Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893 |
Resumo: | Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use. |
id |
UNESP-15_12e71e98f1688e8e17fad1f6af166e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8893 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspectiveJuegos en la alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual en una perspectiva inclusivaJogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusivaLiteracy mathematicsGamesInclusionVisual impairment.Alfabetización matemáticaJuegosInclusiónDeficiencia visual.Alfabetização matemáticaJogosInclusãoDeficiência visual.Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use.La alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual es un reto al profesor de enseñanza regular, una vez que la alfabetización de ese estudiante ocurre juntamente con la alfabetización de los estudiantes sin deficiencia. Preocupados por auxiliar el profesor de enseñanza regular en esta tarea, este artículo presenta algunas reflexiones sobre el uso de juegos en sala de clase, como un recurso metodológico para la alfabetización matemática, así como presenta algunos juegos que pueden ser adaptados para la enseñanza de la asignatura de matemáticas para estudiantes con deficiencia visual. El trabajo fue desarrollado a partir de investigación bibliográfica y de la experiencia profesional en una Sala de Recursos Multifuncional en el área de deficiencia visual. Se averiguó que, utilizados de forma adecuada, los juegos contribuyen para el proceso de enseñanza y aprendizaje de Matemáticas para estudiantes con esa deficiencia, si considerados algunos cuidados necesarios en su utilización. A alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual é um desafio ao professor do ensino regular, uma vez que a alfabetização desse estudante acontece juntamente com a alfabetização dos estudantes sem deficiência. Preocupados em auxiliar o professor do ensino regular nesta tarefa, este artigo apresenta algumas reflexões acerca do uso de jogos em sala de aula, como um recurso metodológico para a alfabetização matemática, assim como apresenta alguns jogos que podem ser adaptados para o ensino da disciplina de matemática para estudantes com deficiência visual. O trabalho foi desenvolvido a partir de pesquisa bibliográfica e da experiência profissional em uma Sala de Recursos Multifuncional do Tipo II, a qual presta atendimento especializado para estudantes com deficiência visual. Verificou-se que, utilizados de forma adequada, os jogos contribuem para o processo de ensino e aprendizagem de Matemática para estudantes com essa deficiência, se considerados alguns cuidados necessários na sua utilização.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/889310.21723/riaee.v14i2.8893Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-4191982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8026https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8027https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8588Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMamcasz-Viginheski, Lúcia VirginiaRutz da Silva, Sani de CarvalhoShimazaki, Elsa MidoriMaciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida2019-11-14T18:12:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8893Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:12:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective Juegos en la alfabetización matemática para estudiantes con deficiencia visual en una perspectiva inclusiva Jogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusiva |
title |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
spellingShingle |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia Literacy mathematics Games Inclusion Visual impairment. Alfabetización matemática Juegos Inclusión Deficiencia visual. Alfabetização matemática Jogos Inclusão Deficiência visual. |
title_short |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
title_full |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
title_fullStr |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
title_full_unstemmed |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
title_sort |
Games in mathematical literacy for students with visual impairment in na inclusive perspective |
author |
Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia |
author_facet |
Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia Rutz da Silva, Sani de Carvalho Shimazaki, Elsa Midori Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Rutz da Silva, Sani de Carvalho Shimazaki, Elsa Midori Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia Rutz da Silva, Sani de Carvalho Shimazaki, Elsa Midori Maciel Pinheiro, Nilcéia Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy mathematics Games Inclusion Visual impairment. Alfabetización matemática Juegos Inclusión Deficiencia visual. Alfabetização matemática Jogos Inclusão Deficiência visual. |
topic |
Literacy mathematics Games Inclusion Visual impairment. Alfabetización matemática Juegos Inclusión Deficiencia visual. Alfabetização matemática Jogos Inclusão Deficiência visual. |
description |
Mathematical literacy for students with visual impairments is a challenge to the teacher’s regular education, since literacy that student happens with literacy students without disabilities. Anxious to help the teacher regular education is this task, this article presents some reflections on the use of classroom games, as a methodological resource for mathematical literacy, as well as presents some games which can be adapted to the mathematical discipline for students with visual impairment. The work was developed from bibliographic research and professional experience in a Multifunctional Resource Room Type II, which provides specialized care for students with visual impairment. Checked that, used appropriately, the games contribute to the process of teaching and learning mathematics for students with disabilities that, are considered some necessary care in its use. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893 10.21723/riaee.v14i2.8893 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.8893 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8026 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8027 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893/8588 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 404-419 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854958247936 |