Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Márcia Lopes
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163
Resumo: This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions.
id UNESP-15_0b7af06a857fedaea116a59fe8d510e7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9163
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century educationInformación y la comunicación para empoderamiento: reflexiones para la formación de este nuevo sigloTecnologias da informação e da comunicação para empoderamento: reflexões para a educação deste início de séculoInformation technologies. Empowerment. Education.Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação.This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions.Esta reseña trata del análisis de las relaciones y experiencias sobre las relaciones de aprendizaje situado y los diferentes momentos que dan forma a nuevos procesos en los que compartían el trabajo y la creación de redes, mejora el marco teórico y experimental. El carácter innovador estaba en transición de la definición tradicional de las TIC (Tecnologías de la información y la comunicación») para el TAC (Tecnologías del aprendizaje y el conocimiento) para alcanzar la condición de TEP (empoderamiento y tecnologías de participación'). La conexión de estos conceptos a la realidad del trabajo y, más específicamente, las prácticas reflexivas de estos temas en sus respectivos lugares hacen posible el desarrollo de organizaciones de aprendizaje, incluyendo las escuelas. Esta resenha trata das análises as relações e vivências sobre as relações da aprendizagem situada e os distintos momentos que a configuram em novos processos nos quais o trabalho compartilhado, e em rede, incrementa o arcabouço teórico e experiencial. O caráter inovador estaria na transição  da tradicional definição das TIC (‘tecnologias da informação e da comunicação’) às TAC (‘tecnologias de aprendizagem e conhecimento’) para alcançarem a condição de TEP (‘tecnologias de empoderamento e participação’). A vinculação desses conceitos à realidade do trabalho e, mais especificamente, à prática reflexiva desses sujeitos em seus lugares de atuação tornam possível o desenvolvimento de organizações  que aprendem, inclusive as instituições escolares.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/916310.21723/riaee.v11.n4.9163Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-22491982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163/6057Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Márcia Lopes2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9163Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
Información y la comunicación para empoderamiento: reflexiones para la formación de este nuevo siglo
Tecnologias da informação e da comunicação para empoderamento: reflexões para a educação deste início de século
title Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
spellingShingle Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
Reis, Márcia Lopes
Information technologies. Empowerment. Education.
Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação.
title_short Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
title_full Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
title_fullStr Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
title_full_unstemmed Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
title_sort Information and communication technologies for empowerment: reflections for early 20th century education
author Reis, Márcia Lopes
author_facet Reis, Márcia Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Márcia Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Information technologies. Empowerment. Education.
Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação.
topic Information technologies. Empowerment. Education.
Tecnologias da Informação. Empoderamento. Educação.
description This review deals with the analyzes of the relationships and experiences about the relationships of situated learning and the different moments that configure it in new processes in which the shared and networked work increases the theoretical and experiential framework. The innovative character would be in the transition from the traditional definition of ICT ('information and communication technologies') to TACs ('learning and knowledge technologies') to achieve the condition of TEP ('empowerment and participation technologies'). The linkage of these concepts to the reality of work and, more specifically, the reflexive practice of these subjects in their places of action make possible the development of learning organizations, including school institutions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163
10.21723/riaee.v11.n4.9163
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.9163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9163/6057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2245-2249
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855451078656