Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Bolema: Boletim de Educação Matemática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756 |
Resumo: | Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA. |
id |
UNESP-14_1c5bf693b2c5f4a5845d51c57a083aa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3756 |
network_acronym_str |
UNESP-14 |
network_name_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a historyRevivendo o GRUEMA: da memória das autoras à produção de uma históriaHistória Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA.Além da intenção de elencar como alguns teóricos da História Cultural, nomeadamente Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Certeau e Roger Chartier, convivem com a relação memória e história, neste texto comentam-se tensões percebidas ao se confrontar depoimentos das autoras de duas coleções de livros didáticos, publicadas no Brasil de 1967 a 1980: Curso Moderno de Matemática para a Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). As divergências entre os depoimentos gravados justificam a necessidade de ampliarmos a tipologia de fontes a serem utilizadas ao longo da pesquisa e os cuidados que o historiador deve ter ao trabalhar com a oralidade e os recursos das atuais tecnologias. Palavras-chave: História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 387-4031980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756/3157Villela, Lucia MAria Aversainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3756Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:38Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history Revivendo o GRUEMA: da memória das autoras à produção de uma história |
title |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
spellingShingle |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history Villela, Lucia MAria Aversa História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA. |
title_short |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
title_full |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
title_fullStr |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
title_full_unstemmed |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
title_sort |
Reviving GRUEMA: from the writers’ memories to the production of a history |
author |
Villela, Lucia MAria Aversa |
author_facet |
Villela, Lucia MAria Aversa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villela, Lucia MAria Aversa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA. |
topic |
História Cultural. Memória. Documentos e Fontes. GRUEMA. |
description |
Before commenting on how some Cultural History theorists, namely Marc Bloch, Jacques Le Goff, Michel de Carteur and Roger Chartier, deal with the relation between memory and history, this text comments on the tensions which were noticed when we compare the statements of the authors who published two collections of didactic books in Brazilfrom 1967 to 1980: Curso Moderno de Matemática para Escola Elementar e Curso Moderno de Matemática para a Escola de 1º Grau (GRUEMA). Their divergent opinions justify the need for enlarging on the sources which were used throughout the research, as well as how careful historians must be when they work with orality and with the resources of the new technologies. Keywords: Cultural History. Memory. Documents and sources. GRUEMA. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3756/3157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 387-403 1980-4415 0103-636X reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
collection |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com |
_version_ |
1800215873867218944 |