TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Septimio, Carolline
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mendes, Geovana Mendonça Lunardi, Costa, Gilcilene Dias da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145
Resumo: From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space.
id UNESP-15_425aa898dc1f8289e1e770432f12eecb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11145
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventivenessHABITANTES TEMPORALES: El presupuesto epistemológico (no) saber docente y la inventividadeHabitantes temporários: o pressuposto epistemológico do (não) saber docente e a inventividade(Non) knowingIgnoranceTeacher trainingForums experienceInventiveness(No) saberIgnoranciaFormación de profesoresExperiencia del fueraInventividad(Não) saberIgnorânciaFormação de professoresExperiência do foraInventividade.From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space.A partir de la investigación de doctorado sobre el discurso recurrente que falta a los professores que trabajan con estudiantes con discapacidad el conocimiento necesario para el ejercicio de la docencia, este artículo busca problematizar el presupuesto epistemológico del saber docente como critério de la verdade, senãlando camiños sobre el (no) saber docente frente a los desafios de la escuela inclusiva. Para eso, presentamos el artículo en dos ejes: en el primer, discutimos la idea de ignorancia y (no) saber; en el segundo, problematizamos la experiencia del fuera como lugar de equivocación e inventividad. Se trata de una reflexión teórica fundamentada en Platão (1972), Rancière (2012;2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein y Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), entre otros. En nuestras palabras finales, escribimos en el sentido de que el (no) saber permite la equivocación, el descubrimiento del nuevo y la posibilidad de inventividad en el espacio escolar.A partir da pesquisa de doutorado acerca do discurso recorrente de que falta aos professores que trabalham com Estudantes com deficiência o conhecimento necessário para o exercício da docência, este artigo busca problematizar o pressuposto epistemológico do saber docente como critério de verdade, apontando caminhos sobre o (não) saber docente frente aos desafios da escola inclusiva. Para tanto, apresentamos o artigo em dois eixos: no primeiro, discutimos a ideia de ignorância e (não) saber; no segundo, problematizamos a experiência do fora enquanto lugar de errância e inventividade. Trata-se de uma reflexão teórica fundamentada em Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein e Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), entre outros. Em nossas palavras finais, escrevemos no sentido de que o (não) saber permite o erro, a descoberta do novo e a possibilidade da inventividade no espaço escolar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1114510.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-20701982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145/7815Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeptimio, CarollineMendes, Geovana Mendonça LunardiCosta, Gilcilene Dias da2019-06-07T21:54:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11145Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-07T21:54:25Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
HABITANTES TEMPORALES: El presupuesto epistemológico (no) saber docente y la inventividade
Habitantes temporários: o pressuposto epistemológico do (não) saber docente e a inventividade
title TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
spellingShingle TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
Septimio, Carolline
(Non) knowing
Ignorance
Teacher training
Forums experience
Inventiveness
(No) saber
Ignorancia
Formación de profesores
Experiencia del fuera
Inventividad
(Não) saber
Ignorância
Formação de professores
Experiência do fora
Inventividade.
title_short TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
title_full TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
title_fullStr TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
title_full_unstemmed TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
title_sort TEMPORARY INHABITANTS: the epistemological assumption teaching (non) knowing and inventiveness
author Septimio, Carolline
author_facet Septimio, Carolline
Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Costa, Gilcilene Dias da
author_role author
author2 Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Costa, Gilcilene Dias da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Septimio, Carolline
Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Costa, Gilcilene Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv (Non) knowing
Ignorance
Teacher training
Forums experience
Inventiveness
(No) saber
Ignorancia
Formación de profesores
Experiencia del fuera
Inventividad
(Não) saber
Ignorância
Formação de professores
Experiência do fora
Inventividade.
topic (Non) knowing
Ignorance
Teacher training
Forums experience
Inventiveness
(No) saber
Ignorancia
Formación de profesores
Experiencia del fuera
Inventividad
(Não) saber
Ignorância
Formação de professores
Experiência do fora
Inventividade.
description From the doctoral research on the recurrent discourse that is lacking to the teachers who work with students with disabilities the knowledge necessary for the exercise of teaching, this article seeks to problematize the epistemological assumption of teacher knowledge as a criterion of truth, indicating ways of teaching (non) knowing the challenges of inclusive school. Therefore, we present the article in two axes: in the first, we discuss the idea of ignorance and (not) knowing; in the second, we problematize the experience of the outside as a place of wandering and inventiveness. It is a theoretical reflection based on Platão (1972), Rancière (2012; 2015), Blanchot (2005), Kohan (2015), Masschelein and Simons (2014; 2015; 2017), Larrosa (1998; 2011; 2015; 2016), among others. In our final words, we write in the sense that (non) knowing allows error, the discovery of the new and the possibility of inventiveness in the school space.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11145/7815
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2054-2070
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856195567616