Authority, violence and education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512 |
Resumo: | The article aims to focus on the relationship between violence and the crisis of authority in the educational context, considering the saturated environment of biopolitics. It seeks to interpret the work of the final phase of Sigmund Freud's life, Man Moses and the monotheistic religion as a counter-hegemonic witness to biopolitics. Based on some thesis defended in the work, especially the one of the vacant place of the image of the father, the article establishes relations with the role of the teacher before the scenery of violence and lack of recognition of their action. It concludes by the need to deconstruct the panorama that motivated the outbreak of the original violence, now being necessary its reconstruction it in the hermeneutic perspective. As well it indicates the need to rethink biopolitics in the teacher’s life, always challenged to take sides for a repressive or moral authority. |
id |
UNICAMP-18_9ef43bfe8142fd68499cc69e8e1621e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668512 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Authority, violence and educationAutoridade, violência e educaçãoAutoridade, violência e educaçãoAutoridadViolenciaProfesorHermenéuticaBiopolíticaAutoridadeViolênciaProfessorHermenêuticaBiopolíticaAuthorityViolenceTeacherHermeneuticsBiopoliticsThe article aims to focus on the relationship between violence and the crisis of authority in the educational context, considering the saturated environment of biopolitics. It seeks to interpret the work of the final phase of Sigmund Freud's life, Man Moses and the monotheistic religion as a counter-hegemonic witness to biopolitics. Based on some thesis defended in the work, especially the one of the vacant place of the image of the father, the article establishes relations with the role of the teacher before the scenery of violence and lack of recognition of their action. It concludes by the need to deconstruct the panorama that motivated the outbreak of the original violence, now being necessary its reconstruction it in the hermeneutic perspective. As well it indicates the need to rethink biopolitics in the teacher’s life, always challenged to take sides for a repressive or moral authority.O artigo procura enfocar a relação entre violência e a crise de autoridade no contexto educativo, tendo em vista o ambiente saturado da biopolítica. Procura interpretar a obra da fase final da vida de Sigmund Freud, O homem Moisés e a religião monoteísta como um testemunho contra-hegemônico da biopolítica. A partir de algumas teses defendidas na obra, especialmente a do lugar vago da imagem do pai, estabelece relações com o papel do docente diante do cenário de violência e falta de reconhecimento da sua atuação. Conclui que é necessário desconstruir o panorama que motivou a eclosão da violência original, cabendo, agora, reconstruí-lo na perspectiva hermenêutica. Bem como indica a necessidade de repensar a biopolítica na vida do professor, sempre desafiada a tomar partido por uma autoridade repressiva ou moral.O artigo procura enfocar a relação entre violência e a crise de autoridade no contexto educativo, tendo em vista o ambiente saturado da biopolítica. Procura interpretar a obra da fase final da vida de Sigmund Freud, O homem Moisés e a religião monoteísta como um testemunho contra-hegemônico da biopolítica. A partir de algumas teses defendidas na obra, especialmente a do lugar vago da imagem do pai, estabelece relações com o papel do docente diante do cenário de violência e falta de reconhecimento da sua atuação. Conclui que é necessário desconstruir o panorama que motivou a eclosão da violência original, cabendo, agora, reconstruí-lo na perspectiva hermenêutica. Bem como indica a necessidade de repensar a biopolítica na vida do professor, sempre desafiada a tomar partido por uma autoridade repressiva ou moral.Universidade Estadual de Campinas2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190016Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190016Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900161980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512/28071https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512/28072Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Amarildo Luiz Trevisanhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Amarildo Luiz 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668512Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Authority, violence and education Autoridade, violência e educação Autoridade, violência e educação |
title |
Authority, violence and education |
spellingShingle |
Authority, violence and education Trevisan, Amarildo Luiz Autoridad Violencia Profesor Hermenéutica Biopolítica Autoridade Violência Professor Hermenêutica Biopolítica Authority Violence Teacher Hermeneutics Biopolitics |
title_short |
Authority, violence and education |
title_full |
Authority, violence and education |
title_fullStr |
Authority, violence and education |
title_full_unstemmed |
Authority, violence and education |
title_sort |
Authority, violence and education |
author |
Trevisan, Amarildo Luiz |
author_facet |
Trevisan, Amarildo Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoridad Violencia Profesor Hermenéutica Biopolítica Autoridade Violência Professor Hermenêutica Biopolítica Authority Violence Teacher Hermeneutics Biopolitics |
topic |
Autoridad Violencia Profesor Hermenéutica Biopolítica Autoridade Violência Professor Hermenêutica Biopolítica Authority Violence Teacher Hermeneutics Biopolitics |
description |
The article aims to focus on the relationship between violence and the crisis of authority in the educational context, considering the saturated environment of biopolitics. It seeks to interpret the work of the final phase of Sigmund Freud's life, Man Moses and the monotheistic religion as a counter-hegemonic witness to biopolitics. Based on some thesis defended in the work, especially the one of the vacant place of the image of the father, the article establishes relations with the role of the teacher before the scenery of violence and lack of recognition of their action. It concludes by the need to deconstruct the panorama that motivated the outbreak of the original violence, now being necessary its reconstruction it in the hermeneutic perspective. As well it indicates the need to rethink biopolitics in the teacher’s life, always challenged to take sides for a repressive or moral authority. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512/28071 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668512/28072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Amarildo Luiz Trevisan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Amarildo Luiz Trevisan https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190016 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190016 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190016 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190046105600 |