Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: El Kadri, Michele Salles
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Molinari, Andressa Cristina, Ramos, Samantha Mancini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936
Resumo: Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context.  We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process.
id UNESP-15_094528dcca14663d6e458d73e2fdd30f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12936
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theoryPedagogia deliberativa, lenguaje y poder: emancipación y transformación social en la educación por el sesgo de la teoría críticaPedagogia deliberativa, linguagem e poder: emancipação e transformação social na educação pelo viés da teoria críticaDeliberationArgumentationCritical TheoryLanguageEducational Practices.DeliberaciónArgumentoTeoría críticaIdiomaPrácticas Educativas.DeliberaçãoArgumentaçãoTeoria críticaLinguagemPráticas Educacionais.Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context.  We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process.: En este artículo concebimos el lenguaje como medio de dominación y de fuerza social, que legitima las relaciones de poder establecidas institucionalmente. Objetivamos presentar la pedagogía deliberativa como una posibilidad para educar para la emancipación, y oponerse a la semi-formación impuesta por la industria cultural en contexto educativo. Para ello, nos basamos en la perspectiva de la teórica crítica (ADORNO, 1995, MAAR, 2003), de los estudios sobre pedagogía deliberativa y en los estudios del análisis crítico del discurso (FAIRCLOUGH, 2003). Enfatizamos que esa formación solo se puede lograr por medio de procesos dialécticos y dialogizantes en las prácticas educativas,  y que por lo tanto la mediación dialógica es el principal medio que auxilia en la superación de prácticas que someten a los individuos al proceso de semi-formación.Concebendo a linguagem como meio de dominação e de força social, que legitima as relações de poder estabelecidas institucionalmente, neste texto, objetivamos apresentar a pedagogia deliberativa como uma possibilidade presente para educar para a emancipação, e se opor à semiformação imposta pela indústria cultural em contexto educacional. Baseamo-nos na perspectiva da teoria crítica (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), dos estudos sobre pedagogia deliberativa e nos estudos da análise crítica do discurso (FAIRCLOUGH, 2003). Enfatizamos que essa formação só pode ser alcançada por meio de processos dialéticos e dialogizantes nas práticas educacionais e que, portanto, a mediação dialógica é o principal meio que auxilia na superação de práticas que submetem os indivíduos passivamente ao processo de semiformação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1293610.21723/riaee.v14iesp.4.12936Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-21031982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8699https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8763https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9232https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9730Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessEl Kadri, Michele SallesMolinari, Andressa CristinaRamos, Samantha Mancini2020-10-01T22:18:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12936Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:18:42Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
Pedagogia deliberativa, lenguaje y poder: emancipación y transformación social en la educación por el sesgo de la teoría crítica
Pedagogia deliberativa, linguagem e poder: emancipação e transformação social na educação pelo viés da teoria crítica
title Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
spellingShingle Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
El Kadri, Michele Salles
Deliberation
Argumentation
Critical Theory
Language
Educational Practices.
Deliberación
Argumento
Teoría crítica
Idioma
Prácticas Educativas.
Deliberação
Argumentação
Teoria crítica
Linguagem
Práticas Educacionais.
title_short Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
title_full Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
title_fullStr Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
title_full_unstemmed Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
title_sort Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
author El Kadri, Michele Salles
author_facet El Kadri, Michele Salles
Molinari, Andressa Cristina
Ramos, Samantha Mancini
author_role author
author2 Molinari, Andressa Cristina
Ramos, Samantha Mancini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv El Kadri, Michele Salles
Molinari, Andressa Cristina
Ramos, Samantha Mancini
dc.subject.por.fl_str_mv Deliberation
Argumentation
Critical Theory
Language
Educational Practices.
Deliberación
Argumento
Teoría crítica
Idioma
Prácticas Educativas.
Deliberação
Argumentação
Teoria crítica
Linguagem
Práticas Educacionais.
topic Deliberation
Argumentation
Critical Theory
Language
Educational Practices.
Deliberación
Argumento
Teoría crítica
Idioma
Prácticas Educativas.
Deliberação
Argumentação
Teoria crítica
Linguagem
Práticas Educacionais.
description Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context.  We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936
10.21723/riaee.v14iesp.4.12936
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12936
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8699
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8763
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9232
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9730
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857793597440