ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227 |
Resumo: | This research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education. |
id |
UNESP-28_3a9c46f936e78c5168b0260dc754fbbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13227 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAcesso e permanência do aluno surdo no ensino superiorSurdoAcessibilidade InclusãoPolíticas PúblicasDeafAccessibilityInclusionPublic PolicyThis research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education.Esta pesquisa tem como objetivo analisar o acesso e a permanência do aluno surdo no ensino superior. A pesquisa, de cunho qualitativo e do tipo exploratória, foi desenvolvida a partir de um levantamento bibliográfico de dissertações e teses do Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(Capes), dentro do recorte temporal dos anos de 2017 e 2020.Utilizou-se as seguintes palavras chave na identificação da temática: acesso, ensino superior, surdo. Foram selecionadas cinco dissertações e duas teses, em que se empregou o critério de escolha por produções que voltassem suas discussões tanto no ingresso, quanto na permanência do sujeito surdo na universidade.Os resultados apontam que há um longo caminho para que o candidato surdo consiga ingressar à universidade e nela permanecer de forma a usufruir dos direitos garantidos pelo ordenamento legal, já que esse aluno necessita de estratégias adotadas nos vestibulares - como a prova inteiramente em Libras - e de intérpretes de língua de sinais para mediar a comunicação durante todo o processo de formação, propiciando, assim, a acessibilidade em um sistema inclusivo, que norteia-se na prática pedagógica capacitada em trabalhar com o ensino bilíngue.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1322710.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-1622764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227/10009Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVERETA, CrislaineSTREIECHEN , Eliziane Manosso2022-11-11T19:45:47Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13227Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-11-11T19:45:47Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION Acesso e permanência do aluno surdo no ensino superior |
title |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION VERETA, Crislaine Surdo Acessibilidade Inclusão Políticas Públicas Deaf Accessibility Inclusion Public Policy |
title_short |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
title_full |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
title_sort |
ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION |
author |
VERETA, Crislaine |
author_facet |
VERETA, Crislaine STREIECHEN , Eliziane Manosso |
author_role |
author |
author2 |
STREIECHEN , Eliziane Manosso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VERETA, Crislaine STREIECHEN , Eliziane Manosso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Surdo Acessibilidade Inclusão Políticas Públicas Deaf Accessibility Inclusion Public Policy |
topic |
Surdo Acessibilidade Inclusão Políticas Públicas Deaf Accessibility Inclusion Public Policy |
description |
This research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227/10009 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696495632384 |