CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, CLAUDIONOR Renato da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: BORTOLOZZI, Ana Claudia, CABRAL, Lázara Christina Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477
Resumo: This article is a study on child sexuality developed from the Grounded Theory methodology. The objective is to present the theorization of child sexuality and how it is directed to the formation of teachers for early childhood educa-tion and early years of elementary education. The main contents of the article are, in the first, the doctoral research that carried out a theorization about the infantile sexuality; secondly, the organization of proposals for teacher training, on the theme. The implications of the research are contributions to the area of sex education and teacher training, especially in considering the sexuality of young children as an aspect of their “biopsychosexsocial” devel-opment.
id UNEMAT-5_43b3b08d18c73e13aea08a8ede5faa62
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5477
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZILSEXUALIDAD INFANTIL Y LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN BRASILSEXUALIDADE INFANTIL E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) NO BRASILsexualidade infantilformação de professoreseducação sexualGrounded Theory.sexualidad infantilformación de professoreseducación se-xualGrounded Theorychild sexualityteacher trainingsex educationGrounded TheoryThis article is a study on child sexuality developed from the Grounded Theory methodology. The objective is to present the theorization of child sexuality and how it is directed to the formation of teachers for early childhood educa-tion and early years of elementary education. The main contents of the article are, in the first, the doctoral research that carried out a theorization about the infantile sexuality; secondly, the organization of proposals for teacher training, on the theme. The implications of the research are contributions to the area of sex education and teacher training, especially in considering the sexuality of young children as an aspect of their “biopsychosexsocial” devel-opment.Este artículo es un estudio sobre la sexualidad infantil desarrollado a partir de la metodología Grounded Theory. El objetivo es presentar la teorización de la sexualidad infantil y como se dirige a la formación de profesores para la educación infantil y años iniciales de la enseñanza fundamental. Los conteni-dos principales del artículo son, en primer lugar, la investigación de doctorado que ha efectuado una teorización sobre la sexualidad infantil; en segundo, la organización de propuestas a la formación de profesores, en la temática. Las implicaciones de la investigación son contribuciones al área de la educación sexual y la formación de profesores, sobre todo, en considerar la sexualidad de los niños pequeños como aspecto de su desarrollo “biopsicossexossocial”.Este artigo é um estudo sobre a sexualidade infantil desenvolvido a partir da metodologia Grounded Theory. O objetivo é apresentar a teorização da sexualidade infantil e como se encaminham à formação de professores para a educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Os conteúdos principais do artigo são, em primeiro lugar, a investigação de doutorado em que foi realizada uma teorização sobre a sexualidade infantil; em segundo, a organização de propostas para a formação de professores na temática. As implicações da investigação são contribuições à educação sexual e à formação de professores, sobretudo, na consideração da sexualidade de crianças pequenas como aspecto de seu desenvolvimento “biopsicossexossocial”.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 39-632178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477/4689Copyright (c) 2022 CLAUDIONOR Renato da SILVA, Ana Claudia BORTOLOZZI, Lázara Christina Assis CABRALhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, CLAUDIONOR Renato daBORTOLOZZI, Ana ClaudiaCABRAL, Lázara Christina Assis2023-05-05T15:04:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5477Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T15:04:01Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
SEXUALIDAD INFANTIL Y LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN BRASIL
SEXUALIDADE INFANTIL E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) NO BRASIL
title CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
spellingShingle CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
SILVA, CLAUDIONOR Renato da
sexualidade infantil
formação de professores
educação sexual
Grounded Theory.
sexualidad infantil
formación de professores
educación se-xual
Grounded Theory
child sexuality
teacher training
sex education
Grounded Theory
title_short CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
title_full CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
title_fullStr CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
title_full_unstemmed CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
title_sort CHILD SEXUALITY AND TEACHER TRAINING IN BRAZIL
author SILVA, CLAUDIONOR Renato da
author_facet SILVA, CLAUDIONOR Renato da
BORTOLOZZI, Ana Claudia
CABRAL, Lázara Christina Assis
author_role author
author2 BORTOLOZZI, Ana Claudia
CABRAL, Lázara Christina Assis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, CLAUDIONOR Renato da
BORTOLOZZI, Ana Claudia
CABRAL, Lázara Christina Assis
dc.subject.por.fl_str_mv sexualidade infantil
formação de professores
educação sexual
Grounded Theory.
sexualidad infantil
formación de professores
educación se-xual
Grounded Theory
child sexuality
teacher training
sex education
Grounded Theory
topic sexualidade infantil
formação de professores
educação sexual
Grounded Theory.
sexualidad infantil
formación de professores
educación se-xual
Grounded Theory
child sexuality
teacher training
sex education
Grounded Theory
description This article is a study on child sexuality developed from the Grounded Theory methodology. The objective is to present the theorization of child sexuality and how it is directed to the formation of teachers for early childhood educa-tion and early years of elementary education. The main contents of the article are, in the first, the doctoral research that carried out a theorization about the infantile sexuality; secondly, the organization of proposals for teacher training, on the theme. The implications of the research are contributions to the area of sex education and teacher training, especially in considering the sexuality of young children as an aspect of their “biopsychosexsocial” devel-opment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5477/4689
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 39-63
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460846723072