Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Liliane Ribeiro de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bertagna, Regiane Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168
Resumo: This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone.
id UNESP-15_27a267312f060c88e678a222ab202412
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6168
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factorsAnotaciones iniciales sobre calidad educacional: resultados del “IDEB” y factores socioeconómicosApontamentos iniciais sobre qualidade educacional: resultados do IDEB e fatores socioeconômicosEducation quality. Socioeconomic factors. Educational policy.Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales.Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais.This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone.Este trabajo presenta una discusión inicial sobre la calidad de la educación brasileña observada por medio del “Índice de Desarrollo de la Educación Básica” (IDEB). Fue elaborado desde el abordaje cualitativo con análisis documental y bibliográfico, utilizando datos del IDEB, tasas de analfabetismo, Producto Interno Bruto per capita, Producto Interno Bruto (PIB) e Índice de Desarrollo Humano (IDH) de los estados brasileños. Se apunta estos indicadores sin la pretensión de analizarlos estadísticamente, pero para llevar a la reflexión/problematización, comprendiendo que la calidad educacional depende de muchos factores, como las condiciones sociales y económicas de los alumnos, lo que requiere políticas públicas efectivas para obtener mejorías a todos.Este trabalho aponta uma discussão inicial sobre a qualidade da educação brasileira obtida através do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Foi elaborado a partir da abordagem qualitativa com análise documental e bibliográfica, utilizando dados do IDEB, taxas de analfabetismo, Produto Interno Bruto per capita, Produto Interno Bruto (PIB) e Índice de Desenvolvimento Humano (IDH) dos estados brasileiros. Apontam-se estes indicadores sem a pretensão de analisá-los estatisticamente, mas para incitar a reflexão/problematização entendendo que a qualidade educacional depende de muitos fatores, como as condições sociais e econômicas dos alunos, o que requer políticas públicas efetivas para obter melhoria a todos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/616810.21723/riaee.v11.n3.6168Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-11481982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168/5901Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Liliane Ribeiro deBertagna, Regiane Helena2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6168Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
Anotaciones iniciales sobre calidad educacional: resultados del “IDEB” y factores socioeconómicos
Apontamentos iniciais sobre qualidade educacional: resultados do IDEB e fatores socioeconômicos
title Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
spellingShingle Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
Mello, Liliane Ribeiro de
Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy.
Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales.
Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais.
title_short Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
title_full Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
title_fullStr Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
title_full_unstemmed Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
title_sort Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
author Mello, Liliane Ribeiro de
author_facet Mello, Liliane Ribeiro de
Bertagna, Regiane Helena
author_role author
author2 Bertagna, Regiane Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Liliane Ribeiro de
Bertagna, Regiane Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy.
Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales.
Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais.
topic Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy.
Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales.
Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais.
description This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168
10.21723/riaee.v11.n3.6168
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.6168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168/5901
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853085491200