Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calixto, Hector Renan da Silveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Amélia Escotto do Amaral, Brasileiro, Tânia Suely Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450
Resumo: This text is part of the field of discussions on how the school inclusion of deaf people has been contemplated by Brazilian public policies, since the Law of Guidelines and Bases of National Education (1996). Tensions between the letter of the legislative text and its forms of appropriation in school contexts are analyzed. Based on the principles of document analysis and content analysis, perceptions about the effectiveness of inclusive processes to improve the human condition of the deaf subject are discussed in the narratives of public school teachers in Baixada Fluminense/RJ. The results indicate that there is a perception of distance between public educational policies and their conditions of effectiveness, and there is a need for broader discussions involving the target audience of these policies, most of the times silenced. So, it is possible to understand the guarantee of fundamental rights, beyond the school, from the school.
id UNESP-15_463af81807c5f6b16eb83db36a0544db
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14450
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?Tensiones entre las políticas educativas públicas y en la in(ex) clusión escolar de estudiantes sordos: ¿ ecos de un silencio?Tensões entre políticas públicas educacionais e in(ex)clusão escolar de alunos surdos: ecos de um silenciamento?Políticas públicas educacionaisInclusãoSurdoPolíticas públicas educativasInclusiónSordoEducational public policiesInclusionDeafThis text is part of the field of discussions on how the school inclusion of deaf people has been contemplated by Brazilian public policies, since the Law of Guidelines and Bases of National Education (1996). Tensions between the letter of the legislative text and its forms of appropriation in school contexts are analyzed. Based on the principles of document analysis and content analysis, perceptions about the effectiveness of inclusive processes to improve the human condition of the deaf subject are discussed in the narratives of public school teachers in Baixada Fluminense/RJ. The results indicate that there is a perception of distance between public educational policies and their conditions of effectiveness, and there is a need for broader discussions involving the target audience of these policies, most of the times silenced. So, it is possible to understand the guarantee of fundamental rights, beyond the school, from the school.Este texto es parte del campo de discusiones sobre cómo la inclusión escolar de las personas sordas ha sido contemplada por las políticas públicas brasileñas, a partir de la Ley de Lineamientos y Bases de la Educación Nacional (1996). Se analizan las tensiones entre la letra del texto legislativo y sus formas de apropiación en los contextos escolares. Partido de los principios del análisis documental y análisis de contenido, las percepciones sobre la efectividad de los procesos inclusivos para mejorar la condición humana del sujeto sordo se discuten en las narrativas de los docentes de escuelas públicas de la Baixada Fluminense / RJ. Los resultados indican que existe una percepción de distanciamiento entre las políticas públicas educativas y sus condiciones de efectividad, y se requiere de discusiones más amplias que involucren al público objetivo de estas políticas, la mayoría de las veces silenciadas. Así, es posible entender la garantía de los derechos fundamentales, más allá de la escuela, desde la escuela.Este texto se inscreve no campo das discussões sobre como a inclusão escolar de surdos têm sido contemplada pelas políticas públicas brasileiras, desde a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996). Analisam-se tensões entre a letra do texto legislativo e as suas formas de apropriação em contextos escolares. Apoiando-se nos princípios da análise documental e da análise de conteúdo, discutem-se em narrativas de professores de escolas públicas da Baixada Fluminense/RJ percepções sobre a efetividade de processos inclusivos para melhoria da condição humana do sujeito surdo. Os resultados apontam que há uma percepção de distanciamento entre as políticas públicas educacionais e as suas condições de efetivação, e existe a necessidade de discussões mais amplas envolvendo os sujeitos público-alvo dessas políticas, na maioria das vezes silenciados. Assim, é possível entender a garantia dos direitos fundamentais, para além da escola, a partir da escola.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1445010.21723/riaee.v15iesp3.14450Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2429-2445Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2429-24451982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450/9980https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450/10195Copyright (c) 2020 Hector Renan da Silveira Calixto, Amélia Escotto do Amaral Ribeiro, Tânia Suely Azevedo Brasileirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalixto, Hector Renan da SilveiraRibeiro, Amélia Escotto do AmaralBrasileiro, Tânia Suely Azevedo2021-01-21T01:42:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14450Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-21T01:42:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
Tensiones entre las políticas educativas públicas y en la in(ex) clusión escolar de estudiantes sordos: ¿ ecos de un silencio?
Tensões entre políticas públicas educacionais e in(ex)clusão escolar de alunos surdos: ecos de um silenciamento?
title Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
spellingShingle Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
Calixto, Hector Renan da Silveira
Políticas públicas educacionais
Inclusão
Surdo
Políticas públicas educativas
Inclusión
Sordo
Educational public policies
Inclusion
Deaf
title_short Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
title_full Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
title_fullStr Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
title_full_unstemmed Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
title_sort Tensions between public educational policies and school in(ex)clusion of deaf students: echoes of silence?
author Calixto, Hector Renan da Silveira
author_facet Calixto, Hector Renan da Silveira
Ribeiro, Amélia Escotto do Amaral
Brasileiro, Tânia Suely Azevedo
author_role author
author2 Ribeiro, Amélia Escotto do Amaral
Brasileiro, Tânia Suely Azevedo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calixto, Hector Renan da Silveira
Ribeiro, Amélia Escotto do Amaral
Brasileiro, Tânia Suely Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas educacionais
Inclusão
Surdo
Políticas públicas educativas
Inclusión
Sordo
Educational public policies
Inclusion
Deaf
topic Políticas públicas educacionais
Inclusão
Surdo
Políticas públicas educativas
Inclusión
Sordo
Educational public policies
Inclusion
Deaf
description This text is part of the field of discussions on how the school inclusion of deaf people has been contemplated by Brazilian public policies, since the Law of Guidelines and Bases of National Education (1996). Tensions between the letter of the legislative text and its forms of appropriation in school contexts are analyzed. Based on the principles of document analysis and content analysis, perceptions about the effectiveness of inclusive processes to improve the human condition of the deaf subject are discussed in the narratives of public school teachers in Baixada Fluminense/RJ. The results indicate that there is a perception of distance between public educational policies and their conditions of effectiveness, and there is a need for broader discussions involving the target audience of these policies, most of the times silenced. So, it is possible to understand the guarantee of fundamental rights, beyond the school, from the school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450
10.21723/riaee.v15iesp3.14450
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp3.14450
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450/9980
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14450/10195
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2429-2445
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2429-2445
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500779017306112