Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163 |
Resumo: | This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions. |
id |
UNESP-15_0b7af06a857fedaea116a59fe8d510e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9163 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century educationInformación y la comunicación para empoderamiento: reflexiones para la formación de este nuevo sigloTecnologias da informação e da comunicação para empoderamento: reflexões para a educação deste início de séculoInformation technologies. Empowerment. Education.Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação.This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions.Esta reseña trata del análisis de las relaciones y experiencias sobre las relaciones de aprendizaje situado y los diferentes momentos que dan forma a nuevos procesos en los que compartían el trabajo y la creación de redes, mejora el marco teórico y experimental. El carácter innovador estaba en transición de la definición tradicional de las TIC (Tecnologías de la información y la comunicación») para el TAC (Tecnologías del aprendizaje y el conocimiento) para alcanzar la condición de TEP (empoderamiento y tecnologías de participación'). La conexión de estos conceptos a la realidad del trabajo y, más específicamente, las prácticas reflexivas de estos temas en sus respectivos lugares hacen posible el desarrollo de organizaciones de aprendizaje, incluyendo las escuelas. Esta resenha trata das análises as relações e vivências sobre as relações da aprendizagem situada e os distintos momentos que a configuram em novos processos nos quais o trabalho compartilhado, e em rede, incrementa o arcabouço teórico e experiencial. O caráter inovador estaria na transição da tradicional definição das TIC (‘tecnologias da informação e da comunicação’) às TAC (‘tecnologias de aprendizagem e conhecimento’) para alcançarem a condição de TEP (‘tecnologias de empoderamento e participação’). A vinculação desses conceitos à realidade do trabalho e, mais especificamente, à prática reflexiva desses sujeitos em seus lugares de atuação tornam possível o desenvolvimento de organizações que aprendem, inclusive as instituições escolares.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/916310.21723/riaee.v11.n4.9163Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-22491982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163/6057Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Márcia Lopes2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9163Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education Información y la comunicación para empoderamiento: reflexiones para la formación de este nuevo siglo Tecnologias da informação e da comunicação para empoderamento: reflexões para a educação deste início de século |
title |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
spellingShingle |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education Reis, Márcia Lopes Information technologies. Empowerment. Education. Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação. |
title_short |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
title_full |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
title_fullStr |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
title_full_unstemmed |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
title_sort |
Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education |
author |
Reis, Márcia Lopes |
author_facet |
Reis, Márcia Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Márcia Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information technologies. Empowerment. Education. Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação. |
topic |
Information technologies. Empowerment. Education. Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação. |
description |
This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163 10.21723/riaee.v11.n4.9163 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n4.9163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163/6057 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855451078656 |