Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Messias, Elvis Rezende
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Mariano, André Luiz Sena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390
Resumo: This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy.
id UNESP-15_1096d79da7387ef0393f5b05299a08bb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8390
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authorityLa enseñanza de ayer y de hoy entre el ser amado y ser temido: la cuestión de la autoridadA docência ontem e hoje entre o ser amado e o ser temido: a questão da autoridadeTeaching. Authority. Otherness.Enseñanza. Autoridad. Alteridad.Docência. Autoridade. Alteridade.This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy.En este artículo se reflexiona sobre la cuestión de la autoridad inherente a la enseñanza. Su reflexión se basa en los marcos teóricos de diferentes períodos históricos y actuales, sin la suficiente preocupación para acercarse a ellos en una sucesión lineal. El foco del análisis está dirigido a las dificultades que enfrentan en la tensión entre ser amado y ser temido y decisión difícil que a menudo los maestros, líderes en el aula, se sienten presionados a tomar entre una cosa y otra. Es cuestionable, sin embargo, la necesidad real de esta elección, con el objetivo general de sacar a la luz la importancia de la reflexión equilibrada de la autoridad como un servicio a la alteridad y autonomía verdaderas.O presente artigo propõe-se a levantar reflexões acerca da questão da autoridade inerente à atividade docente. Tal reflexão parte de referenciais teóricos de correntes e períodos históricos distintos, sem a preocupação necessária de abordá-los em uma sucessão linear. O enfoque se dá às dificuldades enfrentadas na tensão entre o ser amado e o ser temido e na difícil decisão a que, frequentemente, os professores, líderes em sala de aula, se sentem pressionados a tomar entre uma coisa e outra. Questiona-se, entretanto, a necessidade real desta possível escolha, com o objetivo geral de trazer à luz a importância de se pensar equilibradamente a autoridade como serviço à alteridade e à autonomia verdadeiras.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/839010.21723/riaee.v12.n2.8390Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-8311982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390/6568Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMessias, Elvis RezendeMariano, André Luiz Sena2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8390Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
La enseñanza de ayer y de hoy entre el ser amado y ser temido: la cuestión de la autoridad
A docência ontem e hoje entre o ser amado e o ser temido: a questão da autoridade
title Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
spellingShingle Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
Messias, Elvis Rezende
Teaching. Authority. Otherness.
Enseñanza. Autoridad. Alteridad.
Docência. Autoridade. Alteridade.
title_short Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
title_full Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
title_fullStr Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
title_full_unstemmed Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
title_sort Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
author Messias, Elvis Rezende
author_facet Messias, Elvis Rezende
Mariano, André Luiz Sena
author_role author
author2 Mariano, André Luiz Sena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Messias, Elvis Rezende
Mariano, André Luiz Sena
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching. Authority. Otherness.
Enseñanza. Autoridad. Alteridad.
Docência. Autoridade. Alteridade.
topic Teaching. Authority. Otherness.
Enseñanza. Autoridad. Alteridad.
Docência. Autoridade. Alteridade.
description This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390
10.21723/riaee.v12.n2.8390
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.8390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390/6568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854464368640