HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Lima, Elizeth Gonzaga dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Luz, Jackeline Nascimento Noronha da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757
Resumo: The relationship between high school and university is an important aspect to be studied in the current situation, considering the processes that students go through until they enter university. The purpose of this article is to identify the debates and discussions on the demands of high school and the actions of permanence instituted in universities. The theoretical contribution uses references that discuss admission, permanence, democratization, high school, university and trajectory. As methodological procedures, the qualitative approach is used, based on bibliographic research in articles, theses and dissertations. Thus, it is considered that from the course of changes in policies for access to higher education, academic research has moved forward and developed analyzes to understand such changes and movement, contributing to unveiling reality and strengthening permanence actions.
id UNEMAT-5_2bf02e2cf3abb3602ddc5be4b3bcaee7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5757
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTIONACCIONES DE ESCUELA SECUNDARIA Y ESTANCIA EN LA UNIVERSIDAD: INVESTIGACIÓN EN MOVIMIENTOENSINO MÉDIO E AS AÇÕES DE PERMANÊNCIAS NA UNIVERSIDADE: PESQUISAS EM MOVIMENTOensino médiouniversidadeingressopermanênciahigh school universityticketpermanence bachilleratouniversidad boleto permanenciaThe relationship between high school and university is an important aspect to be studied in the current situation, considering the processes that students go through until they enter university. The purpose of this article is to identify the debates and discussions on the demands of high school and the actions of permanence instituted in universities. The theoretical contribution uses references that discuss admission, permanence, democratization, high school, university and trajectory. As methodological procedures, the qualitative approach is used, based on bibliographic research in articles, theses and dissertations. Thus, it is considered that from the course of changes in policies for access to higher education, academic research has moved forward and developed analyzes to understand such changes and movement, contributing to unveiling reality and strengthening permanence actions.La relación entre la escuela secundaria y la universidad es un aspecto importante a estudiar en la situación actual, en vista de los procesos que atraviesan los estudiantes hasta ingresar a la universidad. El propósito de este artículo es identificar los debates y discusiones sobre las demandas de la escuela secundaria y las acciones de permanencia instituidas en las universidades. La contribución teórica utiliza referencias que discuten admisión, permanencia, democratización, escuela secundaria, universidad y trayectoria. Como procedimientos metodológicos, se utiliza el enfoque cualitativo, basado en la investigación bibliográfica en artículos, tesis y disertaciones. Por lo tanto, se considera que desde el curso de los cambios en las políticas de acceso a la educación superior, la investigación académica ha avanzado y desarrollado análisis para comprender dichos cambios y movimientos, contribuyendo a revelar la realidad y fortalecer las acciones de permanenciaA relação entre o ensino médio e a universidade se constitui uma importante vertente a ser estudada na atual conjuntura, tendo em vista os processos que os estudantes perpassam até ingressarem na universidade. O objetivo desse artigo é identificar os debates e discussões, sobre as demandas do ensino médio e as ações de permanências instituídas nas universidades. O aporte teórico utiliza-se de referências que discutem ingresso, permanência, democratização, ensino médio, universidade e trajetória. Como procedimentos metodológicos utiliza-se a abordagem qualitativa, a partir de pesquisas bibliográficas em artigos, teses e dissertações. Assim, considera-se que a partir do percurso de mudanças nas políticas de acesso à educação superior, as pesquisas acadêmicas caminharam e desenvolveram análises para compreender tal mudanças e movimento, contribuindo com desvelamentos da realidade e fortalecimento das ações de permanência.UNEMAT Editora2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 71-902178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757/4320Copyright (c) 2021 Elizeth Gonzaga dos Santos Lima, Jackeline Nascimento Noronha da Luzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Lima, Elizeth Gonzaga dosLuz, Jackeline Nascimento Noronha da2023-04-25T14:49:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5757Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T14:49:57Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
ACCIONES DE ESCUELA SECUNDARIA Y ESTANCIA EN LA UNIVERSIDAD: INVESTIGACIÓN EN MOVIMIENTO
ENSINO MÉDIO E AS AÇÕES DE PERMANÊNCIAS NA UNIVERSIDADE: PESQUISAS EM MOVIMENTO
title HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
spellingShingle HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
Santos Lima, Elizeth Gonzaga dos
ensino médio
universidade
ingresso
permanência
high school
university
ticket
permanence
bachillerato
universidad
boleto
permanencia
title_short HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
title_full HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
title_fullStr HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
title_full_unstemmed HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
title_sort HIGH SCHOOL AND STAY ACTIONS AT THE UNIVERSITY: RESEARCH IN MOTION
author Santos Lima, Elizeth Gonzaga dos
author_facet Santos Lima, Elizeth Gonzaga dos
Luz, Jackeline Nascimento Noronha da
author_role author
author2 Luz, Jackeline Nascimento Noronha da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Lima, Elizeth Gonzaga dos
Luz, Jackeline Nascimento Noronha da
dc.subject.por.fl_str_mv ensino médio
universidade
ingresso
permanência
high school
university
ticket
permanence
bachillerato
universidad
boleto
permanencia
topic ensino médio
universidade
ingresso
permanência
high school
university
ticket
permanence
bachillerato
universidad
boleto
permanencia
description The relationship between high school and university is an important aspect to be studied in the current situation, considering the processes that students go through until they enter university. The purpose of this article is to identify the debates and discussions on the demands of high school and the actions of permanence instituted in universities. The theoretical contribution uses references that discuss admission, permanence, democratization, high school, university and trajectory. As methodological procedures, the qualitative approach is used, based on bibliographic research in articles, theses and dissertations. Thus, it is considered that from the course of changes in policies for access to higher education, academic research has moved forward and developed analyzes to understand such changes and movement, contributing to unveiling reality and strengthening permanence actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5757/4320
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elizeth Gonzaga dos Santos Lima, Jackeline Nascimento Noronha da Luz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elizeth Gonzaga dos Santos Lima, Jackeline Nascimento Noronha da Luz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 71-90
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460869791744