Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895 |
Resumo: | This article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience. |
id |
UNESP-15_0840daa2f5781972e6f4252b3f0abb86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10895 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in schoolLiteratura juvenil contemporánea: Representaciones de experiencias homosexuales En la escuelaLiteratura juvenil contemporânea: Representações de experiências homossexuais na escolaYouth LiteratureCultural ArtifactExperienceMale HomosexualitySchoolLiteratura JuvenilArtefacto CulturalExperienciaHomosexualidad MasculinaEscuelaLiteratura JuvenilArtefato CulturalExperiênciaHomossexualidade MasculinaEscolaThis article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience.Este artículo tiene como finalidad discutir los significados (re)producidos en libros juveniles contemporáneos sobre la experiencia homosexual masculina en el espacio de la escuela. Se parte de la noción de experiencia de Jorge Larrosa. O corpus de análisis está constituido por tres libros de literatura juvenil LGBTI. Para los análisis, utilizamos los principios de exterioridad, reflexividad y subjetividad de acuerdo a Larrosa. Es posible observar que las instituciones escolares desempeñan un papel importante en lo que concierne a la subjetivación de los personajes mostrándose una instancia (re)productora de normas; es representada como lugar que legitima discursos homofóbicos, pero también como lugar de lucha y promoción de las diferencias, institución que interpela la forma en que los personajes atribuyen sentido a la experiencia homosexual.Este artigo tem por finalidade discutir os significados que são (re)produzidos em livros juvenis contemporâneos acerca da experiência homossexual masculina no espaço da escola. Utiliza-se da noção de experiência a partir de Jorge Larrosa. O corpus de análise é constituído por três livros de literatura juvenil LGBTI. Para as análises, utilizamos os princípios de exterioridade, reflexividade e subjetividade, segundo Larrosa. É possível observar que as instituições escolares desempenham um papel importante no que concerne à subjetivação das personagens, se mostrando uma instância (re)produtora de normas; é representada como lugar que legitima discursos homofóbicos, mas também como lugar de luta e promoção das diferenças, instituição que interpela a forma como as personagens atribuem sentido à experiência homossexual. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089510.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-17411982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7686https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7687https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7754Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Caroline AmaralCosta Ribeiro, Paula Regina2018-11-17T02:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10895Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:31Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school Literatura juvenil contemporánea: Representaciones de experiencias homosexuales En la escuela Literatura juvenil contemporânea: Representações de experiências homossexuais na escola |
title |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
spellingShingle |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school Amaral, Caroline Amaral Youth Literature Cultural Artifact Experience Male Homosexuality School Literatura Juvenil Artefacto Cultural Experiencia Homosexualidad Masculina Escuela Literatura Juvenil Artefato Cultural Experiência Homossexualidade Masculina Escola |
title_short |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
title_full |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
title_fullStr |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
title_full_unstemmed |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
title_sort |
Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school |
author |
Amaral, Caroline Amaral |
author_facet |
Amaral, Caroline Amaral Costa Ribeiro, Paula Regina |
author_role |
author |
author2 |
Costa Ribeiro, Paula Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Caroline Amaral Costa Ribeiro, Paula Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Youth Literature Cultural Artifact Experience Male Homosexuality School Literatura Juvenil Artefacto Cultural Experiencia Homosexualidad Masculina Escuela Literatura Juvenil Artefato Cultural Experiência Homossexualidade Masculina Escola |
topic |
Youth Literature Cultural Artifact Experience Male Homosexuality School Literatura Juvenil Artefacto Cultural Experiencia Homosexualidad Masculina Escuela Literatura Juvenil Artefato Cultural Experiência Homossexualidade Masculina Escola |
description |
This article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7686 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7687 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856109584384 |