Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936 |
Resumo: | Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context. We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process. |
id |
UNESP-15_094528dcca14663d6e458d73e2fdd30f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12936 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theoryPedagogia deliberativa, lenguaje y poder: emancipación y transformación social en la educación por el sesgo de la teoría críticaPedagogia deliberativa, linguagem e poder: emancipação e transformação social na educação pelo viés da teoria críticaDeliberationArgumentationCritical TheoryLanguageEducational Practices.DeliberaciónArgumentoTeoría críticaIdiomaPrácticas Educativas.DeliberaçãoArgumentaçãoTeoria críticaLinguagemPráticas Educacionais.Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context. We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process.: En este artículo concebimos el lenguaje como medio de dominación y de fuerza social, que legitima las relaciones de poder establecidas institucionalmente. Objetivamos presentar la pedagogía deliberativa como una posibilidad para educar para la emancipación, y oponerse a la semi-formación impuesta por la industria cultural en contexto educativo. Para ello, nos basamos en la perspectiva de la teórica crítica (ADORNO, 1995, MAAR, 2003), de los estudios sobre pedagogía deliberativa y en los estudios del análisis crítico del discurso (FAIRCLOUGH, 2003). Enfatizamos que esa formación solo se puede lograr por medio de procesos dialécticos y dialogizantes en las prácticas educativas, y que por lo tanto la mediación dialógica es el principal medio que auxilia en la superación de prácticas que someten a los individuos al proceso de semi-formación.Concebendo a linguagem como meio de dominação e de força social, que legitima as relações de poder estabelecidas institucionalmente, neste texto, objetivamos apresentar a pedagogia deliberativa como uma possibilidade presente para educar para a emancipação, e se opor à semiformação imposta pela indústria cultural em contexto educacional. Baseamo-nos na perspectiva da teoria crítica (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), dos estudos sobre pedagogia deliberativa e nos estudos da análise crítica do discurso (FAIRCLOUGH, 2003). Enfatizamos que essa formação só pode ser alcançada por meio de processos dialéticos e dialogizantes nas práticas educacionais e que, portanto, a mediação dialógica é o principal meio que auxilia na superação de práticas que submetem os indivíduos passivamente ao processo de semiformação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1293610.21723/riaee.v14iesp.4.12936Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-21031982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8699https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8763https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9232https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9730Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessEl Kadri, Michele SallesMolinari, Andressa CristinaRamos, Samantha Mancini2020-10-01T22:18:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12936Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:18:42Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory Pedagogia deliberativa, lenguaje y poder: emancipación y transformación social en la educación por el sesgo de la teoría crítica Pedagogia deliberativa, linguagem e poder: emancipação e transformação social na educação pelo viés da teoria crítica |
title |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
spellingShingle |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory El Kadri, Michele Salles Deliberation Argumentation Critical Theory Language Educational Practices. Deliberación Argumento Teoría crítica Idioma Prácticas Educativas. Deliberação Argumentação Teoria crítica Linguagem Práticas Educacionais. |
title_short |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
title_full |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
title_fullStr |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
title_full_unstemmed |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
title_sort |
Deliberative pedagogy, language and power: emancipation and social trasnformation in education according to critical theory |
author |
El Kadri, Michele Salles |
author_facet |
El Kadri, Michele Salles Molinari, Andressa Cristina Ramos, Samantha Mancini |
author_role |
author |
author2 |
Molinari, Andressa Cristina Ramos, Samantha Mancini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
El Kadri, Michele Salles Molinari, Andressa Cristina Ramos, Samantha Mancini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deliberation Argumentation Critical Theory Language Educational Practices. Deliberación Argumento Teoría crítica Idioma Prácticas Educativas. Deliberação Argumentação Teoria crítica Linguagem Práticas Educacionais. |
topic |
Deliberation Argumentation Critical Theory Language Educational Practices. Deliberación Argumento Teoría crítica Idioma Prácticas Educativas. Deliberação Argumentação Teoria crítica Linguagem Práticas Educacionais. |
description |
Understanding language as a means to domination and social force which legitimates power relations, that are institutionally established, we aim at presenting the deliberative pedagogy as a possibility to educate for emancipation. In this sense, we are oppose to the semi-formation imposed by the cultural industry in the educational context. We rely on the critical theory (ADORNO, 1995; MAAR, 2003), in the deliberative pedagogy and the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003). We also emphasize that this formation can only be reached by means of a dialectical process where dialogic mediation is the main medium to overcome practices that subject the individuals to a semi-formation process. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936 10.21723/riaee.v14iesp.4.12936 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8699 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/8763 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9232 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12936/9730 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2088-2103 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857793597440 |