Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168 |
Resumo: | This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone. |
id |
UNESP-15_27a267312f060c88e678a222ab202412 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6168 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factorsAnotaciones iniciales sobre calidad educacional: resultados del “IDEB” y factores socioeconómicosApontamentos iniciais sobre qualidade educacional: resultados do IDEB e fatores socioeconômicosEducation quality. Socioeconomic factors. Educational policy.Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales.Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais.This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone.Este trabajo presenta una discusión inicial sobre la calidad de la educación brasileña observada por medio del “Índice de Desarrollo de la Educación Básica” (IDEB). Fue elaborado desde el abordaje cualitativo con análisis documental y bibliográfico, utilizando datos del IDEB, tasas de analfabetismo, Producto Interno Bruto per capita, Producto Interno Bruto (PIB) e Índice de Desarrollo Humano (IDH) de los estados brasileños. Se apunta estos indicadores sin la pretensión de analizarlos estadísticamente, pero para llevar a la reflexión/problematización, comprendiendo que la calidad educacional depende de muchos factores, como las condiciones sociales y económicas de los alumnos, lo que requiere políticas públicas efectivas para obtener mejorías a todos.Este trabalho aponta uma discussão inicial sobre a qualidade da educação brasileira obtida através do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Foi elaborado a partir da abordagem qualitativa com análise documental e bibliográfica, utilizando dados do IDEB, taxas de analfabetismo, Produto Interno Bruto per capita, Produto Interno Bruto (PIB) e Índice de Desenvolvimento Humano (IDH) dos estados brasileiros. Apontam-se estes indicadores sem a pretensão de analisá-los estatisticamente, mas para incitar a reflexão/problematização entendendo que a qualidade educacional depende de muitos fatores, como as condições sociais e econômicas dos alunos, o que requer políticas públicas efetivas para obter melhoria a todos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/616810.21723/riaee.v11.n3.6168Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-11481982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168/5901Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Liliane Ribeiro deBertagna, Regiane Helena2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6168Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors Anotaciones iniciales sobre calidad educacional: resultados del “IDEB” y factores socioeconómicos Apontamentos iniciais sobre qualidade educacional: resultados do IDEB e fatores socioeconômicos |
title |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
spellingShingle |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors Mello, Liliane Ribeiro de Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy. Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales. Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais. |
title_short |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
title_full |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
title_fullStr |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
title_full_unstemmed |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
title_sort |
Initial notes on educational quality: the IDEB results and socioeconomic factors |
author |
Mello, Liliane Ribeiro de |
author_facet |
Mello, Liliane Ribeiro de Bertagna, Regiane Helena |
author_role |
author |
author2 |
Bertagna, Regiane Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mello, Liliane Ribeiro de Bertagna, Regiane Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy. Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales. Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais. |
topic |
Education quality. Socioeconomic factors. Educational policy. Calidad educacional. IDEB. Factores socioeconómicos. Políticas Educacionales. Qualidade educacional. IDEB. Fatores socioeconômicos. Políticas Educacionais. |
description |
This paper brings a initial discussion about brazilian education quality, obtained through the IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Brazilian Education Development Index). This work was drawn from a qualitative approach together documentary and bibliographic analisys, using IDEB data, illiteracy rate, GDP per capita, GDP and Human Development Index (HDI) of brazilian states. These indicators was shown without pretension of statistical analisys, but urging a thinking/problematization for to understand that the education quality depends on many factors like social and economic conditions of students , which requires effective public policies for improving for everyone. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168 10.21723/riaee.v11.n3.6168 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n3.6168 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6168/5901 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1132-1148 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.n3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215853085491200 |