Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366 |
Resumo: | This text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school. |
id |
UNESP-15_059fba3ffebe58225c969ef3904c6441 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8366 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachersA filosofia na educação básica: concepções e práticas dos professores do ensino médioPhilosophyBasic educationDidacticsFilosofiaEducação básicaDidáticaThis text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school.Este texto deriva de uma atividade prática desenvolvida na disciplina Ensino de Filosofia no ano de 2015 e tem como objetivo divulgar e refletir sobre alguns dados extraídos de uma pesquisa qualitativa com docentes de filosofia do Ensino Médio. A pesquisa buscou realizar um levantamento dos principais métodos, recursos e objetivos didáticos utilizados pelos docentes que lecionam filosofia nos municípios do Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu e Paracambi. Além dos dados, as análises aqui presentes buscam ajudar na elucidação do atual estágio da disciplina na Educação Básica, assim como reafirmar a importância, desafios e possibilidades da atividade filosófica na escola.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/836610.21723/riaee.2016.v11.n1.p67Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-801982-55872446-860610.21723/RIAEE.v11.n1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366/5698Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wanderley da2017-11-08T19:19:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8366Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-08T19:19:52Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers A filosofia na educação básica: concepções e práticas dos professores do ensino médio |
title |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
spellingShingle |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers Silva, Wanderley da Philosophy Basic education Didactics Filosofia Educação básica Didática |
title_short |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
title_full |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
title_fullStr |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
title_full_unstemmed |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
title_sort |
Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers |
author |
Silva, Wanderley da |
author_facet |
Silva, Wanderley da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wanderley da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Philosophy Basic education Didactics Filosofia Educação básica Didática |
topic |
Philosophy Basic education Didactics Filosofia Educação básica Didática |
description |
This text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366 10.21723/riaee.2016.v11.n1.p67 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.2016.v11.n1.p67 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366/5698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80 1982-5587 2446-8606 10.21723/RIAEE.v11.n1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854457028608 |