Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639 |
Resumo: | The work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted. |
id |
UNESP-15_1b58bea7af9e118b5f88c523158fe606 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7639 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspectiveAs políticas públicas da educação especial e a FENAPAEs sob a perspectiva gramscianaSpecial educationPublic policiesAPAEs National FederationGramsciEducação especialPolíticas públicasFederação Nacional das APAEsGramsciThe work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted.O trabalho tem por objetivo refletir sobre as relações contraditórias entre as políticas públicas de Educação Especial e a posição da FENAPAEs sobre a inclusão escolar. Fez-se a análise documental dos textos normativos da Educação Especial e do texto da federação que se posiciona pela permanência das escolas especiais. Os dados foram analisados sob pensamento de Gramsci. Os resultados evidenciaram que as APAEs correspondem a uma sociedade civil que atua dentro do Estado, por meio do qual ocupa seu espaço na hegemonia política sobre a educação para as pessoas com deficiência. As políticas públicas, sujeitas às exigências de produção e às condições sociais de um determinado momento histórico, são planejadas em consenso com a federação e articuladas com o projeto de uma escola inclusiva. O embate em relação à educação inclusiva dentro do Estado revela que seus objetivos são neoliberais e procura-se apoio dos seus aparelhos para manter a hegemonia sobre qual educação deve ser garantia.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/763910.21723/riaee.2016.v11.n1.p151Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-1641982-55872446-860610.21723/RIAEE.v11.n1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639/5703Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Douglas Christian Ferrari deSilva, João Henrique da2017-11-08T19:19:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7639Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-08T19:19:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective As políticas públicas da educação especial e a FENAPAEs sob a perspectiva gramsciana |
title |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
spellingShingle |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective Melo, Douglas Christian Ferrari de Special education Public policies APAEs National Federation Gramsci Educação especial Políticas públicas Federação Nacional das APAEs Gramsci |
title_short |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
title_full |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
title_fullStr |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
title_full_unstemmed |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
title_sort |
Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective |
author |
Melo, Douglas Christian Ferrari de |
author_facet |
Melo, Douglas Christian Ferrari de Silva, João Henrique da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, João Henrique da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Douglas Christian Ferrari de Silva, João Henrique da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education Public policies APAEs National Federation Gramsci Educação especial Políticas públicas Federação Nacional das APAEs Gramsci |
topic |
Special education Public policies APAEs National Federation Gramsci Educação especial Políticas públicas Federação Nacional das APAEs Gramsci |
description |
The work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639 10.21723/riaee.2016.v11.n1.p151 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.2016.v11.n1.p151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639/5703 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164 1982-5587 2446-8606 10.21723/RIAEE.v11.n1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215853946372096 |