DILEMMAS AND CHALLENGES OF CAPOEIRA IN THE UNIVERSITY EXTENSION
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8175 |
Resumo: | Since the beginning of the 1970s, when capoeira started to enter university extension projects, it has been generating dilemmas and challenges that problematize and question anachronistic and welfare models of extension. The presence of capoeira in university extension projects, in addition to contributing to the democratization of the Brazilian university, promotes the increase and visibility of a cultural manifestation that, although recognized as an intangible cultural heritage of Brazil and humanity, is still charged of stereotypes and prejudices. |
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DILEMMAS AND CHALLENGES OF CAPOEIRA IN THE UNIVERSITY EXTENSIONDILEMAS Y DESAFÍOS DE LA CAPOEIRA EN LA EXTENSIÓN UNIVERSITARIADILEMAS E DESAFIOS DA CAPOEIRA NA EXENSÃO UNIVERSITÁRIA Since the beginning of the 1970s, when capoeira started to enter university extension projects, it has been generating dilemmas and challenges that problematize and question anachronistic and welfare models of extension. The presence of capoeira in university extension projects, in addition to contributing to the democratization of the Brazilian university, promotes the increase and visibility of a cultural manifestation that, although recognized as an intangible cultural heritage of Brazil and humanity, is still charged of stereotypes and prejudices. Desde principios de la década de 1970, cuando la capoeira comenzó a entrar en los proyectos de extensión universitaria, viene generando dilemas y desafíos que problematizan y cuestionan modelos de extensión anacrónicos y asistencialistas. La presencia de la capoeira en los proyectos de extensión universitaria, además de contribuir a la democratización de la universidad brasileña, promueve el aumento y la visibilidad de una manifestación cultural que, aunque reconocida como patrimonio cultural inmaterial de Brasil y de la humanidad, todavía está cargada de estereotipos y prejuicios. Desde o início da década de 1970, quando a capoeira passou a adentrar os projetos de extensão universitária, ela vem gerando dilemas e desafios que problematizam e questionam modelos anacrônicos e assistencialistas de extensão. A presença da capoeira em projetos de extensão universitária, além de contribuir para a democratização da universidade brasileira, promove o incremento e a visibilidade de uma manifestação cultural que, embora seja reconhecida como patrimônio cultural imaterial do Brasil e da humanidade, ainda encontra-se carregada de estereótipos e de preconceitos. UNESC2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/817510.18616/ce.v12i2.8175Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 2 (2023): Revista Criar Educação; 109 - 123Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Revista Criar Educação; 109 - 123Criar Educação; v. 12 n. 2 (2023): Revista Criar Educação; 109 - 1232317-245210.18616/ce.v12i2reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8175/6756Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCirqueira Falcão, Jose Luiz Castro Júnior, Luis VitorLoureiro, Fábio LuizPires, Antonio Liberac Cardoso Simões2023-10-18T14:27:51Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/8175Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-10-18T14:27:51Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
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