Teaching socio-emotional skills in school: A literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935 |
Resumo: | This article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being. |
id |
UNESP-15_39c0ec760af21331d2a5e591ae377162 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17935 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature reviewLa enseñanza de habilidades socioemocionales en la escuela: Una revisión de la literaturaO ensino das habilidades socioemocionais na escola: Uma revisão de literaturaBNCCSocioemocionalSkillsCompetencesBNCCSocioemocionalHabilidadesCompetenciasBNCCSocioemocionalHabilidadesCompetênciasHabilidades socioemocionaisDesenvolvimento integralThis article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being.Se buscó revisar la producción científica, entre 2010 y 2020, de estudios empíricos que reportaron intervenciones para el desarrollo de habilidades socioemocionales en enseñanza básica. La búsqueda se realizó en cuatro bases de datos bibliográficas (BVS, DOAJ, SciELO y Web of Science) utilizando una combinación de dos conjuntos de palabras clave, totalizando 50 combinaciones. 53 artículos fueron seleccionados en base a criterios establecidos y presentados en categorías de registros. Se encontró que con diferentes técnicas/procedimientos, materiales y espacios escolares, es posible enseñar habilidades socioemocionales a estudiantes de cualquier edad, permitiéndoles desarrollarse integralmente a lo largo de la educación básica, es decir, desarrollan las competencias saber, hacer, convivir y ser.Buscou-se revisar a produção científica, entre 2010 e 2020, de estudos empíricos que relataram intervenções para o desenvolvimento de habilidades socioemocionais em escolas de ensino básico. A busca ocorreu em quatro bases de dados bibliográficas (BVS, DOAJ, SciELO e Web of Science) utilizando uma combinação de dois conjuntos de palavras-chave, totalizando 50 combinações. Foram selecionados 53 artigos com base nos critérios estabelecidos e apresentados em categorias de registros. Verificou-se que com diferentes técnicas/procedimentos, materiais e locais da escola, é possível ensinar habilidades socioemocionais para estudantes de qualquer idade, permitindo desenvolver-se integralmente em toda educação básica, ou seja, desenvolvem as competências do saber conhecer, fazer, conviver e ser. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1793510.21723/riaee.v18i00.17935Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0231561982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17347https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17348https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17349https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17350https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17351Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvanihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuto, Jessica Harume DiasGalvani, Márcia Duarte2024-01-10T21:42:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17935Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:29Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review La enseñanza de habilidades socioemocionales en la escuela: Una revisión de la literatura O ensino das habilidades socioemocionais na escola: Uma revisão de literatura |
title |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
spellingShingle |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review Muto, Jessica Harume Dias BNCC Socioemocional Skills Competences BNCC Socioemocional Habilidades Competencias BNCC Socioemocional Habilidades Competências Habilidades socioemocionais Desenvolvimento integral |
title_short |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
title_full |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
title_fullStr |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
title_full_unstemmed |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
title_sort |
Teaching socio-emotional skills in school: A literature review |
author |
Muto, Jessica Harume Dias |
author_facet |
Muto, Jessica Harume Dias Galvani, Márcia Duarte |
author_role |
author |
author2 |
Galvani, Márcia Duarte |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muto, Jessica Harume Dias Galvani, Márcia Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Socioemocional Skills Competences BNCC Socioemocional Habilidades Competencias BNCC Socioemocional Habilidades Competências Habilidades socioemocionais Desenvolvimento integral |
topic |
BNCC Socioemocional Skills Competences BNCC Socioemocional Habilidades Competencias BNCC Socioemocional Habilidades Competências Habilidades socioemocionais Desenvolvimento integral |
description |
This article sought to review the scientific production between 2010 and 2020 of empirical studies that reported interventions for the development of socio-emotional skills in elementary schools. The search took place in four bibliographic databases (BVS, DOAJ, SciELO and Web of Science) using a combination of two sets of keywords, totaling 50 combinations. 53 articles were selected based on established criteria and presented in data categories. It was found that with different techniques/procedures, materials and school locations, it is possible to teach socio-emotional skills to students of any age, allowing them to fully develop throughout basic education, in other words, they develop the competences of knowing, doing, living together and being. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935 10.21723/riaee.v18i00.17935 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18i00.17935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17347 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17348 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17349 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17350 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17935/17351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvani https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jessica Harume Dias Muto, Márcia Duarte Galvani https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023156 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18i00 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500782217560064 |