PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7987 |
Resumo: | This work presents the results of a qualitative master's research whose objective was to analyze the principles, foundations and training processes of an institution called “Escola Democrática”, located in the city of São Paulo. Data collection was structured through access to the Pedagogical Political Project and the School Regulations, on-site observation and semi-structured interviews with the school manager. The analysis was carried out through Discursive Textual Analysis, generating analytical axes that allowed recognizing that the school has a malleable curriculum and proposes diversified and significant activities, horizontal management and concern with critical education and with the protagonism of students. It is concluded, therefore, that, despite the challenges, the school is configured as a democratic space. |
id |
UNESC-24_5258a6b5630b4c3fa3bb331294cd67da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7987 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULOThis work presents the results of a qualitative master's research whose objective was to analyze the principles, foundations and training processes of an institution called “Escola Democrática”, located in the city of São Paulo. Data collection was structured through access to the Pedagogical Political Project and the School Regulations, on-site observation and semi-structured interviews with the school manager. The analysis was carried out through Discursive Textual Analysis, generating analytical axes that allowed recognizing that the school has a malleable curriculum and proposes diversified and significant activities, horizontal management and concern with critical education and with the protagonism of students. It is concluded, therefore, that, despite the challenges, the school is configured as a democratic space.Neste artigo são apresentados os resultados de uma pesquisa de mestrado abordagem qualitativa cujo objetivo foi analisar os princípios, os fundamentos e os processos formativos de uma instituição denominada “Escola Democrática”, localizada na cidade de São Paulo. A coleta de dados foi estruturada por meio do acesso ao Projeto Político Pedagógico (PPP) e do Regimento Escolar, da observação in loco e de entrevista semiestruturada realizada com a gestora da escola. A análise foi realizada por meio de Análise Textual Discursiva, gerando eixos analíticos que permitiram reconhecer que a escola tem currículo maleável e propõe atividades diversificadas e significativas, uma gestão horizontal e preocupação com a formação crítica e com o protagonismo dos estudantes. Conclui-se, portanto, que, apesar dos desafios, a escola se configura como um espaço democrático. UNESC2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/798710.18616/ce.v13i1.7987Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 259Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 259Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 2592317-245210.18616/ce.v13i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7987/6880Copyright (c) 2024 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreno, Juliana AntoniassiNascimento dos Santos, Danielle Aparecida2024-03-27T20:37:05Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7987Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2024-03-27T20:37:05Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
title |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
spellingShingle |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO Moreno, Juliana Antoniassi |
title_short |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
title_full |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
title_fullStr |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
title_full_unstemmed |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
title_sort |
PRINCÍPIOS, FUNDAMENTOS E PROCESSOS FORMATIVOS DE UMA ESCOLA DEMOCRÁTICA NO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO |
author |
Moreno, Juliana Antoniassi |
author_facet |
Moreno, Juliana Antoniassi Nascimento dos Santos, Danielle Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento dos Santos, Danielle Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreno, Juliana Antoniassi Nascimento dos Santos, Danielle Aparecida |
description |
This work presents the results of a qualitative master's research whose objective was to analyze the principles, foundations and training processes of an institution called “Escola Democrática”, located in the city of São Paulo. Data collection was structured through access to the Pedagogical Political Project and the School Regulations, on-site observation and semi-structured interviews with the school manager. The analysis was carried out through Discursive Textual Analysis, generating analytical axes that allowed recognizing that the school has a malleable curriculum and proposes diversified and significant activities, horizontal management and concern with critical education and with the protagonism of students. It is concluded, therefore, that, despite the challenges, the school is configured as a democratic space. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7987 10.18616/ce.v13i1.7987 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7987 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v13i1.7987 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7987/6880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 259 Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 259 Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 237 - 259 2317-2452 10.18616/ce.v13i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1800214415663955968 |