The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Bolema: Boletim de Educação Matemática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766 |
Resumo: | This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer. |
id |
UNESP-14_fc4d26fdfab58b971725b0a77fb91f4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3766 |
network_acronym_str |
UNESP-14 |
network_name_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
The Context of the History of Mathematics as Previous OrganizerO Contexto da História da Matemática como Organizador PrévioHistória da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer.Este artigo consiste em uma reflexão sobre a possibilidade de uso da História da Matemática como recurso pedagógico, para introdução de conceitos matemáticos, aliada à teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel. Tal imbricação pode nos auxiliar na elaboração/organização de sequências didáticas que possam favorecer a construção do conhecimento matemático pelo próprio aluno. Nesse caso utilizamos alguns exemplos da Geometria Euclidiana como referência para apresentar nossa concepção sobre como e por que concebemos o contexto da história da matemática como um legítimo organizador prévio. Palavras-chave: História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 537-5611980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766/3166Nunes, José Messildo VianaAlmouloud, Saddo AgGuerra, Renato Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3766Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:39Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer O Contexto da História da Matemática como Organizador Prévio |
title |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
spellingShingle |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer Nunes, José Messildo Viana História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio. |
title_short |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
title_full |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
title_fullStr |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
title_full_unstemmed |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
title_sort |
The Context of the History of Mathematics as Previous Organizer |
author |
Nunes, José Messildo Viana |
author_facet |
Nunes, José Messildo Viana Almouloud, Saddo Ag Guerra, Renato Borges |
author_role |
author |
author2 |
Almouloud, Saddo Ag Guerra, Renato Borges |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, José Messildo Viana Almouloud, Saddo Ag Guerra, Renato Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio. |
topic |
História da Matemática. Aprendizagem significativa. Organizador Prévio. |
description |
This article consists of a reflection on the possibility of using the History of the Mathematics as a pedagogical resource for introduction of mathematical concepts, allied to the David Ausubel’s theory of significant learning. This overlap can help us in the elaboration/organization of didactic sequences that can favor the construction of the mathematical knowledge by the pupil himself. In this case, we use some examples from Euclidean Geometry as a reference to present our conception on how and why we conceive the context of the history of the mathematics as a legitimate previous organizer. Keywords: History of Mathematics. Significant Learning. Previous Organizer. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3766/3166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 537-561 1980-4415 0103-636X reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
collection |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com |
_version_ |
1800215873882947584 |