Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villela, Lucia MAria Aversa
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756
Resumo: Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA.
id UNESP-14_1c5bf693b2c5f4a5845d51c57a083aa7
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3756
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a historyRevivendo o GRUEMA: da memória das autoras à produção de uma históriaHistória Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA.Além da intenção de elencar como alguns teóricos da História Cultural, nomeadamente Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Certeau e Roger Chartier, convivem com a relação memória e história, neste texto comentam-se tensões percebidas ao se confrontar depoimentos das autoras de duas coleções de livros didáticos, publicadas no Brasil de 1967 a 1980: Curso Moderno de Matemática para a Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). As divergências entre os depoimentos gravados justificam a necessidade de ampliarmos a tipologia de fontes a serem utilizadas ao longo da pesquisa e os cuidados que o historiador deve ter ao trabalhar com a oralidade e os recursos das atuais tecnologias. Palavras-chave: História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 387-4031980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756/3157Villela, Lucia MAria Aversainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3756Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:38Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
Revivendo o GRUEMA: da memória das autoras à produção de uma história
title Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
spellingShingle Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
Villela, Lucia MAria Aversa
História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.
title_short Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
title_full Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
title_fullStr Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
title_full_unstemmed Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
title_sort Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
author Villela, Lucia MAria Aversa
author_facet Villela, Lucia MAria Aversa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villela, Lucia MAria Aversa
dc.subject.por.fl_str_mv História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.
topic História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.
description Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756/3157
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 387-403
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873867218944