Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925 |
Resumo: | Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context. |
id |
UNESP-15_14efdc9f0ea0119ac09a5c1b0ee78bdf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12925 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmasFormación del profesorado en el Instituto Federal de Paraná: dilemas formativosFormação de professores no Instituto Federal do Paraná: dilemas formativosTeacher trainingFederal Institute of ParanáCritical theory of SocietyPublic policies.Formación del profesoradoInstituto Federal do ParanáTeoría crítica de la sociedadPolíticas públicas.Formação de professoresInstituto Federal do ParanáTeoria crítica da sociedadePolíticas públicas.Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context.La formación inicial y continua de profesores ha sido instituida como política educacional con la Ley n.º 11.502, de julio de 2007; la creación de la Red Federal de enseñanza hace parte de las acciones propuestas para la oferta de esta formación. Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la formación inicial de profesores propuesta por el Instituto Federal de Paraná (IFPR). Se analizan Proyectos Pedagógicos de Carreras (PPCs) de Profesorado en Química y en Física del IFPR, mediante conceptos de la Teoría Crítica de la Sociedad. Se observan en estos proyectos ambigüedades que traspasan la perspectiva de formación humana en el contexto de la sociedad industrial desarrollada, remetiendo a la comprensión de los límites de la formación para la autonomía en un contexto heterónomo.A formação inicial e continuada de professores foi instituída como política educacional com a Lei n.º 11.502, de julho de 2007; a criação da Rede Federal de ensino faz parte das ações propostas para a oferta dessa formação. Este artigo tem como objetivo refletir sobre a formação inicial de professores proposta pelo Instituto Federal do Paraná (IFPR). Analisam-se Projetos Pedagógicos de Cursos (PPCs) de Licenciatura em Química e em Física do IFPR, mediante conceitos da Teoria Crítica da Sociedade. Observam-se nesses projetos ambiguidades que perpassam a perspectiva de formação humana no contexto da sociedade industrial desenvolvida, remetendo à compreensão dos limites da formação para a autonomia em um contexto heterônomo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292510.21723/riaee.v14iesp.4.12925Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-20311982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8694https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8758https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9212https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9725Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBido, José MateusGaluch, Maria Terezinha BellandaCzyzewski, Analice2020-10-01T22:13:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12925Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:13:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas Formación del profesorado en el Instituto Federal de Paraná: dilemas formativos Formação de professores no Instituto Federal do Paraná: dilemas formativos |
title |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
spellingShingle |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas Bido, José Mateus Teacher training Federal Institute of Paraná Critical theory of Society Public policies. Formación del profesorado Instituto Federal do Paraná Teoría crítica de la sociedad Políticas públicas. Formação de professores Instituto Federal do Paraná Teoria crítica da sociedade Políticas públicas. |
title_short |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
title_full |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
title_fullStr |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
title_full_unstemmed |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
title_sort |
Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas |
author |
Bido, José Mateus |
author_facet |
Bido, José Mateus Galuch, Maria Terezinha Bellanda Czyzewski, Analice |
author_role |
author |
author2 |
Galuch, Maria Terezinha Bellanda Czyzewski, Analice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bido, José Mateus Galuch, Maria Terezinha Bellanda Czyzewski, Analice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Federal Institute of Paraná Critical theory of Society Public policies. Formación del profesorado Instituto Federal do Paraná Teoría crítica de la sociedad Políticas públicas. Formação de professores Instituto Federal do Paraná Teoria crítica da sociedade Políticas públicas. |
topic |
Teacher training Federal Institute of Paraná Critical theory of Society Public policies. Formación del profesorado Instituto Federal do Paraná Teoría crítica de la sociedad Políticas públicas. Formação de professores Instituto Federal do Paraná Teoria crítica da sociedade Políticas públicas. |
description |
Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925 10.21723/riaee.v14iesp.4.12925 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8694 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8758 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9212 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9725 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857782063104 |