Aching workday and the challenges of professional valorization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cangussu Ribeiro, Josete Maria
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425
Resumo: The text addresses aspects such as: career, national professional salary floor and the relevance of national, state and municipal education plans to guarantee these rights. It highlights the importance of the work day of education professionals, as to their times and spaces and their organization to guarantee the quality of education and especially for professional valorization. It equates the challenges for implementing the principles of the right to education for all, as stated in the normative legal contributions of the constitutional text and the set of legislation that governs Brazilian education. It seeks to understand the financing policy of basic education, from the funds, whose objectives brought as a center the student, the educational quality and the valorization of professionals. It situates the challenges faced for the implementation of these policies and for the guarantee of quality and educational equity and the valorization of professionals, as proposed by the legislation in studies.
id UNEMAT-5_dc9ad352805c1c1dce7685334cce0ff9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10425
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling Aching workday and the challenges of professional valorizationLas jornadas docentes y los retos de la valoración profesional Jornada de trabalho docente e os desafios da valorização profissionalValorização docentecarreiraPiso SalarialPlano NacionalQualidadeTeacher Appreciation, CareerQualitySalary FloorNational PlanValoración docentecarreraPiso SalarialPlan NacionalCalidadThe text addresses aspects such as: career, national professional salary floor and the relevance of national, state and municipal education plans to guarantee these rights. It highlights the importance of the work day of education professionals, as to their times and spaces and their organization to guarantee the quality of education and especially for professional valorization. It equates the challenges for implementing the principles of the right to education for all, as stated in the normative legal contributions of the constitutional text and the set of legislation that governs Brazilian education. It seeks to understand the financing policy of basic education, from the funds, whose objectives brought as a center the student, the educational quality and the valorization of professionals. It situates the challenges faced for the implementation of these policies and for the guarantee of quality and educational equity and the valorization of professionals, as proposed by the legislation in studies.El texto aborda aspectos como: la carrera, el piso salarial profesional nacional y la pertinencia de los planes educativos nacionales, estatales y municipales para garantizar estos derechos. Resalta la importancia de la jornada laboral de los profesionales de la educación, en cuanto a sus tiempos y espacios y su organización para garantizar la calidad de la educación y en especial para el desarrollo profesional. Equipara los desafíos para la implementación de los principios del derecho a la educación para todos, tal como se establece en las contribuciones legales normativas del texto constitucional y el conjunto de leyes que rigen la educación brasileña. Busca comprender la política de financiamiento de la educación básica, a partir de los fondos, cuyos objetivos se centraron en el estudiante, la calidad educativa y la valoración de los profesionales. Sitúa los desafíos enfrentados para la implementación de estas políticas y para la garantía de la calidad y equidad educativa y la valoración de los profesionales, tal como lo establece la legislación en los estudios.RESUMO: O texto aborda aspectos como: carreira, piso salarial profissional nacional e a relevância dos planos nacional, estadual e municipal de educação para garantia destes direitos. Destaca a importância da jornada de trabalho dos profissionais da educação, quanto aos seus tempos e espaços e a sua organização para garantia da qualidade da educação e especialmente para a valorização profissional. Equaciona os desafios para implementação dos princípios do direito à educação para todos e todas, como consta nos aportes jurídicos normativos do texto constitucional e do conjunto de legislação que rege a educação brasileira. Busca compreender a política de financiamento da educação básica, a partir dos fundos, cujos objetivos trouxe como centro o aluno, a qualidade educacional e a valorização dos profissionais. Situa os desafios enfrentados para a implementação destas políticas e para a garantia da qualidade e equidade educacional e da valorização dos profissionais, como estabelece as legislações em estudos.UNEMAT Editora2022-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 15-282178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425/7232Copyright (c) 2022 Josete Maria Cangussu Ribeirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCangussu Ribeiro, Josete Maria2023-07-31T13:21:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10425Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-07-31T13:21:18Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv Aching workday and the challenges of professional valorization
Las jornadas docentes y los retos de la valoración profesional
Jornada de trabalho docente e os desafios da valorização profissional
title Aching workday and the challenges of professional valorization
spellingShingle Aching workday and the challenges of professional valorization
Cangussu Ribeiro, Josete Maria
Valorização docente
carreira
Piso Salarial
Plano Nacional
Qualidade
Teacher Appreciation,
Career
Quality
Salary Floor
National Plan
Valoración docente
carrera
Piso Salarial
Plan NacionalCalidad
title_short Aching workday and the challenges of professional valorization
title_full Aching workday and the challenges of professional valorization
title_fullStr Aching workday and the challenges of professional valorization
title_full_unstemmed Aching workday and the challenges of professional valorization
title_sort Aching workday and the challenges of professional valorization
author Cangussu Ribeiro, Josete Maria
author_facet Cangussu Ribeiro, Josete Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cangussu Ribeiro, Josete Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Valorização docente
carreira
Piso Salarial
Plano Nacional
Qualidade
Teacher Appreciation,
Career
Quality
Salary Floor
National Plan
Valoración docente
carrera
Piso Salarial
Plan NacionalCalidad
topic Valorização docente
carreira
Piso Salarial
Plano Nacional
Qualidade
Teacher Appreciation,
Career
Quality
Salary Floor
National Plan
Valoración docente
carrera
Piso Salarial
Plan NacionalCalidad
description The text addresses aspects such as: career, national professional salary floor and the relevance of national, state and municipal education plans to guarantee these rights. It highlights the importance of the work day of education professionals, as to their times and spaces and their organization to guarantee the quality of education and especially for professional valorization. It equates the challenges for implementing the principles of the right to education for all, as stated in the normative legal contributions of the constitutional text and the set of legislation that governs Brazilian education. It seeks to understand the financing policy of basic education, from the funds, whose objectives brought as a center the student, the educational quality and the valorization of professionals. It situates the challenges faced for the implementation of these policies and for the guarantee of quality and educational equity and the valorization of professionals, as proposed by the legislation in studies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10425/7232
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Josete Maria Cangussu Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Josete Maria Cangussu Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 15-28
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461112012800