RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DE GENARO, EDNEI
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Karajá, Leônidas Hadori
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852
Resumo: In the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses.
id UNEMAT-5_23852887d06c2190fe7b10998a370d3b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11852
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTUREEL RITXÒKÒ COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO EN LA CULTURA KARAJÁRitxòkò como Instrumento Pedagógico na Cultura KarajáRitxòkòartefacto cultural-pedagógicocultura indígena karajáRitxòkòKarajá CultureIndigenous CultureRitxòkòCultura KarajáArtefato cultural-pedagógicoIn the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses.En la comunidad indígena Hawalora, las ritxòkò ayudan a afrontar los desafíos de sensibilizar y preservar la cultura Karajá (Iny Mahãdu). Los Karajá de Hawalora viven a orillas del ríos Araguaia y Tapirapé, en el límite entre el estado de Mato Grosso y el estado de Tocantins, cerca de la ciudad de Santa Terezinha - MT. Ritxòkò son muñecas, normalmente fabricados en barro, con notable potencial lúdico-pedagógico, como instrumento de creación de experiencias, ideas y prácticas de enseñanza-aprendizaje para los Karajá, ya sea en el ámbito escolar o fuera de él. El presente estudio buscó comprender un poco sobre la producción y las historias que involucran la artesanía tradicional ritxòkò, en particular, sobre sus prácticas y valores culturales, para luego analizar la relevancia de rescatar y (re)significar esta tradición, como recurso pedagógico, para no limitarse a un objeto mercantil para vender artesanías a no indios. Las metodologías utilizadas en la investigación fueron, además de la investigación bibliográfica, el trabajo de campo, con la organización de un taller de elaboración de muñecos de barro, composición de observaciones y análisis.Na comunidade indígena Hawalora, as ritxòkò auxiliam na conscientização e preservação da cultura Karajá (Iny Mahãdu). Os Karajá de Hawalora vivem às margens dos rios Tapirapé e Araguaia, na divisa entre o estado de Mato Grosso e o estado de Tocantins, estando próximos à área urbana de Santa Terezinha - MT. Ritxòkò são bonecas, normalmente confeccionadas de barro, com notório potencial lúdico-pedagógico, enquanto instrumento de criação de experiências, ideias e práticas de ensino-aprendizagem aos Karajá, seja em ambiente escolar ou fora dele. O presente estudo buscou compreender um pouco sobre a produção e as histórias envolvendo o tradicional artesanato ritxòkò, notadamente, sobre suas práticas e valores culturais, para, em seguida, analisarmos as relevâncias do resgate e (res)significação dessa tradição, enquanto recurso pedagógico, de modo a não se restringir a um objeto-mercadoria (artesanatos vendidos aos não índios). As metodologias utilizadas na pesquisa foram, além da pesquisa bibliográfica, o trabalho de campo, com a organização de uma oficina de confecção de bonecas de barro, compondo observações e análises.UNEMAT Editora2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923182178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852/8144Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE GENARO, EDNEIKarajá, Leônidas HadoriKarajá, Leônidas HadoriKarajá, Leônidas Hadori2024-02-08T11:10:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11852Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2024-02-08T11:10:25Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
EL RITXÒKÒ COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO EN LA CULTURA KARAJÁ
Ritxòkò como Instrumento Pedagógico na Cultura Karajá
title RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
spellingShingle RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
DE GENARO, EDNEI
Ritxòkò
artefacto cultural-pedagógico
cultura indígena karajá
Ritxòkò
Karajá Culture
Indigenous Culture
Ritxòkò
Cultura Karajá
Artefato cultural-pedagógico
title_short RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
title_full RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
title_fullStr RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
title_full_unstemmed RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
title_sort RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
author DE GENARO, EDNEI
author_facet DE GENARO, EDNEI
Karajá, Leônidas Hadori
author_role author
author2 Karajá, Leônidas Hadori
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DE GENARO, EDNEI
Karajá, Leônidas Hadori
Karajá, Leônidas Hadori
Karajá, Leônidas Hadori
dc.subject.por.fl_str_mv Ritxòkò
artefacto cultural-pedagógico
cultura indígena karajá
Ritxòkò
Karajá Culture
Indigenous Culture
Ritxòkò
Cultura Karajá
Artefato cultural-pedagógico
topic Ritxòkò
artefacto cultural-pedagógico
cultura indígena karajá
Ritxòkò
Karajá Culture
Indigenous Culture
Ritxòkò
Cultura Karajá
Artefato cultural-pedagógico
description In the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852/8144
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392318
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461168635904