Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523 |
Resumo: | This paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level. |
id |
UFJF-6_955da69274415ebaea9824fec1b94fd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/40523 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial FormationPrática Pedagógica de Professores de Matemática numa perspectiva emancipatória e reflexivaFormação InicialIniciação à docênciaPrática docentePIBIDSaberes docentesInitial formationInitiation to teachingTeaching practicePIBIDTeaching knowledgeThis paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level.Este trabalho apresenta reflexões de um estudo realizado em uma pesquisa em andamento, do Curso de Mestrado em Educação, na linha de pesquisa Educação em Ciências e Educação Matemática, da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Serão discutidos os temas formação inicial docente, saberes docentes e prática pedagógica de professores que ensinam Matemática, a partir dos quais o referencial teórico da pesquisa está sendo constituído. O estudo se pautou em autores e autoras como André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), dentre outros. Verificou-se a necessidade, sobretudo na formação inicial do professor, de analisar e discutir a prática social do educador matemático, refletir sobre a matemática trabalhada no âmbito escolar e valorizar a experiência dos pares como uma fonte de aprendizagem do trabalho docente. Nesse sentido, Programas voltados à formação inicial do futuro professor, como o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), que contextualizem o trabalho docente, se configuram como importantes políticas públicas capazes de possibilitar aos futuros professores a mobilização dos saberes docentes e o desenvolvimento de uma prática pedagógica intencional, reflexiva e emancipatória, rompendo com a tendência que, infelizmente, ainda impera na sala de aula, de um ensino de matemática engessado e mecanizado.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4052310.34019/2594-4673.2023.v7.40523Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523/25918Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana de Castro Fanizzi, Sueli2023-04-03T13:24:05Zoai:periodicos.ufjf.br:article/40523Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T13:24:05Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation Prática Pedagógica de Professores de Matemática numa perspectiva emancipatória e reflexiva |
title |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
spellingShingle |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation Silva, Fabiana de Castro Formação Inicial Iniciação à docência Prática docente PIBID Saberes docentes Initial formation Initiation to teaching Teaching practice PIBID Teaching knowledge |
title_short |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
title_full |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
title_fullStr |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
title_full_unstemmed |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
title_sort |
Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation |
author |
Silva, Fabiana de Castro |
author_facet |
Silva, Fabiana de Castro Fanizzi, Sueli |
author_role |
author |
author2 |
Fanizzi, Sueli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabiana de Castro Fanizzi, Sueli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Inicial Iniciação à docência Prática docente PIBID Saberes docentes Initial formation Initiation to teaching Teaching practice PIBID Teaching knowledge |
topic |
Formação Inicial Iniciação à docência Prática docente PIBID Saberes docentes Initial formation Initiation to teaching Teaching practice PIBID Teaching knowledge |
description |
This paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523 10.34019/2594-4673.2023.v7.40523 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.40523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523/25918 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117514055680 |