Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wanderley da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366
Resumo: This text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school.
id UNESP-15_059fba3ffebe58225c969ef3904c6441
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8366
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachersA filosofia na educação básica: concepções e práticas dos professores do ensino médioPhilosophyBasic educationDidacticsFilosofiaEducação básicaDidáticaThis text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school.Este texto deriva de uma atividade prática desenvolvida na disciplina Ensino de Filosofia no ano de 2015 e tem como objetivo divulgar e refletir sobre alguns dados extraídos de uma pesquisa qualitativa com docentes de filosofia do Ensino Médio. A pesquisa buscou realizar um levantamento dos principais métodos, recursos e objetivos didáticos utilizados pelos docentes que lecionam filosofia nos municípios do Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu e Paracambi. Além dos dados, as análises aqui presentes buscam ajudar na elucidação do atual estágio da disciplina na Educação Básica, assim como reafirmar a importância, desafios e possibilidades da atividade filosófica na escola.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/836610.21723/riaee.2016.v11.n1.p67Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-801982-55872446-860610.21723/RIAEE.v11.n1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366/5698Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wanderley da2017-11-08T19:19:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8366Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-08T19:19:52Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
A filosofia na educação básica: concepções e práticas dos professores do ensino médio
title Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
spellingShingle Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
Silva, Wanderley da
Philosophy
Basic education
Didactics
Filosofia
Educação básica
Didática
title_short Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
title_full Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
title_fullStr Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
title_full_unstemmed Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
title_sort Philosophy in basic education: concepts and practices secondary school teachers
author Silva, Wanderley da
author_facet Silva, Wanderley da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wanderley da
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophy
Basic education
Didactics
Filosofia
Educação básica
Didática
topic Philosophy
Basic education
Didactics
Filosofia
Educação básica
Didática
description This text derives from a practical activity developed in discipline Philosophy Teaching in 2015 and aims to disseminate and reflect on some data extracted from a qualitative survey with high school philosophy teachers. The research sought to conduct a survey of the main methods, resources and teaching goals used by teachers who teach philosophy in the municipalities of Rio de Janeiro, Seropédica, Nova Iguaçu and Paracambi. Besides the data , the analyzes presented here seeking help in elucidating the current stage of discipline in basic education , as well as to reaffirm the importance , challenges and possibilities of philosophical activity at school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366
10.21723/riaee.2016.v11.n1.p67
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366
identifier_str_mv 10.21723/riaee.2016.v11.n1.p67
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8366/5698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 67-80
1982-5587
2446-8606
10.21723/RIAEE.v11.n1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854457028608