The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, José Messildo Viana
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Almouloud, Saddo Ag, Guerra, Renato Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766
Resumo: This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer.
id UNESP-14_fc4d26fdfab58b971725b0a77fb91f4d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3766
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling The Context of the History of Mathematics as Previous OrganizerO Contexto da História da Matemática como Organizador PrévioHistória da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer.Este artigo consiste em uma reflexão sobre a possibilidade de uso da História da Matemática como recurso pedagógico, para introdução de conceitos matemáticos, aliada à teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel. Tal imbricação pode nos auxiliar na elaboração/organização de sequências didáticas que possam favorecer a construção do conhecimento matemático pelo próprio aluno. Nesse caso utilizamos alguns exemplos da Geometria Euclidiana como referência para apresentar nossa concepção sobre como e por que concebemos o contexto da história da matemática como um legítimo organizador prévio. Palavras-chave: História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 537-5611980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766/3166Nunes, José Messildo VianaAlmouloud, Saddo AgGuerra, Renato Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3766Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:39Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
O Contexto da História da Matemática como Organizador Prévio
title The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
spellingShingle The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
Nunes, José Messildo Viana
História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.
title_short The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
title_full The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
title_fullStr The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
title_full_unstemmed The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
title_sort The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
author Nunes, José Messildo Viana
author_facet Nunes, José Messildo Viana
Almouloud, Saddo Ag
Guerra, Renato Borges
author_role author
author2 Almouloud, Saddo Ag
Guerra, Renato Borges
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, José Messildo Viana
Almouloud, Saddo Ag
Guerra, Renato Borges
dc.subject.por.fl_str_mv História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.
topic História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.
description This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766/3166
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 537-561
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873882947584