The french educators célestin freinet andfernand deligny

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Sônia Regina da luz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9637
Resumo: This article is part of the theoretical-conceptual study of the postdoctoral research project. In order to carry out this project it was necessary to refer to new French school thinkers and educators Célestin Freinet (1896-1966) and Fernand Deligny (1913-1996). Both Freinet and Deligny were communists, participated in World War I, and lived the forces of the new French school.  However, these three similarities, political, historical, and educational, had different impact on their pedagogies. Thus, this paper is not intended to compare them; it aims to value their pedagogies and, in some way, honor these two 20th. This text intends to identify some biographical movements of these educators and to show their main pedagogical concepts: Freinet the free expression, Deligny the cartography.
id UNESP-15_14ee37c1eef8f2eb2228d1d48e078c40
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9637
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The french educators célestin freinet andfernand delignyLos educadores franceses célestin freinet y fernand delignyOs educadores franceses Célestin Freinet e Fernand DelignyFreinet. Expresión libre. Deligny. Cartografía.Freinet. Expressão livre. Deligny. CartografiaThis article is part of the theoretical-conceptual study of the postdoctoral research project. In order to carry out this project it was necessary to refer to new French school thinkers and educators Célestin Freinet (1896-1966) and Fernand Deligny (1913-1996). Both Freinet and Deligny were communists, participated in World War I, and lived the forces of the new French school.  However, these three similarities, political, historical, and educational, had different impact on their pedagogies. Thus, this paper is not intended to compare them; it aims to value their pedagogies and, in some way, honor these two 20th. This text intends to identify some biographical movements of these educators and to show their main pedagogical concepts: Freinet the free expression, Deligny the cartography.El artículo es parte del estudio teórico-conceptual del proyecto de investigación de posdoctorado. La investigación retoma las contribuciones pedagógicas de los educadores francés Célestin Freinet (1896-1966) y Fernand Deligny (1913-1996). Ambos participaron de la primera guerra mundial, fueron comunistas y vivieron sobre las fuerzas de los tiempos de la escuela nueva francesa. Esas tres conexiones: histórica, política y educacional produjeron efectos diferentes en sus pedagogías. Siendo así, este trabajo no pretende compararlos, y sí, valorar las ideas y de una correcta manera homenajear estos dos educadores del siglo XX. Los objetivos del texto son de identificar algunos movimientos biográficos de estos educadores y mostrar sus principales conceptos pedagógicos: Freinet, la expresión libre y Deligny, la cartografía.O artigo é parte do estudo teórico-conceitual do projeto de pesquisa de pós-doutorado.  A investigação retoma as contribuições pedagógicas dos educadores francês Célestin Freinet (1896-1966) e Fernand Deligny (1913-1996). Ambos participaram da primeira guerra mundial, foram comunistas e viveram sobre as forças dos tempos da escola nova francesa. Essas três ligações: histórica, política e educacional produziram afeitos diferentes em suas pedagogias. Sendo assim, este trabalho não pretende compará-los, e sim, valorizar as ideias e de uma certa maneira homenagear estes dois educadores do século XX. Os objetivos do texto são de identificar alguns movimentos biográficos destes educadores e mostrar os seus principais conceitos pedagógicos: Freinet, a expressão livre e Deligny, a cartografia.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/963710.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9637Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2231-2244Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2231-22441982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9637/6952Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Sônia Regina da luz2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9637Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The french educators célestin freinet andfernand deligny
Los educadores franceses célestin freinet y fernand deligny
Os educadores franceses Célestin Freinet e Fernand Deligny
title The french educators célestin freinet andfernand deligny
spellingShingle The french educators célestin freinet andfernand deligny
Matos, Sônia Regina da luz
Freinet. Expresión libre. Deligny. Cartografía.
Freinet. Expressão livre. Deligny. Cartografia
title_short The french educators célestin freinet andfernand deligny
title_full The french educators célestin freinet andfernand deligny
title_fullStr The french educators célestin freinet andfernand deligny
title_full_unstemmed The french educators célestin freinet andfernand deligny
title_sort The french educators célestin freinet andfernand deligny
author Matos, Sônia Regina da luz
author_facet Matos, Sônia Regina da luz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Sônia Regina da luz
dc.subject.por.fl_str_mv Freinet. Expresión libre. Deligny. Cartografía.
Freinet. Expressão livre. Deligny. Cartografia
topic Freinet. Expresión libre. Deligny. Cartografía.
Freinet. Expressão livre. Deligny. Cartografia
description This article is part of the theoretical-conceptual study of the postdoctoral research project. In order to carry out this project it was necessary to refer to new French school thinkers and educators Célestin Freinet (1896-1966) and Fernand Deligny (1913-1996). Both Freinet and Deligny were communists, participated in World War I, and lived the forces of the new French school.  However, these three similarities, political, historical, and educational, had different impact on their pedagogies. Thus, this paper is not intended to compare them; it aims to value their pedagogies and, in some way, honor these two 20th. This text intends to identify some biographical movements of these educators and to show their main pedagogical concepts: Freinet the free expression, Deligny the cartography.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9637
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9637
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9637
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9637/6952
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2231-2244
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2231-2244
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855547547648