Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Edel Navarro, Rubén
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ruiz Méndez, Germán, Aguilar, Genaro Aguirre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287
Resumo: The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree.
id UNESP-15_37004644abf67739897e4dabc3eaae7d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12287
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediación tecnológica y caracterización de los MOOC: una aproximación desde la Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediação tecnológica e caracterização de MOOCs: uma abordagem da Cátedra Virtual Innovatic 2.0Mediación tecnológicaTICMOOCAprendizaje en líneaEducación a distancia.Mediação tecnológicaTICMOOCAprendizagem on-lineEducação a distância.Technological mediationICTMOOCOnline learning. Distance education.The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree.Se presentan los resultados de la implementación de un curso abierto masivo en línea o MOOC (por sus siglas en inglés) dirigido a la formación de habilidades para la innovación de una población de 28612 estudiantes del nivel superior en el contexto de instituciones educativas mexicanas. La investigación se realizó desde un enfoque metodológico mixto para determinar, tanto las características descriptivas, como los resultados del curso en línea, lo anterior a partir del análisis de los datos e información de los participantes, así como por la encuesta de satisfacción aplicada en forma aleatoria para identificar los perfiles sociodemográficos, las condiciones de la usabilidad y los formatos de la experiencia de aprendizaje de los jóvenes durante su formación en habilidades para la innovación. Los resultados permitieron la reseña histórica del MOOC, a través de la caracterización de sus usuarios, de sus contribuciones principales en la educación superior, de su alcance y cobertura, así como del grado de satisfacción de los usuarios.São apresentados os resultados da implementação de um massivo curso on-line aberto ou MOOC, destinado ao treinamento de habilidades para inovação de uma população de 28612 estudantes de nível superior no contexto de instituições de ensino mexicanas. A pesquisa foi realizada a partir de uma abordagem metodológica mista para determinar as características descritivas e os resultados do curso on-line, com base na análise dos dados e informações dos participantes, bem como na pesquisa de satisfação aplicada identificar os perfis sociodemográficos, as condições de usabilidade e os formatos da experiência de aprendizagem dos jovens durante o treinamento em habilidades de inovação. Os resultados permitiram a revisão histórica do MOOC, através da caracterização de seus usuários, suas principais contribuições no ensino superior, seu escopo e cobertura, bem como o grau de satisfação do usuário.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigación por Encuestaapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1228710.21723/riaee.v15i2.12287Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-3601982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/9732https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/8949https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/10276Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEdel Navarro, RubénRuiz Méndez, GermánAguilar, Genaro Aguirre2021-02-08T11:43:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12287Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-08T11:43:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
Mediación tecnológica y caracterización de los MOOC: una aproximación desde la Cátedra Virtual Innovatic 2.0
Mediação tecnológica e caracterização de MOOCs: uma abordagem da Cátedra Virtual Innovatic 2.0
title Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
spellingShingle Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
Edel Navarro, Rubén
Mediación tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizaje en línea
Educación a distancia.
Mediação tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizagem on-line
Educação a distância.
Technological mediation
ICT
MOOC
Online learning. Distance education.
title_short Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
title_full Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
title_fullStr Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
title_full_unstemmed Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
title_sort Technological mediation and characterization of MOOCs: an approach to the Cátedra Virtual Innovatic 2.0
author Edel Navarro, Rubén
author_facet Edel Navarro, Rubén
Ruiz Méndez, Germán
Aguilar, Genaro Aguirre
author_role author
author2 Ruiz Méndez, Germán
Aguilar, Genaro Aguirre
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Edel Navarro, Rubén
Ruiz Méndez, Germán
Aguilar, Genaro Aguirre
dc.subject.por.fl_str_mv Mediación tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizaje en línea
Educación a distancia.
Mediação tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizagem on-line
Educação a distância.
Technological mediation
ICT
MOOC
Online learning. Distance education.
topic Mediación tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizaje en línea
Educación a distancia.
Mediação tecnológica
TIC
MOOC
Aprendizagem on-line
Educação a distância.
Technological mediation
ICT
MOOC
Online learning. Distance education.
description The results of the implementation of a massive open online course or MOOC are presented, aimed at training skills for innovation in a population of 28612 higher education students in the context of Mexican educational institutions. The research was made out of a mixed methodological approach to determine the descriptive characteristics and the results of the online course, based on the analysis of the data and information of the participants, as well as on the applied satisfaction survey to identify the sociodemographic profiles, the conditions of usability and the formats of the learning experience of young people during training in innovation skills. The results allowed the historical review of the MOOC, through the characterization of its users, their main contributions to higher education, its scope and coverage, as well as the user satisfaction degree.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación por Encuesta
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287
10.21723/riaee.v15i2.12287
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i2.12287
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/9732
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/8949
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12287/10276
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 347-360
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857195909120