fazer um recorte de um estudo mais amplo com vistas a apresentar a análise de um trabalho com uma Sequência Didática. Dessa forma, apresentamos as etapas dessa sequência didática realizada numa turma de 9º ano de uma escola pública de Natal. Os resultados da análise nos mostram que se trata de um gênero fecundo para se trabalhar em nosso contexto, uma vez que instiga e motiva os alunos em seus processos de leitura e de escrita promovendo o desenvolvimento dessas habilidades. Palavras-chave: Ensino de leitura e de escrita; Literatura de cordel; Sequência didática.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1125710.35499/tl.v15i2.11257Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 323-3342176-578210.35499/tl.v15i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257/9238Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Ladmires Luiz Gomes deSilva, Andréa Jane da Holanda, Maria Fabiana Medeiros de 2021-12-22T18:17:27Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11257Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2021-12-22T18:17:27Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
title |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
spellingShingle |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de |
title_short |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
title_full |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
title_fullStr |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
title_full_unstemmed |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
title_sort |
Gênero cordel: uma sequência didática como “troféu” |
author |
Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de |
author_facet |
Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de Silva, Andréa Jane da Holanda, Maria Fabiana Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Andréa Jane da Holanda, Maria Fabiana Medeiros de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Ladmires Luiz Gomes de Silva, Andréa Jane da Holanda, Maria Fabiana Medeiros de |
description |
Cordel literature: a didactic sequence as a “prize” Abstract: The necessity of dealing with different textual genres when practicing writing takes teachers to face the crucial decision of which genre to take to their Portuguese classes. Therefore, because of the cultural relevance of the cordel literature to the Northeast of Brazil, we have decided to undertake a study on this textual genre. Our aim in this paper is to focus on one aspect of a broader research in order to presente the analysis of a Didactic Sequence produced on cordel. Thus, it is presented the stafes of this sequence carried out in a 9th grade class at a public school in Natal/RN. The result of the analysis show us that it is a fertile genre to work in out contexto since it instigates and motivates students on their Reading and writing processes, promoting the development of these language skills. Keywords: Reading and writing; Cordel literature; Didactic sequence. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257 10.35499/tl.v15i2.11257 |
url |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257 |
identifier_str_mv |
10.35499/tl.v15i2.11257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11257/9238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 323-334 2176-5782 10.35499/tl.v15i2 reponame:Tabuleiro de Letras instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Tabuleiro de Letras |
collection |
Tabuleiro de Letras |
repository.name.fl_str_mv |
Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
nlopes@uneb.br |
_version_ |
1800211680121061376 |