Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima, Maria Emilia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888
Resumo: We have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics.
id UNESP-15_3eb621ad17aae53f90a074d1010cd246
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10888
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselvesFormación y actuación en el curriculum cultural de la Educación Física: hilos que se entrelazanFormação e atuação no currículo cultural da Educação Física: fios que se entrelaçamTeacher formationCurriculumPhisical EducationCultureFormación de professoresCurriculumEducación FísicaCulturaFormação de professoresCurrículoEducação FísicaCulturaWe have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics.Tomamos por objetivo del presente estudio analizar cómo un profesor de Educación Física que participó en los cursos de formación ofrecidos por la Secretaría Municipal de Educación de São Paulo, en el período de 2006 a 2012, significa su práctica pedagógica. Para ello, realizamos una etnografía de las clases, recurriendo a la observación, entrevistas y análisis de documentos. Concluimos que la producción curricular en el contexto de la escuela se dio en gran medida por el entrelazamiento de significados. En conformidad con los presupuestos del currículo cultural de Educación Física ya a la política municipal de formación continua, el educador desarrolló actividades de enseñanza consonantes a la propuesta oficial, estableciendo un diálogo profícuo entre el repertorio de los alumnos y los significados atribuidos a las practicas corporales tematizadas.Tomamos por objetivo do presente estudo analisar como um professor de Educação Física que participou dos cursos de formação oferecidos pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, no período de 2006 a 2012, significa sua prática pedagógica. Para tanto, realizamos uma etnografia das aulas, recorrendo à observação, entrevistas e análise de documentos. Concluímos que a produção curricular no contexto da escola deu-se, em grande medida, pelo entrelaçamento de significados. Alinhado aos pressupostos do currículo cultural de Educação Física e à política municipal de formação contínua, o educador desenvolveu atividades de ensino consonantes à proposta oficial, estabelecendo um diálogo profícuo entre o repertório dos alunos e os significados atribuídos às práticas corporais tematizadas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEtnografiaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1088810.21723/riaee.v14i1.10888Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-2211982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7891https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7892https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7980Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima, Maria EmiliaNeira, Marcos Garcia2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10888Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
Formación y actuación en el curriculum cultural de la Educación Física: hilos que se entrelazan
Formação e atuação no currículo cultural da Educação Física: fios que se entrelaçam
title Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
spellingShingle Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
de Lima, Maria Emilia
Teacher formation
Curriculum
Phisical Education
Culture
Formación de professores
Curriculum
Educación Física
Cultura
Formação de professores
Currículo
Educação Física
Cultura
title_short Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
title_full Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
title_fullStr Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
title_full_unstemmed Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
title_sort Formation and performance in the cultural curriculum of Physical Education: lines that intertwine themselves
author de Lima, Maria Emilia
author_facet de Lima, Maria Emilia
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira, Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima, Maria Emilia
Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher formation
Curriculum
Phisical Education
Culture
Formación de professores
Curriculum
Educación Física
Cultura
Formação de professores
Currículo
Educação Física
Cultura
topic Teacher formation
Curriculum
Phisical Education
Culture
Formación de professores
Curriculum
Educación Física
Cultura
Formação de professores
Currículo
Educação Física
Cultura
description We have as aim in this study to analyse how a Phisical Education teacher that participated in formation classes offered by São Paulo Municipal Education from 2006 to 2012 gives sense to his pedagogical practice. For this, we made his class etnographic study, by observation, interviews and document studies. We concluded that the curricular production at school context occurred on its great majority, by interweaving of meanings. Following the cultural Phisical Education curriculum theories and the municipal teacher formation courses, this teacher developed teaching activities linked by the oficial proposals, setting up a meaning dialogue between the students repertory and the meaning attributed to the corporal activities topics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Etnografia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888
10.21723/riaee.v14i1.10888
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.10888
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7891
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7892
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10888/7980
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 208-221
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856100147200