Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390 |
Resumo: | This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy. |
id |
UNESP-15_1096d79da7387ef0393f5b05299a08bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8390 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authorityLa enseñanza de ayer y de hoy entre el ser amado y ser temido: la cuestión de la autoridadA docência ontem e hoje entre o ser amado e o ser temido: a questão da autoridadeTeaching. Authority. Otherness.Enseñanza. Autoridad. Alteridad.Docência. Autoridade. Alteridade.This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy.En este artículo se reflexiona sobre la cuestión de la autoridad inherente a la enseñanza. Su reflexión se basa en los marcos teóricos de diferentes períodos históricos y actuales, sin la suficiente preocupación para acercarse a ellos en una sucesión lineal. El foco del análisis está dirigido a las dificultades que enfrentan en la tensión entre ser amado y ser temido y decisión difícil que a menudo los maestros, líderes en el aula, se sienten presionados a tomar entre una cosa y otra. Es cuestionable, sin embargo, la necesidad real de esta elección, con el objetivo general de sacar a la luz la importancia de la reflexión equilibrada de la autoridad como un servicio a la alteridad y autonomía verdaderas.O presente artigo propõe-se a levantar reflexões acerca da questão da autoridade inerente à atividade docente. Tal reflexão parte de referenciais teóricos de correntes e períodos históricos distintos, sem a preocupação necessária de abordá-los em uma sucessão linear. O enfoque se dá às dificuldades enfrentadas na tensão entre o ser amado e o ser temido e na difícil decisão a que, frequentemente, os professores, líderes em sala de aula, se sentem pressionados a tomar entre uma coisa e outra. Questiona-se, entretanto, a necessidade real desta possível escolha, com o objetivo geral de trazer à luz a importância de se pensar equilibradamente a autoridade como serviço à alteridade e à autonomia verdadeiras.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/839010.21723/riaee.v12.n2.8390Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-8311982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390/6568Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMessias, Elvis RezendeMariano, André Luiz Sena2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8390Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority La enseñanza de ayer y de hoy entre el ser amado y ser temido: la cuestión de la autoridad A docência ontem e hoje entre o ser amado e o ser temido: a questão da autoridade |
title |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
spellingShingle |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority Messias, Elvis Rezende Teaching. Authority. Otherness. Enseñanza. Autoridad. Alteridad. Docência. Autoridade. Alteridade. |
title_short |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
title_full |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
title_fullStr |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
title_full_unstemmed |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
title_sort |
Teaching yesterday and today between being loved and being feared: the problem of authority |
author |
Messias, Elvis Rezende |
author_facet |
Messias, Elvis Rezende Mariano, André Luiz Sena |
author_role |
author |
author2 |
Mariano, André Luiz Sena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Messias, Elvis Rezende Mariano, André Luiz Sena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching. Authority. Otherness. Enseñanza. Autoridad. Alteridad. Docência. Autoridade. Alteridade. |
topic |
Teaching. Authority. Otherness. Enseñanza. Autoridad. Alteridad. Docência. Autoridade. Alteridade. |
description |
This article aims to reflect on the problem of authority inherent in the teaching activity. The reflection of theoretical reference currents and different historical periods, in a nonlinear approach. The focus is in the tension between being loved and being feared and often difficult to decide between them. However, it questioned the real need for this choice, aiming to think the authority as a service to the true otherness and autonomy. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390 10.21723/riaee.v12.n2.8390 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n2.8390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8390/6568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 815-831 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854464368640 |