A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alonso, Élen Patricia
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Moraes, Mara Sueli Simão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248
Resumo: This paper composes part of a larger study by Alonso (2004) whose main purpose was the development of an alternative to the study of functions in high school. We approached this subject making clear the relationship among variable quantities, working with cooperative groups using Amplified Problem Solving involving socio-political themes, aiming to develop individual commitment to cultural, political and social issues in Brazilian society. Theoretical bases for the study included Critical – Historical Pedagogy as well as Vygotsky`s theory of development and learning. Key Words: Co-operative Groups. Social Justice. Socially Productive Collective Work. Socio-political Themes. Transversal Themes.
id UNESP-14_1a425f67e840f05b25d34d68efe5902a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1248
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling A Social political- Approach for the Teaching of Functions in theUma Abordagem Político-Social para o Ensino de Funções no Ensino MédioThis paper composes part of a larger study by Alonso (2004) whose main purpose was the development of an alternative to the study of functions in high school. We approached this subject making clear the relationship among variable quantities, working with cooperative groups using Amplified Problem Solving involving socio-political themes, aiming to develop individual commitment to cultural, political and social issues in Brazilian society. Theoretical bases for the study included Critical – Historical Pedagogy as well as Vygotsky`s theory of development and learning. Key Words: Co-operative Groups. Social Justice. Socially Productive Collective Work. Socio-political Themes. Transversal Themes.O presente artigo é parte da dissertação de mestrado de Alonso (2004) que teve como objetivo principal o desenvolvimento de uma alternativa para o estudo de funções no Ensino Médio. Esse conteúdo foi abordado explicitando-se a relação entre grandezas variáveis, trabalhado em Grupos Co-operativos, através da Resolução de Problemas Ampliados envolvendo Temas Político-Sociais, com a finalidade de contribuir para a formação de indivíduos comprometidos com os aspectos Sociais, Políticos e Culturais da Sociedade Brasileira. O trabalho teve como embasamento teórico a Pedagogia Histórico-Crítica e a teoria do desenvolvimento e da aprendizagem de Vigotski. Palavras-Chave: Grupos Co-operativos. Justiça Social. Trabalho Coletivo Socialmente Produtivo. Temas Político-Sociais. Temas Transversais.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2008-02-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 53-701980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248/1084Alonso, Élen PatriciaMoraes, Mara Sueli Simãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-29T15:11:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1248Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-29T15:11:54Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
Uma Abordagem Político-Social para o Ensino de Funções no Ensino Médio
title A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
spellingShingle A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
Alonso, Élen Patricia
title_short A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
title_full A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
title_fullStr A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
title_full_unstemmed A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
title_sort A Social political- Approach for the Teaching of Functions in the
author Alonso, Élen Patricia
author_facet Alonso, Élen Patricia
Moraes, Mara Sueli Simão
author_role author
author2 Moraes, Mara Sueli Simão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alonso, Élen Patricia
Moraes, Mara Sueli Simão
description This paper composes part of a larger study by Alonso (2004) whose main purpose was the development of an alternative to the study of functions in high school. We approached this subject making clear the relationship among variable quantities, working with cooperative groups using Amplified Problem Solving involving socio-political themes, aiming to develop individual commitment to cultural, political and social issues in Brazilian society. Theoretical bases for the study included Critical – Historical Pedagogy as well as Vygotsky`s theory of development and learning. Key Words: Co-operative Groups. Social Justice. Socially Productive Collective Work. Socio-political Themes. Transversal Themes.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-02-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1248/1084
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 53-70
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873087078400