Teaching socio-emotional skills in school: A literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muto, Jessica Harume Dias
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Galvani, Márcia Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935
Resumo: This article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being.
id UNESP-15_39c0ec760af21331d2a5e591ae377162
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17935
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching socio-emotional skills in school: A literature reviewLa enseñanza de habilidades socioemocionales en la escuela: Una revisión de la literaturaO ensino das habilidades socioemocionais na escola: Uma revisão de literaturaBNCCSocioemocionalSkillsCompetencesBNCCSocioemocionalHabilidadesCompetenciasBNCCSocioemocionalHabilidadesCompetênciasHabilidades socioemocionaisDesenvolvimento integralThis article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being.Se buscó revisar la producción científica, entre 2010 y 2020, de estudios empíricos que reportaron intervenciones para el desarrollo de habilidades socioemocionales en enseñanza básica. La búsqueda se realizó en cuatro bases de datos bibliográficas (BVS, DOAJ, SciELO y Web of Science) utilizando una combinación de dos conjuntos de palabras clave, totalizando 50 combinaciones. 53 artículos fueron seleccionados en base a criterios establecidos y presentados en categorías de registros. Se encontró que con diferentes técnicas/procedimientos, materiales y espacios escolares, es posible enseñar habilidades socioemocionales a estudiantes de cualquier edad, permitiéndoles desarrollarse integralmente a lo largo de la educación básica, es decir, desarrollan las competencias saber, hacer, convivir y ser.Buscou-se revisar a produção científica, entre 2010 e 2020, de estudos empíricos que relataram intervenções para o desenvolvimento de habilidades socioemocionais em escolas de ensino básico. A busca ocorreu em quatro bases de dados bibliográficas (BVS, DOAJ, SciELO e Web of Science) utilizando uma combinação de dois conjuntos de palavras-chave, totalizando 50 combinações. Foram selecionados 53 artigos com base nos critérios estabelecidos e apresentados em categorias de registros. Verificou-se que com diferentes técnicas/procedimentos, materiais e locais da escola, é possível ensinar habilidades socioemocionais para estudantes de qualquer idade, permitindo desenvolver-se integralmente em toda educação básica, ou seja, desenvolvem as competências do saber conhecer, fazer, conviver e ser.  Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1793510.21723/riaee.v18i00.17935Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0231561982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17347https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17348https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17349https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17350https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17351Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvanihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuto, Jessica Harume DiasGalvani, Márcia Duarte2024-01-10T21:42:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17935Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:29Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
La enseñanza de habilidades socioemocionales en la escuela: Una revisión de la literatura
O ensino das habilidades socioemocionais na escola: Uma revisão de literatura
title Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
spellingShingle Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
Muto, Jessica Harume Dias
BNCC
Socioemocional
Skills
Competences
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competencias
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competências
Habilidades socioemocionais
Desenvolvimento integral
title_short Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
title_full Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
title_fullStr Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
title_full_unstemmed Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
title_sort Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
author Muto, Jessica Harume Dias
author_facet Muto, Jessica Harume Dias
Galvani, Márcia Duarte
author_role author
author2 Galvani, Márcia Duarte
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muto, Jessica Harume Dias
Galvani, Márcia Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Socioemocional
Skills
Competences
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competencias
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competências
Habilidades socioemocionais
Desenvolvimento integral
topic BNCC
Socioemocional
Skills
Competences
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competencias
BNCC
Socioemocional
Habilidades
Competências
Habilidades socioemocionais
Desenvolvimento integral
description This article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935
10.21723/riaee.v18i00.17935
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.17935
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17347
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17348
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17349
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17350
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvani
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvani
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500782217560064