CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Francisco Ivanildo de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver, Ataíde, Ana Raquel Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Criar Educação
Texto Completo: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765
Resumo: We aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories.
id UNESC-24_1e8ee00891faeee4ab5ff9dc42982791
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7765
network_acronym_str UNESC-24
network_name_str Criar Educação
repository_id_str
spelling CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVAWe aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories.Buscou-se investigar as concepções alternativas que orientam a prática docente de professores que ensinam física com a interface da metodologia da aprendizagem cooperativa. A pesquisa de cunho qualitativo foi realizada com três professores de três escolas da rede pública do estado do Ceará. O estudo foi orientado pelas questões: quais concepções alternativas orientam a prática docente dos professores no que se refere ao planejamento e a implementação de atividades com a mediação da metodologia da aprendizagem cooperativa? Em que termos essas concepções reverberam na prática cotidiana dos professores na sala de aula? Para o registro das informações utilizamos o questionário de dilemas, a entrevista semiestruturada e a observação participante. A análise revelou um distanciamento quanto à prática docente balizada na teoria construtiva e uma estreita aproximação à compreensão de ensino radicada às teorias direta e interpretativa.UNESC2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/776510.18616/ce.v12i1.7765Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 1482317-245210.18616/ce.v12i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765/6624Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Francisco Ivanildo deGonçalves, Terezinha Valim Oliver Ataíde, Ana Raquel Pereira de2023-07-13T17:35:24Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7765Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-08-14T10:19:17.799639Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)true
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
title CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
spellingShingle CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
Sousa, Francisco Ivanildo de
title_short CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
title_full CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
title_fullStr CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
title_full_unstemmed CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
title_sort CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
author Sousa, Francisco Ivanildo de
author_facet Sousa, Francisco Ivanildo de
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Ataíde, Ana Raquel Pereira de
author_role author
author2 Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Ataíde, Ana Raquel Pereira de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Francisco Ivanildo de
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Ataíde, Ana Raquel Pereira de
description We aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765
10.18616/ce.v12i1.7765
url https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765
identifier_str_mv 10.18616/ce.v12i1.7765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765/6624
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Criar Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Criar Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESC
publisher.none.fl_str_mv UNESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148
Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148
Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148
2317-2452
10.18616/ce.v12i1
reponame:Criar Educação
instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron:UNESC
instname_str Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron_str UNESC
institution UNESC
reponame_str Criar Educação
collection Criar Educação
repository.name.fl_str_mv Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
repository.mail.fl_str_mv editora@unesc.net||revistappge@unesc.net
_version_ 1788346936889180160