As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Maria de Nazaret
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073
Resumo: This study is proposed to investigate possible relations between the difficulties in Reading on the one hand, and Mathematics in the general, and Arithmetic in particular, on the other one. Being considered as two similar basic processes at the operatory level, one can admit that the promotion of abilities in one of the fields will have consequences in the other. However, as the processes of learning, both in reading and in Mathematics, imply a diversified set of cognitive abilities, it is important to know the type of interferences generated between these apparently so different areas of knowledge, but susceptible of being explored based on similar theoretical models. Key-words: Learning Difficulties. Decoding. Reading Comprehension. Problem solving. Arithmetic operations.
id UNESP-14_2810795bf6dfcbba92aab275aebbe333
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2073
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo pilotoThis study is proposed to investigate possible relations between the difficulties in Reading on the one hand, and Mathematics in the general, and Arithmetic in particular, on the other one. Being considered as two similar basic processes at the operatory level, one can admit that the promotion of abilities in one of the fields will have consequences in the other. However, as the processes of learning, both in reading and in Mathematics, imply a diversified set of cognitive abilities, it is important to know the type of interferences generated between these apparently so different areas of knowledge, but susceptible of being explored based on similar theoretical models. Key-words: Learning Difficulties. Decoding. Reading Comprehension. Problem solving. Arithmetic operations.Com este estudo procurámos investigar a existência de possíveis relações entre as dificuldades em leitura por um lado, e em matemática no sentido geral, e aritmética em particular, por outro. Sendo considerados como dois processos básicos semelhantes a nível operatório, admitir-se-á que a promoção de competências num dos campos terá reflexos no outro e sendo que ambos implicam um conjunto diversificado de competências cognitivas, torna-se importante saber o tipo de interferências que se geram entre estas áreas de conhecimento, e saber se serão susceptíveis de abordagens baseadas em modelos teóricos semelhantes. Palavras-Chave: Dificuldades de Aprendizagem. Descodificação. Compreensão Leitora. Resolução de Problemas. Operações aritméticas.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2009-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 32 (2009); 61-811980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073/2268Trindade, Maria de Nazaretinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T12:46:06Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2073Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T12:46:06Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
title As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
spellingShingle As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
Trindade, Maria de Nazaret
title_short As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
title_full As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
title_fullStr As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
title_full_unstemmed As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
title_sort As Dificuldades de Aprendizagem em Leitura e Aritmética: indicações de um estudo piloto
author Trindade, Maria de Nazaret
author_facet Trindade, Maria de Nazaret
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Maria de Nazaret
description This study is proposed to investigate possible relations between the difficulties in Reading on the one hand, and Mathematics in the general, and Arithmetic in particular, on the other one. Being considered as two similar basic processes at the operatory level, one can admit that the promotion of abilities in one of the fields will have consequences in the other. However, as the processes of learning, both in reading and in Mathematics, imply a diversified set of cognitive abilities, it is important to know the type of interferences generated between these apparently so different areas of knowledge, but susceptible of being explored based on similar theoretical models. Key-words: Learning Difficulties. Decoding. Reading Comprehension. Problem solving. Arithmetic operations.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2073/2268
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 32 (2009); 61-81
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873510703104