Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rutz da Silva, Sani de Carvalho, Shimazaki, Elsa Midori, Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893
Resumo: Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use.
id UNESP-15_12e71e98f1688e8e17fad1f6af166e46
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8893
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspectiveJuegos en la alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual en una perspectiva inclusivaJogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusivaLiteracy mathematicsGamesInclusionVisual impairment.Alfabetización matemáticaJuegosInclusiónDeficiencia visual.Alfabetização matemáticaJogosInclusãoDeficiência visual.Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use.La alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual es un reto al profesor de enseñanza regular, una vez que la alfabetización de ese estudiante ocurre juntamente con la alfabetización de los estudiantes sin deficiencia. Preocupados por auxiliar el profesor de enseñanza regular en esta tarea, este artículo presenta algunas reflexiones sobre el uso de juegos en sala de clase, como un recurso metodológico para la alfabetización matemática, así como presenta algunos juegos que pueden ser adaptados para la enseñanza de la asignatura de matemáticas para estudiantes con deficiencia visual. El trabajo fue desarrollado a partir de investigación bibliográfica y de la experiencia profesional en una Sala de Recursos Multifuncional  en el área de deficiencia visual. Se averiguó que, utilizados de forma adecuada, los juegos contribuyen para el proceso de enseñanza y aprendizaje de Matemáticas para estudiantes con esa deficiencia, si considerados algunos cuidados necesarios en su utilización. A alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual é um desafio ao professor do ensino regular, uma vez que a alfabetização desse estudante acontece juntamente com a alfabetização dos estudantes sem deficiência. Preocupados em auxiliar o professor do ensino regular nesta tarefa, este artigo apresenta algumas reflexões acerca do uso de jogos em sala de aula, como um recurso metodológico para a alfabetização matemática, assim como apresenta alguns jogos que podem ser adaptados para o ensino da disciplina de matemática para estudantes com deficiência visual. O trabalho foi desenvolvido a partir de pesquisa bibliográfica e da experiência profissional em uma Sala de Recursos Multifuncional do Tipo II, a qual presta atendimento especializado para estudantes com deficiência visual. Verificou-se que, utilizados de forma adequada, os jogos contribuem para o processo de ensino e aprendizagem de Matemática para estudantes com essa deficiência, se considerados alguns cuidados necessários na sua utilização.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/889310.21723/riaee.v14i2.8893Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-4191982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8026https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8027https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8588Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMamcasz-Viginheski, Lúcia VirginiaRutz da Silva, Sani de CarvalhoShimazaki, Elsa MidoriMaciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida2019-11-14T18:12:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8893Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:12:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
Juegos en la alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual en una perspectiva inclusiva
Jogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusiva
title Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
spellingShingle Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia
Literacy mathematics
Games
Inclusion
Visual impairment.
Alfabetización matemática
Juegos
Inclusión
Deficiencia visual.
Alfabetização matemática
Jogos
Inclusão
Deficiência visual.
title_short Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
title_full Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
title_fullStr Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
title_full_unstemmed Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
title_sort Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
author Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia
author_facet Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia
Rutz da Silva, Sani de Carvalho
Shimazaki, Elsa Midori
Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida
author_role author
author2 Rutz da Silva, Sani de Carvalho
Shimazaki, Elsa Midori
Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia
Rutz da Silva, Sani de Carvalho
Shimazaki, Elsa Midori
Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy mathematics
Games
Inclusion
Visual impairment.
Alfabetización matemática
Juegos
Inclusión
Deficiencia visual.
Alfabetização matemática
Jogos
Inclusão
Deficiência visual.
topic Literacy mathematics
Games
Inclusion
Visual impairment.
Alfabetización matemática
Juegos
Inclusión
Deficiencia visual.
Alfabetização matemática
Jogos
Inclusão
Deficiência visual.
description Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893
10.21723/riaee.v14i2.8893
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.8893
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8026
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8027
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854958247936