CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765 |
Resumo: | We aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories. |
id |
UNESC-24_1e8ee00891faeee4ab5ff9dc42982791 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7765 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVAWe aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories.Buscou-se investigar as concepções alternativas que orientam a prática docente de professores que ensinam física com a interface da metodologia da aprendizagem cooperativa. A pesquisa de cunho qualitativo foi realizada com três professores de três escolas da rede pública do estado do Ceará. O estudo foi orientado pelas questões: quais concepções alternativas orientam a prática docente dos professores no que se refere ao planejamento e a implementação de atividades com a mediação da metodologia da aprendizagem cooperativa? Em que termos essas concepções reverberam na prática cotidiana dos professores na sala de aula? Para o registro das informações utilizamos o questionário de dilemas, a entrevista semiestruturada e a observação participante. A análise revelou um distanciamento quanto à prática docente balizada na teoria construtiva e uma estreita aproximação à compreensão de ensino radicada às teorias direta e interpretativa.UNESC2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/776510.18616/ce.v12i1.7765Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 1482317-245210.18616/ce.v12i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765/6624Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Francisco Ivanildo deGonçalves, Terezinha Valim Oliver Ataíde, Ana Raquel Pereira de2023-07-13T17:35:24Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7765Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-08-14T10:19:17.799639Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
title |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
spellingShingle |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA Sousa, Francisco Ivanildo de |
title_short |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
title_full |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
title_fullStr |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
title_full_unstemmed |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
title_sort |
CONCEPÇÕES ALTERNATIVAS DE PROFESSORES QUE ENSINAM FÍSICA COM A INTERFACE DA METODOLOGIA DA APRENDIZAGEM COOPERATIVA |
author |
Sousa, Francisco Ivanildo de |
author_facet |
Sousa, Francisco Ivanildo de Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Ataíde, Ana Raquel Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Ataíde, Ana Raquel Pereira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Francisco Ivanildo de Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Ataíde, Ana Raquel Pereira de |
description |
We aim to investigate the alternative conceptions that guide the teaching practice of professors who teach physics with the cooperative learning methodology interface. The qualitative investigation was carried out with three teachers from three public schools in the state of Ceará. The study was managed by the questions: which alternative conceptions guide the educational practices of teachers, about the planning and implementation of teaching activities mediated by the methodology of cooperative learning? In what terms do these conceptions reverberate in the daily educational practice of teachers in the classroom? To for obtaining of the information, we used the dilemmas questionnaire, the semi-structured interview and participant observation. The analysis revealed a distancing from teaching practice based on constructive theory and a close to the understanding of teaching grounded in the direct and interpretive theories. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765 10.18616/ce.v12i1.7765 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v12i1.7765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7765/6624 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148 Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148 Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 126 - 148 2317-2452 10.18616/ce.v12i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1788346936889180160 |