Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888 |
Resumo: | We have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics. |
id |
UNESP-15_3eb621ad17aae53f90a074d1010cd246 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10888 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselvesFormación y actuación en el curriculum cultural de la Educación Física: hilos que se entrelazanFormação e atuação no currículo cultural da Educação Física: fios que se entrelaçamTeacher formationCurriculumPhisical EducationCultureFormación de professoresCurriculumEducación FísicaCulturaFormação de professoresCurrículoEducação FísicaCulturaWe have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics.Tomamos por objetivo del presente estudio analizar cómo un profesor de Educación Física que participó en los cursos de formación ofrecidos por la Secretaría Municipal de Educación de São Paulo, en el período de 2006 a 2012, significa su práctica pedagógica. Para ello, realizamos una etnografía de las clases, recurriendo a la observación, entrevistas y análisis de documentos. Concluimos que la producción curricular en el contexto de la escuela se dio en gran medida por el entrelazamiento de significados. En conformidad con los presupuestos del currículo cultural de Educación Física ya a la política municipal de formación continua, el educador desarrolló actividades de enseñanza consonantes a la propuesta oficial, estableciendo un diálogo profícuo entre el repertorio de los alumnos y los significados atribuidos a las practicas corporales tematizadas.Tomamos por objetivo do presente estudo analisar como um professor de Educação Física que participou dos cursos de formação oferecidos pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, no período de 2006 a 2012, significa sua prática pedagógica. Para tanto, realizamos uma etnografia das aulas, recorrendo à observação, entrevistas e análise de documentos. Concluímos que a produção curricular no contexto da escola deu-se, em grande medida, pelo entrelaçamento de significados. Alinhado aos pressupostos do currículo cultural de Educação Física e à política municipal de formação contínua, o educador desenvolveu atividades de ensino consonantes à proposta oficial, estabelecendo um diálogo profícuo entre o repertório dos alunos e os significados atribuídos às práticas corporais tematizadas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEtnografiaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1088810.21723/riaee.v14i1.10888Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-2211982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7891https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7892https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7980Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima, Maria EmiliaNeira, Marcos Garcia2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10888Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves Formación y actuación en el curriculum cultural de la Educación Física: hilos que se entrelazan Formação e atuação no currículo cultural da Educação Física: fios que se entrelaçam |
title |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
spellingShingle |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves de Lima, Maria Emilia Teacher formation Curriculum Phisical Education Culture Formación de professores Curriculum Educación Física Cultura Formação de professores Currículo Educação Física Cultura |
title_short |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
title_full |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
title_fullStr |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
title_full_unstemmed |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
title_sort |
Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves |
author |
de Lima, Maria Emilia |
author_facet |
de Lima, Maria Emilia Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Lima, Maria Emilia Neira, Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher formation Curriculum Phisical Education Culture Formación de professores Curriculum Educación Física Cultura Formação de professores Currículo Educação Física Cultura |
topic |
Teacher formation Curriculum Phisical Education Culture Formación de professores Curriculum Educación Física Cultura Formação de professores Currículo Educação Física Cultura |
description |
We have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Etnografia |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888 10.21723/riaee.v14i1.10888 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.10888 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7891 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7892 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7980 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856100147200 |