RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852 |
Resumo: | In the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses. |
id |
UNEMAT-5_23852887d06c2190fe7b10998a370d3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11852 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTUREEL RITXÒKÒ COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO EN LA CULTURA KARAJÁRitxòkò como Instrumento Pedagógico na Cultura KarajáRitxòkòartefacto cultural-pedagógicocultura indígena karajáRitxòkòKarajá CultureIndigenous CultureRitxòkòCultura KarajáArtefato cultural-pedagógicoIn the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses.En la comunidad indígena Hawalora, las ritxòkò ayudan a afrontar los desafíos de sensibilizar y preservar la cultura Karajá (Iny Mahãdu). Los Karajá de Hawalora viven a orillas del ríos Araguaia y Tapirapé, en el límite entre el estado de Mato Grosso y el estado de Tocantins, cerca de la ciudad de Santa Terezinha - MT. Ritxòkò son muñecas, normalmente fabricados en barro, con notable potencial lúdico-pedagógico, como instrumento de creación de experiencias, ideas y prácticas de enseñanza-aprendizaje para los Karajá, ya sea en el ámbito escolar o fuera de él. El presente estudio buscó comprender un poco sobre la producción y las historias que involucran la artesanía tradicional ritxòkò, en particular, sobre sus prácticas y valores culturales, para luego analizar la relevancia de rescatar y (re)significar esta tradición, como recurso pedagógico, para no limitarse a un objeto mercantil para vender artesanías a no indios. Las metodologías utilizadas en la investigación fueron, además de la investigación bibliográfica, el trabajo de campo, con la organización de un taller de elaboración de muñecos de barro, composición de observaciones y análisis.Na comunidade indígena Hawalora, as ritxòkò auxiliam na conscientização e preservação da cultura Karajá (Iny Mahãdu). Os Karajá de Hawalora vivem às margens dos rios Tapirapé e Araguaia, na divisa entre o estado de Mato Grosso e o estado de Tocantins, estando próximos à área urbana de Santa Terezinha - MT. Ritxòkò são bonecas, normalmente confeccionadas de barro, com notório potencial lúdico-pedagógico, enquanto instrumento de criação de experiências, ideias e práticas de ensino-aprendizagem aos Karajá, seja em ambiente escolar ou fora dele. O presente estudo buscou compreender um pouco sobre a produção e as histórias envolvendo o tradicional artesanato ritxòkò, notadamente, sobre suas práticas e valores culturais, para, em seguida, analisarmos as relevâncias do resgate e (res)significação dessa tradição, enquanto recurso pedagógico, de modo a não se restringir a um objeto-mercadoria (artesanatos vendidos aos não índios). As metodologias utilizadas na pesquisa foram, além da pesquisa bibliográfica, o trabalho de campo, com a organização de uma oficina de confecção de bonecas de barro, compondo observações e análises.UNEMAT Editora2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923182178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852/8144Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE GENARO, EDNEIKarajá, Leônidas HadoriKarajá, Leônidas HadoriKarajá, Leônidas Hadori2024-02-08T11:10:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11852Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2024-02-08T11:10:25Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE EL RITXÒKÒ COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO EN LA CULTURA KARAJÁ Ritxòkò como Instrumento Pedagógico na Cultura Karajá |
title |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
spellingShingle |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE DE GENARO, EDNEI Ritxòkò artefacto cultural-pedagógico cultura indígena karajá Ritxòkò Karajá Culture Indigenous Culture Ritxòkò Cultura Karajá Artefato cultural-pedagógico |
title_short |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
title_full |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
title_fullStr |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
title_full_unstemmed |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
title_sort |
RITXÒKÒ AS A PEDAGOGICAL INSTRUMENT IN KARAJÁ CULTURE |
author |
DE GENARO, EDNEI |
author_facet |
DE GENARO, EDNEI Karajá, Leônidas Hadori |
author_role |
author |
author2 |
Karajá, Leônidas Hadori |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DE GENARO, EDNEI Karajá, Leônidas Hadori Karajá, Leônidas Hadori Karajá, Leônidas Hadori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ritxòkò artefacto cultural-pedagógico cultura indígena karajá Ritxòkò Karajá Culture Indigenous Culture Ritxòkò Cultura Karajá Artefato cultural-pedagógico |
topic |
Ritxòkò artefacto cultural-pedagógico cultura indígena karajá Ritxòkò Karajá Culture Indigenous Culture Ritxòkò Cultura Karajá Artefato cultural-pedagógico |
description |
In the Hawalora indigenous community, the ritxòkò help raise awareness and preserve Karajá culture (Iny Mahãdu) culture. Indians Hawalora’s Karajá live on the banks of the Araguaia and Tapirapé Rivers, between the state of Mato Grosso and the state of Tocantins, being near to the city of Santa Terezinha - MT. Ritxòkò are dolls, normally made of clay, with notable playful-pedagogical potential, as an instrument for creating experiences, ideas and teaching-learning practices for the Karajá, whether in a school environment or outside it. The present study sought to understand a little about the production and stories involving the traditional ritxòkò crafts, notably, about its cultural practices and values, to then analyze the relevance of rescuing and (re-)signifying this tradition, as a pedagogical resource, in other words, not to be restricted to a commodity object for selling crafts to non-Indians. The methodologies used in the research were, in addition to bibliographical research, fieldwork, with the organization of a workshop for making clay dolls, composing observations and analyses. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11852/8144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDNEI DE GENARO, Leônidas Hadori https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392318 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217461168635904 |