Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Douglas Christian Ferrari de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, João Henrique da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639
Resumo: The work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted.
id UNESP-15_1b58bea7af9e118b5f88c523158fe606
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7639
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspectiveAs políticas públicas da educação especial e a FENAPAEs sob a perspectiva gramscianaSpecial educationPublic policiesAPAEs National FederationGramsciEducação especialPolíticas públicasFederação Nacional das APAEsGramsciThe work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted.O trabalho tem por objetivo refletir sobre as relações contraditórias entre as políticas públicas de Educação Especial e a posição da FENAPAEs sobre a inclusão escolar. Fez-se a análise documental dos textos normativos da Educação Especial e do texto da federação que se posiciona pela permanência das escolas especiais. Os dados foram analisados sob pensamento de Gramsci. Os resultados evidenciaram que as APAEs correspondem a uma sociedade civil que atua dentro do Estado, por meio do qual ocupa seu espaço na hegemonia política sobre a educação para as pessoas com deficiência. As políticas públicas, sujeitas às exigências de produção e às condições sociais de um determinado momento histórico, são planejadas em consenso com a federação e articuladas com o projeto de uma escola inclusiva. O embate em relação à educação inclusiva dentro do Estado revela que seus objetivos são neoliberais e procura-se apoio dos seus aparelhos para manter a hegemonia sobre qual educação deve ser garantia.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/763910.21723/riaee.2016.v11.n1.p151Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-1641982-55872446-860610.21723/RIAEE.v11.n1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639/5703Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Douglas Christian Ferrari deSilva, João Henrique da2017-11-08T19:19:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7639Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-08T19:19:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
As políticas públicas da educação especial e a FENAPAEs sob a perspectiva gramsciana
title Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
spellingShingle Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
Melo, Douglas Christian Ferrari de
Special education
Public policies
APAEs National Federation
Gramsci
Educação especial
Políticas públicas
Federação Nacional das APAEs
Gramsci
title_short Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
title_full Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
title_fullStr Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
title_full_unstemmed Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
title_sort Special education public policies and FENAPAE's under the gramscian perspective
author Melo, Douglas Christian Ferrari de
author_facet Melo, Douglas Christian Ferrari de
Silva, João Henrique da
author_role author
author2 Silva, João Henrique da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Douglas Christian Ferrari de
Silva, João Henrique da
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Public policies
APAEs National Federation
Gramsci
Educação especial
Políticas públicas
Federação Nacional das APAEs
Gramsci
topic Special education
Public policies
APAEs National Federation
Gramsci
Educação especial
Políticas públicas
Federação Nacional das APAEs
Gramsci
description The work aims to reflect on contradictory relations between public Special Education policies and FENAPAES's position on scholar inclusion. One carried out the documental analysis of Special Education normative texts along with the federation text that takes stand for the permanence of special schools. Data were analyzed under Gramsci's view. Results evidenced that APAEs corresponds to a civil society that acts within the State, by means of which they occupy their space in the political hegemony over education for impaired people. Public policies, subject to production demands and social conditions of a given historical moment, are planned in accordance with the federation and articulated with the project of an inclusive school. The clash regarding inclusive education within the State reveals that its goals are neoliberal as it searches for the support of its systems in order to maintain the hegemony over which education must be granted.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639
10.21723/riaee.2016.v11.n1.p151
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639
identifier_str_mv 10.21723/riaee.2016.v11.n1.p151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7639/5703
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n.1, jan-mar (2016); 151-164
1982-5587
2446-8606
10.21723/RIAEE.v11.n1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853946372096