Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bido, José Mateus
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Galuch, Maria Terezinha Bellanda, Czyzewski, Analice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925
Resumo: Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context.
id UNESP-15_14efdc9f0ea0119ac09a5c1b0ee78bdf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12925
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmasFormación del profesorado en el Instituto Federal de Paraná: dilemas formativosFormação de professores no Instituto Federal do Paraná: dilemas formativosTeacher trainingFederal Institute of ParanáCritical theory of SocietyPublic policies.Formación del profesoradoInstituto Federal do ParanáTeoría crítica de la sociedadPolíticas públicas.Formação de professoresInstituto Federal do ParanáTeoria crítica da sociedadePolíticas públicas.Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context.La formación inicial y continua de profesores ha sido instituida como política educacional con la Ley n.º 11.502, de julio de 2007; la creación de la Red Federal de enseñanza hace parte de las acciones propuestas para la oferta de esta formación. Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la formación inicial de profesores propuesta por el Instituto Federal de Paraná (IFPR). Se analizan Proyectos Pedagógicos de Carreras (PPCs) de Profesorado en Química y en Física del IFPR, mediante conceptos de la Teoría Crítica de la Sociedad. Se observan en estos proyectos ambigüedades que traspasan la perspectiva de formación humana en el contexto de la sociedad industrial desarrollada, remetiendo a la comprensión de los límites de la formación para la autonomía en un contexto heterónomo.A formação inicial e continuada de professores foi instituída como política educacional com a Lei n.º 11.502, de julho de 2007; a criação da Rede Federal de ensino faz parte das ações propostas para a oferta dessa formação. Este artigo tem como objetivo refletir sobre a formação inicial de professores proposta pelo Instituto Federal do Paraná (IFPR). Analisam-se Projetos Pedagógicos de Cursos (PPCs) de Licenciatura em Química e em Física do IFPR, mediante conceitos da Teoria Crítica da Sociedade. Observam-se nesses projetos ambiguidades que perpassam a perspectiva de formação humana no contexto da sociedade industrial desenvolvida, remetendo à compreensão dos limites da formação para a autonomia em um contexto heterônomo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292510.21723/riaee.v14iesp.4.12925Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-20311982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8694https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8758https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9212https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9725Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBido, José MateusGaluch, Maria Terezinha BellandaCzyzewski, Analice2020-10-01T22:13:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12925Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:13:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
Formación del profesorado en el Instituto Federal de Paraná: dilemas formativos
Formação de professores no Instituto Federal do Paraná: dilemas formativos
title Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
spellingShingle Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
Bido, José Mateus
Teacher training
Federal Institute of Paraná
Critical theory of Society
Public policies.
Formación del profesorado
Instituto Federal do Paraná
Teoría crítica de la sociedad
Políticas públicas.
Formação de professores
Instituto Federal do Paraná
Teoria crítica da sociedade
Políticas públicas.
title_short Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
title_full Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
title_fullStr Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
title_full_unstemmed Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
title_sort Teacher training in the Federal Institute of Paraná: formative dilemmas
author Bido, José Mateus
author_facet Bido, José Mateus
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Czyzewski, Analice
author_role author
author2 Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Czyzewski, Analice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bido, José Mateus
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Czyzewski, Analice
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Federal Institute of Paraná
Critical theory of Society
Public policies.
Formación del profesorado
Instituto Federal do Paraná
Teoría crítica de la sociedad
Políticas públicas.
Formação de professores
Instituto Federal do Paraná
Teoria crítica da sociedade
Políticas públicas.
topic Teacher training
Federal Institute of Paraná
Critical theory of Society
Public policies.
Formación del profesorado
Instituto Federal do Paraná
Teoría crítica de la sociedad
Políticas públicas.
Formação de professores
Instituto Federal do Paraná
Teoria crítica da sociedade
Políticas públicas.
description Initial and continuing teacher training was instituted as an educational policy under Law No. 11,502 of July 2007; The creation of the Federal Education Network is part of the actions proposed for offering this training. This article aims to reflect on the initial teacher education proposed by the Federal Institute of Paraná (IFPR). Pedagogical Projects of Degree Courses (PPCs) in Chemistry and Physics of IFPR are analyzed through concepts of the Critical Theory of Society. These projects present ambiguities that permeate the perspective of human formation in the context of the developed industrial society, referring to the understanding of the limits of training for autonomy in a heteronomous context.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925
10.21723/riaee.v14iesp.4.12925
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12925
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8694
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/8758
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9212
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12925/9725
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2017-2031
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857782063104