Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287 |
Resumo: | The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree. |
id |
UNESP-15_37004644abf67739897e4dabc3eaae7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12287 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediación tecnológica y caracterización de los MOOC: una aproximación desde la Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediação tecnológica e caracterização de MOOCs: uma abordagem da Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediación tecnológicaTICMOOCAprendizaje en líneaEducación a distancia.Mediação tecnológicaTICMOOCAprendizagem on-lineEducação a distância.Technological mediationICTMOOCOnline learning. Distance education.The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree.Se presentan los resultados de la implementación de un curso abierto masivo en línea o MOOC (por sus siglas en inglés) dirigido a la formación de habilidades para la innovación de una población de 28612 estudiantes del nivel superior en el contexto de instituciones educativas mexicanas. La investigación se realizó desde un enfoque metodológico mixto para determinar, tanto las características descriptivas, como los resultados del curso en línea, lo anterior a partir del análisis de los datos e información de los participantes, así como por la encuesta de satisfacción aplicada en forma aleatoria para identificar los perfiles sociodemográficos, las condiciones de la usabilidad y los formatos de la experiencia de aprendizaje de los jóvenes durante su formación en habilidades para la innovación. Los resultados permitieron la reseña histórica del MOOC, a través de la caracterización de sus usuarios, de sus contribuciones principales en la educación superior, de su alcance y cobertura, así como del grado de satisfacción de los usuarios.São apresentados os resultados da implementação de um massivo curso on-line aberto ou MOOC, destinado ao treinamento de habilidades para inovação de uma população de 28612 estudantes de nível superior no contexto de instituições de ensino mexicanas. A pesquisa foi realizada a partir de uma abordagem metodológica mista para determinar as características descritivas e os resultados do curso on-line, com base na análise dos dados e informações dos participantes, bem como na pesquisa de satisfação aplicada identificar os perfis sociodemográficos, as condições de usabilidade e os formatos da experiência de aprendizagem dos jovens durante o treinamento em habilidades de inovação. Os resultados permitiram a revisão histórica do MOOC, através da caracterização de seus usuários, suas principais contribuições no ensino superior, seu escopo e cobertura, bem como o grau de satisfação do usuário.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigación por Encuestaapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1228710.21723/riaee.v15i2.12287Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-3601982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/9732https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/8949https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/10276Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEdel Navarro, RubénRuiz Méndez, GermánAguilar, Genaro Aguirre2021-02-08T11:43:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12287Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-08T11:43:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 Mediación tecnológica y caracterización de los MOOC: una aproximación desde la Cátedra Virtual Innovatic 2.0 Mediação tecnológica e caracterização de MOOCs: uma abordagem da Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
title |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
spellingShingle |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 Edel Navarro, Rubén Mediación tecnológica TIC MOOC Aprendizaje en línea Educación a distancia. Mediação tecnológica TIC MOOC Aprendizagem on-line Educação a distância. Technological mediation ICT MOOC Online learning. Distance education. |
title_short |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
title_full |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
title_fullStr |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
title_full_unstemmed |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
title_sort |
Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0 |
author |
Edel Navarro, Rubén |
author_facet |
Edel Navarro, Rubén Ruiz Méndez, Germán Aguilar, Genaro Aguirre |
author_role |
author |
author2 |
Ruiz Méndez, Germán Aguilar, Genaro Aguirre |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Edel Navarro, Rubén Ruiz Méndez, Germán Aguilar, Genaro Aguirre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediación tecnológica TIC MOOC Aprendizaje en línea Educación a distancia. Mediação tecnológica TIC MOOC Aprendizagem on-line Educação a distância. Technological mediation ICT MOOC Online learning. Distance education. |
topic |
Mediación tecnológica TIC MOOC Aprendizaje en línea Educación a distancia. Mediação tecnológica TIC MOOC Aprendizagem on-line Educação a distância. Technological mediation ICT MOOC Online learning. Distance education. |
description |
The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación por Encuesta |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287 10.21723/riaee.v15i2.12287 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i2.12287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/9732 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/8949 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/10276 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857195909120 |