Ideb and education policies in four municipalities in Greater Vitória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Itamar Mendes da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Najjar, Jorge Nassim Vieira, Ladeira, Angela Maria de Almeida Silva, Santos, Anna Caroline Ramalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6908
Resumo: This study aimed to analyze education policies and actions that were designed based on the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Basic Education Development Index] (Ideb) in four municipalities in the Vitória metropolitan area: Cariacica, Serra, Vila Velha and Vitória. Our qualitative approach used documentary analysis and interviews with managers at the Education Departments. The results indicate contradictions in the implemented policies and actions. On the one hand, we found practices that seek to support the school and engage it in reflections about its results and work processes in order to drive improvements. On the other hand, these measures create more evaluations, exams ratings and rankings, thus increasing the school’s submission to external evaluation results.
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spelling Ideb and education policies in four municipalities in Greater VitóriaIdeb y políticas educacionales en cuatro municipios del Área Metropolitana de VitóriaIdeb e políticas educacionais em quatro municípios da Grande VitóriaIdebAvaliação da EducaçãoPolítica EducacionalIdebEvaluación de la EducaciónPolítica EducacionalIdebEducation EvaluationEducation PolicyThis study aimed to analyze education policies and actions that were designed based on the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Basic Education Development Index] (Ideb) in four municipalities in the Vitória metropolitan area: Cariacica, Serra, Vila Velha and Vitória. Our qualitative approach used documentary analysis and interviews with managers at the Education Departments. The results indicate contradictions in the implemented policies and actions. On the one hand, we found practices that seek to support the school and engage it in reflections about its results and work processes in order to drive improvements. On the other hand, these measures create more evaluations, exams ratings and rankings, thus increasing the school’s submission to external evaluation results.Este estudio ha tenido como objetivo analizar políticas educacionales y acciones creadas a partir del Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Índice de Desarrollo de la Educación Básica] (Ideb) en cuatro municipios del Área Metropolitana de Vitória: Cariacica, Serra, Vila Velha y Vitória. El abordaje cualitativo realizado hizo uso del análisis documental y de entrevistas con gestores de las Secretarías de Educación. Los resultados señalan contradicciones en las políticas y en las acciones implementadas. Por un lado, se constatan prácticas que buscan involucrar y subsidiar a la escuela en la reflexión de sus resultados y procesos de trabajos con la finalidad de promoción de mejoras. Por otro lado, crean más evaluaciones, más exámenes y más divulgación de índices y rankings, ampliando la sumisión de la organización y el funcionamiento de la escuela a los resultados de evaluaciones externas.Este estudo objetivou analisar políticas educacionais e ações criadas a partir do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) em quatro municípios da Região Metropolitana da Grande Vitória: Cariacica, Serra, Vila Velha e Vitória. A abordagem qualitativa empreendida fez uso da análise documental e de entrevistas com gestores das Secretarias de Educação. Os resultados indicam contradições nas políticas e nas ações implementadas. Por um lado, constatam-se práticas que buscam envolver e subsidiar a escola na reflexão de seus resultados e processos de trabalho com vistas à promoção de melhorias. Por outro lado, criam mais avaliações, mais exames e mais divulgação de índices e rankings, ampliando a submissão da organização e funcionamento da escola aos resultados de avaliações externas.Fundação Carlos Chagas2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/690810.18222/eae.v31i76.6908Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 104-133Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 104-133Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 104-133Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 104-133Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 104-1331984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6908/3965Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Itamar Mendes daNajjar, Jorge Nassim VieiraLadeira, Angela Maria de Almeida SilvaSantos, Anna Caroline Ramalho2024-01-24T13:48:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6908Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:48:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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