An Intuitive Calculus Book for Engineers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Gustavo Alexandre de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761
Resumo: With the purpose of studying the history of calculus teaching and, particularly, the consequences of Calculus Made Easy (1910) in the mathematics education context, this work intends to make an historical analysis to clarify the connections between Silvanus Phillips Thompson (its author) and education in the early Twentieth Century, mainly mathematics education. Thompson was concerned about Physics and Radiology,however, at the dawn of the new century, his interests in technical education had also burgeoned. One of his goals was to demystify Calculus, tackling the subject intuitively – Calculus Made Easy. The book did not draw much respect from mathematicians and was acridly criticized. Keywords: Mathematics Education, History of Mathematics Education, Silvanus Phillips Thompson, Calculus Made Easy.
id UNESP-14_e98ea2d6a449d4ec234d2b549f57ba80
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3761
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling An Intuitive Calculus Book for EngineersUm Livro de Cálculo Intuitivo para EngenheirosEducação Matemática. História da Educação Matemática. Silvanus Phillips Thompson. Calculus Made Easy.With the purpose of studying the history of calculus teaching and, particularly, the consequences of Calculus Made Easy (1910) in the mathematics education context, this work intends to make an historical analysis to clarify the connections between Silvanus Phillips Thompson (its author) and education in the early Twentieth Century, mainly mathematics education. Thompson was concerned about Physics and Radiology,however, at the dawn of the new century, his interests in technical education had also burgeoned. One of his goals was to demystify Calculus, tackling the subject intuitively – Calculus Made Easy. The book did not draw much respect from mathematicians and was acridly criticized. Keywords: Mathematics Education, History of Mathematics Education, Silvanus Phillips Thompson, Calculus Made Easy.Com o intuito de estudar a história do ensino de Cálculo e, mais especificamente, os desdobramentos do livro Calculus Made Easy (1910) no contexto da educação matemática, este trabalho procura fazer uma análise histórica que elucide as relações entre Silvanus Phillips Thompson (autor do livro) e a educação do início do século XX, particularmente a educação matemática. Thompson legou muito às áreas da física e da radiologia, porém, com a chegada do novo século, passou a se dedicar intensamente à educação técnica de seus compatriotas ingleses. Um de seus objetivos era desmistificar alguns conceitos do Cálculo, tratando o assunto de maneira intuitiva. Por esse motivo, o livro foi criticado por alguns matemáticos. Palavras-chave: Educação Matemática. História da Educação Matemática. Silvanus Phillips Thompson. Calculus Made Easy.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 435-4521980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761/3161Miranda, Gustavo Alexandre deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3761Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:38Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv An Intuitive Calculus Book for Engineers
Um Livro de Cálculo Intuitivo para Engenheiros
title An Intuitive Calculus Book for Engineers
spellingShingle An Intuitive Calculus Book for Engineers
Miranda, Gustavo Alexandre de
Educação Matemática. História da Educação Matemática. Silvanus Phillips Thompson. Calculus Made Easy.
title_short An Intuitive Calculus Book for Engineers
title_full An Intuitive Calculus Book for Engineers
title_fullStr An Intuitive Calculus Book for Engineers
title_full_unstemmed An Intuitive Calculus Book for Engineers
title_sort An Intuitive Calculus Book for Engineers
author Miranda, Gustavo Alexandre de
author_facet Miranda, Gustavo Alexandre de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Gustavo Alexandre de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática. História da Educação Matemática. Silvanus Phillips Thompson. Calculus Made Easy.
topic Educação Matemática. História da Educação Matemática. Silvanus Phillips Thompson. Calculus Made Easy.
description With the purpose of studying the history of calculus teaching and, particularly, the consequences of Calculus Made Easy (1910) in the mathematics education context, this work intends to make an historical analysis to clarify the connections between Silvanus Phillips Thompson (its author) and education in the early Twentieth Century, mainly mathematics education. Thompson was concerned about Physics and Radiology,however, at the dawn of the new century, his interests in technical education had also burgeoned. One of his goals was to demystify Calculus, tackling the subject intuitively – Calculus Made Easy. The book did not draw much respect from mathematicians and was acridly criticized. Keywords: Mathematics Education, History of Mathematics Education, Silvanus Phillips Thompson, Calculus Made Easy.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3761/3161
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 435-452
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873874558976