Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Caroline Amaral
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa Ribeiro, Paula Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895
Resumo: This article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience.
id UNESP-15_0840daa2f5781972e6f4252b3f0abb86
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10895
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in schoolLiteratura juvenil contemporánea: Representaciones de experiencias homosexuales En la escuelaLiteratura juvenil contemporânea: Representações de experiências homossexuais na escolaYouth LiteratureCultural ArtifactExperienceMale HomosexualitySchoolLiteratura JuvenilArtefacto CulturalExperienciaHomosexualidad MasculinaEscuelaLiteratura JuvenilArtefato CulturalExperiênciaHomossexualidade MasculinaEscolaThis article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience.Este artículo tiene como finalidad discutir los significados (re)producidos en libros juveniles contemporáneos sobre la experiencia homosexual masculina en el espacio de la escuela. Se parte de la noción de experiencia de Jorge Larrosa. O corpus de análisis está constituido por tres libros de literatura juvenil LGBTI. Para los análisis, utilizamos los principios de exterioridad, reflexividad y subjetividad de acuerdo a Larrosa. Es posible observar que las instituciones escolares desempeñan un papel importante en lo que concierne a la subjetivación de los personajes mostrándose una instancia (re)productora de normas; es representada como lugar que legitima discursos homofóbicos, pero también como lugar de lucha y promoción de las diferencias, institución que interpela la forma en que los personajes atribuyen sentido a la experiencia homosexual.Este artigo tem por finalidade discutir os significados que são (re)produzidos em livros juvenis contemporâneos acerca da experiência homossexual masculina no espaço da escola. Utiliza-se da noção de experiência a partir de Jorge Larrosa. O corpus de análise é constituído por três livros de literatura juvenil LGBTI. Para as análises, utilizamos os princípios de exterioridade, reflexividade e subjetividade, segundo Larrosa. É possível observar que as instituições escolares desempenham um papel importante no que concerne à subjetivação das personagens, se mostrando uma instância (re)produtora de normas; é representada como lugar que legitima discursos homofóbicos, mas também como lugar de luta e promoção das diferenças, instituição que interpela a forma como as personagens atribuem sentido à experiência homossexual. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089510.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-17411982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7686https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7687https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7754Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Caroline AmaralCosta Ribeiro, Paula Regina2018-11-17T02:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10895Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:31Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
Literatura juvenil contemporánea: Representaciones de experiencias homosexuales En la escuela
Literatura juvenil contemporânea: Representações de experiências homossexuais na escola
title Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
spellingShingle Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
Amaral, Caroline Amaral
Youth Literature
Cultural Artifact
Experience
Male Homosexuality
School
Literatura Juvenil
Artefacto Cultural
Experiencia
Homosexualidad Masculina
Escuela
Literatura Juvenil
Artefato Cultural
Experiência
Homossexualidade Masculina
Escola
title_short Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
title_full Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
title_fullStr Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
title_full_unstemmed Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
title_sort Youth contemporany literature: Representations of homosexual experiences in school
author Amaral, Caroline Amaral
author_facet Amaral, Caroline Amaral
Costa Ribeiro, Paula Regina
author_role author
author2 Costa Ribeiro, Paula Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Caroline Amaral
Costa Ribeiro, Paula Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Youth Literature
Cultural Artifact
Experience
Male Homosexuality
School
Literatura Juvenil
Artefacto Cultural
Experiencia
Homosexualidad Masculina
Escuela
Literatura Juvenil
Artefato Cultural
Experiência
Homossexualidade Masculina
Escola
topic Youth Literature
Cultural Artifact
Experience
Male Homosexuality
School
Literatura Juvenil
Artefacto Cultural
Experiencia
Homosexualidad Masculina
Escuela
Literatura Juvenil
Artefato Cultural
Experiência
Homossexualidade Masculina
Escola
description This article aims to discuss the meanings (re)produced in contemporary youth books about male homosexual experience in school space. We use the Jorge Larrosa’s notion of experience. The corpus of analysis consists in three books of youth LGBTI literature. For the analysis, we use the principles of exteriority, reflexivity and subjectivity according to Larrosa. It’s possible to observe that the school institutions play an important role in terms of the subjectivation of the characters if they show a (re)producing instance of norms; it is represented as a place that legitimizes homophobic discourses, but also as a place of fight and raise of differences, an institution that challenges the way in which characters attribute meaning to the homosexual experience.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10895
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7686
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7687
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10895/7754
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1726-1741
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856109584384