TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145 |
Resumo: | From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space. |
id |
UNESP-15_425aa898dc1f8289e1e770432f12eecb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11145 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventivenessHABITANTES TEMPORALES: El presupuesto epistemológico (no) saber docente y la inventividadeHabitantes temporários: o pressuposto epistemológico do (não) saber docente e a inventividade(Non) knowingIgnoranceTeacher trainingForums experienceInventiveness(No) saberIgnoranciaFormación de profesoresExperiencia del fueraInventividad(Não) saberIgnorânciaFormação de professoresExperiência do foraInventividade.From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space.A partir de la investigación de doctorado sobre el discurso recurrente que falta a los professores que trabajan con estudiantes con discapacidad el conocimiento necesario para el ejercicio de la docencia, este artículo busca problematizar el presupuesto epistemológico del saber docente como critério de la verdade, senãlando camiños sobre el (no) saber docente frente a los desafios de la escuela inclusiva. Para eso, presentamos el artículo en dos ejes: en el primer, discutimos la idea de ignorancia y (no) saber; en el segundo, problematizamos la experiencia del fuera como lugar de equivocación e inventividad. Se trata de una reflexión teórica fundamentada en Platão (1972), Rancière (2012;2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein y Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), entre otros. En nuestras palabras finales, escribimos en el sentido de que el (no) saber permite la equivocación, el descubrimiento del nuevo y la posibilidad de inventividad en el espacio escolar.A partir da pesquisa de doutorado acerca do discurso recorrente de que falta aos professores que trabalham com Estudantes com deficiência o conhecimento necessário para o exercício da docência, este artigo busca problematizar o pressuposto epistemológico do saber docente como critério de verdade, apontando caminhos sobre o (não) saber docente frente aos desafios da escola inclusiva. Para tanto, apresentamos o artigo em dois eixos: no primeiro, discutimos a ideia de ignorância e (não) saber; no segundo, problematizamos a experiência do fora enquanto lugar de errância e inventividade. Trata-se de uma reflexão teórica fundamentada em Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein e Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), entre outros. Em nossas palavras finais, escrevemos no sentido de que o (não) saber permite o erro, a descoberta do novo e a possibilidade da inventividade no espaço escolar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1114510.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-20701982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145/7815Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeptimio, CarollineMendes, Geovana Mendonça LunardiCosta, Gilcilene Dias da2019-06-07T21:54:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11145Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-07T21:54:25Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness HABITANTES TEMPORALES: El presupuesto epistemológico (no) saber docente y la inventividade Habitantes temporários: o pressuposto epistemológico do (não) saber docente e a inventividade |
title |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
spellingShingle |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness Septimio, Carolline (Non) knowing Ignorance Teacher training Forums experience Inventiveness (No) saber Ignorancia Formación de profesores Experiencia del fuera Inventividad (Não) saber Ignorância Formação de professores Experiência do fora Inventividade. |
title_short |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
title_full |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
title_fullStr |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
title_full_unstemmed |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
title_sort |
TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness |
author |
Septimio, Carolline |
author_facet |
Septimio, Carolline Mendes, Geovana Mendonça Lunardi Costa, Gilcilene Dias da |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Geovana Mendonça Lunardi Costa, Gilcilene Dias da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Septimio, Carolline Mendes, Geovana Mendonça Lunardi Costa, Gilcilene Dias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
(Non) knowing Ignorance Teacher training Forums experience Inventiveness (No) saber Ignorancia Formación de profesores Experiencia del fuera Inventividad (Não) saber Ignorância Formação de professores Experiência do fora Inventividade. |
topic |
(Non) knowing Ignorance Teacher training Forums experience Inventiveness (No) saber Ignorancia Formación de profesores Experiencia del fuera Inventividad (Não) saber Ignorância Formação de professores Experiência do fora Inventividade. |
description |
From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145/7815 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856195567616 |