THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050 |
Resumo: | This article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment. |
id |
UNEMAT-5_43ee45f4213215a534f04c9bfad6f41e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5050 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATIONLA PRESENCIA DE LA COMUNIDAD EN LAS DECISIONES ESCOLARES COMO UNA NUEVA CULTURA DE ORGANIZACIÓN ESCOLARA PRESENÇA DA COMUNIDADE NAS DECISÕES ESCOLARES COMO UMA NOVA CULTURA DE ORGANIZAÇÃO ESCOLARgestión democráticaparticipaciónasociación de padres y maestrosdemocratic management participationparent-teacher associationgestão democrática participaçãoassociação de pais e mestresThis article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment.El presente artículo tiene como objetivo problematizar los límites y posibilidades de la gestión democrática, a partir de la creación de una Asociación de Padres y Maestros (APM), analizando su autonomía, participación, transparencia y pluralismo, durante la planificación, ejecución y evaluación de las actividades desarrolladas, así como las decisiones tomadas junto con los órganos colegiados. Su metodología tenía un enfoque cualitativo, guiado por la investigación-acción. Se cree que esta investigación logró despertar en los sujetos, el interés por la participación de las acciones de la escuela, ampliando su rendimiento. El producto final fue la elaboración del Estatuto de la APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Así pues, esta investigación puede ser pertinente para que otras instituciones hagan más democráticas sus prácticas, mediante la acción de la comunidad, dentro del ámbito escolarEste artigo teve como objetivo, problematizar os limites e possibilidades da gestão democrática, a partir da criação de uma Associação de Pais e Mestres (APM), analisando sua autonomia, participação, transparência e pluralismo, durante o planejamento, a execução e a avaliação das atividades desenvolvidas, assim como das decisões tomadas em conjunto com os órgãos colegiados. Sua metodologia teve abordagem qualitativa, orientada pela pesquisa-ação. Acredita-se que essa pesquisa conseguiu despertar nos sujeitos, o interesse na participação das ações da escola, ampliando sua atuação. O produto final foi a elaboração do Estatuto da APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Deste modo, essa pesquisa pode ser relevante para que outras instituições tornem suas práticas mais democráticas, por meio da atuação da comunidade, dentro do espaço escolar.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 203-2222178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050/4694Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoyhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria Aparecida AlbuquerqueDuvernoy, Doriele Silva2023-05-05T14:45:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5050Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T14:45:06Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION LA PRESENCIA DE LA COMUNIDAD EN LAS DECISIONES ESCOLARES COMO UNA NUEVA CULTURA DE ORGANIZACIÓN ESCOLAR A PRESENÇA DA COMUNIDADE NAS DECISÕES ESCOLARES COMO UMA NOVA CULTURA DE ORGANIZAÇÃO ESCOLAR |
title |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
spellingShingle |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION Santos, Maria Aparecida Albuquerque gestión democrática participación asociación de padres y maestros democratic management participation parent-teacher association gestão democrática participação associação de pais e mestres |
title_short |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
title_full |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
title_fullStr |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
title_full_unstemmed |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
title_sort |
THE PRESENCE OF THE COMMUNITY IN THE SCHOOL DECISIONS AS A NEW CULTURE OF SCHOOL ORGANIZATION |
author |
Santos, Maria Aparecida Albuquerque |
author_facet |
Santos, Maria Aparecida Albuquerque Duvernoy, Doriele Silva |
author_role |
author |
author2 |
Duvernoy, Doriele Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Maria Aparecida Albuquerque Duvernoy, Doriele Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gestión democrática participación asociación de padres y maestros democratic management participation parent-teacher association gestão democrática participação associação de pais e mestres |
topic |
gestión democrática participación asociación de padres y maestros democratic management participation parent-teacher association gestão democrática participação associação de pais e mestres |
description |
This article aimed at problematizing the limits and possibilities of democratic management, from the creation of a Parent-Teacher Association (PTA), analyzing its autonomy, participation, transparency, and pluralism, during the planning, execution, and evaluation of the activities developed, as well as the decisions taken together with the collegiate bodies. Its methodology had a qualitative approach, guided by the research-action. It is believed that this research managed to raise in the subjects, the interest in the participation of the school’s actions, expanding its performance. The final product was the elaboration of the Statute of the APM Escola Monsenhor João Rodrigues de Carvalho. Thus, this research may be relevant for other institutions to make their practices more democratic, through the community’s action, within the school environment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5050/4694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoy https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Maria Aparecida Albuquerque Santos, Doriele Silva Duvernoy https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 203-222 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460816314368 |