Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabiana de Castro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fanizzi, Sueli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523
Resumo: This paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this  former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level.
id UFJF-6_955da69274415ebaea9824fec1b94fd9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/40523
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial FormationPrática Pedagógica de Professores de Matemática numa perspectiva emancipatória e reflexivaFormação InicialIniciação à docênciaPrática docentePIBIDSaberes docentesInitial formationInitiation to teachingTeaching practicePIBIDTeaching knowledgeThis paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this  former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level.Este trabalho apresenta reflexões de um estudo realizado em uma pesquisa em andamento, do Curso de Mestrado em Educação, na linha de pesquisa Educação em Ciências e Educação Matemática, da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Serão discutidos os temas formação inicial docente, saberes docentes e prática pedagógica de professores que ensinam Matemática, a partir dos quais o referencial teórico da pesquisa está sendo constituído. O estudo se pautou em autores e autoras como André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), dentre outros. Verificou-se a necessidade, sobretudo na formação inicial do professor, de analisar e discutir a prática social do educador matemático, refletir sobre a matemática trabalhada no âmbito escolar e valorizar a experiência dos pares como uma fonte de aprendizagem do trabalho docente. Nesse sentido, Programas voltados à formação inicial do futuro professor, como o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), que contextualizem o trabalho docente, se configuram como importantes políticas públicas capazes de possibilitar aos futuros professores a mobilização dos saberes docentes e o desenvolvimento de uma prática pedagógica intencional, reflexiva e emancipatória, rompendo com a tendência que, infelizmente, ainda impera na sala de aula, de um ensino de matemática engessado e mecanizado.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4052310.34019/2594-4673.2023.v7.40523Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523/25918Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana de Castro Fanizzi, Sueli2023-04-03T13:24:05Zoai:periodicos.ufjf.br:article/40523Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T13:24:05Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
Prática Pedagógica de Professores de Matemática numa perspectiva emancipatória e reflexiva
title Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
spellingShingle Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
Silva, Fabiana de Castro
Formação Inicial
Iniciação à docência
Prática docente
PIBID
Saberes docentes
Initial formation
Initiation to teaching
Teaching practice
PIBID
Teaching knowledge
title_short Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
title_full Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
title_fullStr Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
title_full_unstemmed Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
title_sort Teaching Knowledge and Pedagogical Practice of Beginning Mathematics Teachers PIBID Participants in Initial Formation
author Silva, Fabiana de Castro
author_facet Silva, Fabiana de Castro
Fanizzi, Sueli
author_role author
author2 Fanizzi, Sueli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabiana de Castro
Fanizzi, Sueli
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Inicial
Iniciação à docência
Prática docente
PIBID
Saberes docentes
Initial formation
Initiation to teaching
Teaching practice
PIBID
Teaching knowledge
topic Formação Inicial
Iniciação à docência
Prática docente
PIBID
Saberes docentes
Initial formation
Initiation to teaching
Teaching practice
PIBID
Teaching knowledge
description This paper apresent reflections from studies in a research of Master Course in Education in line of research: Education in Science and Education Math in University Federal of Mato Grosso (UFMT) in developement between 2022 and 2023. The objective of research is investigate the impact of the Institutional Program Initiation Scholarship to Teaching (PIBID) in initial formation of licenciature students of Math from UFMT – Cuiabá Campus and in the docence pratice of this  former students that today are teachers of basic education. In this text will discuss themes of initial teachers formation, docence knowledge and pedagogical pratice of teachers in which teorical research referencies are will building. Our studies rely on authors like André (2009, 2010, 2018), Gatti (2014), Tardif (2012), Tardif e Raymond (2000), Pimenta (1999), Mizukami (2013), Franco (2016), Fiorentini e Oliveira (2013), Caldeira e Zaidan (2010), Vieira e Zaidan (2013), and others. During the paper will be exposed the importance of programs like PIBID to initial formation of teachers and a brief contextualization of the program at the national level.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523
10.34019/2594-4673.2023.v7.40523
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.40523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/40523/25918
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117514055680