THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maria Aparecida Albuquerque
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Duvernoy, Doriele Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050
Resumo: This article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment.
id UNEMAT-5_43ee45f4213215a534f04c9bfad6f41e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5050
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATIONLA PRESENCIA DE LA COMUNIDAD EN LAS DECISIONES ESCOLARES COMO UNA NUEVA CULTURA DE ORGANIZACIÓN ESCOLARA PRESENÇA DA COMUNIDADE NAS DECISÕES ESCOLARES COMO UMA NOVA CULTURA DE ORGANIZAÇÃO ESCOLARgestión democráticaparticipaciónasociación de padres y maestrosdemocratic management participationparent-teacher associationgestão democrática participaçãoassociação de pais e mestresThis article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment.El presente artículo tiene como objetivo problematizar los límites y posibilidades de la gestión democrática, a partir de la creación de una Asociación de Padres y Maestros (APM), analizando su autonomía, participación, transparencia y pluralismo, durante la planificación, ejecución y evaluación de las actividades desarrolladas, así como las decisiones tomadas junto con los órganos colegiados. Su metodología tenía un enfoque cualitativo, guiado por la investigación-acción. Se cree que esta investigación logró despertar en los sujetos, el interés por la participación de las acciones de la escuela, ampliando su rendimiento. El producto final fue la elaboración del Estatuto de la APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Así pues, esta investigación puede ser pertinente para que otras instituciones hagan más democráticas sus prácticas, mediante la acción de la comunidad, dentro del ámbito escolarEste artigo teve como objetivo, problematizar os limites e possibilidades da gestão democrática, a partir da criação de uma Associação de Pais e Mestres (APM), analisando sua autonomia, participação, transparência e pluralismo, durante o planejamento, a execução e a avaliação das atividades desenvolvidas, assim como das decisões tomadas em conjunto com os órgãos colegiados. Sua metodologia teve abordagem qualitativa, orientada pela pesquisa-ação. Acredita-se que essa pesquisa conseguiu despertar nos sujeitos, o interesse na participação das ações da escola, ampliando sua atuação. O produto final foi a elaboração do Estatuto da APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Deste modo, essa pesquisa pode ser relevante para que outras instituições tornem suas práticas mais democráticas, por meio da atuação da comunidade, dentro do espaço escolar.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 203-2222178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050/4694Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoyhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria Aparecida AlbuquerqueDuvernoy, Doriele Silva2023-05-05T14:45:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5050Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T14:45:06Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
LA PRESENCIA DE LA COMUNIDAD EN LAS DECISIONES ESCOLARES COMO UNA NUEVA CULTURA DE ORGANIZACIÓN ESCOLAR
A PRESENÇA DA COMUNIDADE NAS DECISÕES ESCOLARES COMO UMA NOVA CULTURA DE ORGANIZAÇÃO ESCOLAR
title THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
spellingShingle THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
Santos, Maria Aparecida Albuquerque
gestión democrática
participación
asociación de padres y maestros
democratic management
participation
parent-teacher association
gestão democrática
 participação
associação de pais e mestres
title_short THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
title_full THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
title_fullStr THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
title_full_unstemmed THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
title_sort THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
author Santos, Maria Aparecida Albuquerque
author_facet Santos, Maria Aparecida Albuquerque
Duvernoy, Doriele Silva
author_role author
author2 Duvernoy, Doriele Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maria Aparecida Albuquerque
Duvernoy, Doriele Silva
dc.subject.por.fl_str_mv gestión democrática
participación
asociación de padres y maestros
democratic management
participation
parent-teacher association
gestão democrática
 participação
associação de pais e mestres
topic gestión democrática
participación
asociación de padres y maestros
democratic management
participation
parent-teacher association
gestão democrática
 participação
associação de pais e mestres
description This article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050/4694
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoy
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoy
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 203-222
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460816314368