Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Kellen Miranda
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lima, Alberto Sampaio, Bandeira, Mary Anne Medeiros, Andriola, Wagner Bandeira, Nojosa, Ronald Targino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160
Resumo: Plants can be models for the synthesis of a large number of drugs and in the case of herbal medicines they are directly part of their composition. The National Policy of Medicinal Plants and Phytotherapics (PNPMF) of 2006 is considered the regulatory framework of Brazilian herbal medicine. The Government developed actions for its implementation, but its progress was limited by factors such as insufficient knowledge of health professionals in phytotherapy. Exploratory-descriptive research aimed to show the repercussions generated by the PNPMF in health graduation in a Brazilian Northeast State. The rationale was based on a review of the literature on higher education in health in Brazil, national curriculum guidelines, PNPMF, medicinal plants in public health and opinions of key groups. A qualitative-quantitative approach was used, through triangulation between methods.
id UNESP-15_53684157090051fc7b65477feae8d111
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11160
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in healthAvaliando el impacto de la política brasileña de plantas medicinales y fitoterápicos en la formación superior del área de saludAvaliando o impacto da política brasileira de plantas medicinais e fitoterápicos na formação superior da área de saúdePublic policiesMedicinal plantsPedagogical practicesHigh education evaluationPolíticas públicasPlantas medicinalesPrácticas pedagógicasEvaluación de la educación superiorPolíticas públicasPlantas medicinaisPráticas pedagógicasAvaliação da educação superiorPlants can be models for the synthesis of a large number of drugs and in the case of herbal medicines they are directly part of their composition. The National Policy of Medicinal Plants and Phytotherapics (PNPMF) of 2006 is considered the regulatory framework of Brazilian herbal medicine. The Government developed actions for its implementation, but its progress was limited by factors such as insufficient knowledge of health professionals in phytotherapy. Exploratory-descriptive research aimed to show the repercussions generated by the PNPMF in health graduation in a Brazilian Northeast State. The rationale was based on a review of the literature on higher education in health in Brazil, national curriculum guidelines, PNPMF, medicinal plants in public health and opinions of key groups. A qualitative-quantitative approach was used, through triangulation between methods.Las plantas pueden ser modelos para la síntesis de un gran número de fármacos y en el caso de los fitoterápicos forman parte directamente de su composición. La Política Nacional de Plantas Medicinales y Fitoterápicos (PNPMF), de 2006, es considerada el marco regulatorio de la fitoterapia brasileña. El gobierno brasileño desarrolló acciones para su efectividad, sin embargo su avance fue limitado por factores tales como el conocimiento insuficiente de los profesionales de salud sobre fitoterapia. La investigación exploratorio-descriptiva objetivó evidenciar las repercusiones generadas por la PNPMF en la graduación en salud en un Estado del Nordeste brasileño. La fundamentación se basó en la revisión de literatura sobre formación superior en salud en Brasil, directrices curriculares nacionales, PNPMF, plantas medicinales en salud pública y opiniones de grupos clave del área. Se utilizó un enfoque cualitativo cuantitativo, a través de la triangulación entre métodos.As plantas podem ser modelos para a síntese de um grande número de fármacos e no caso dos fitoterápicos fazem parte diretamente de sua composição. A Política Nacional de Plantas Medicinais e Fitoterápicos (PNPMF), de 2006, é considerada o marco regulatório da fitoterapia brasileira. O governo brasileiro desenvolveu ações para sua efetivação, entretanto seu avanço foi limitado por fatores tais como o conhecimento insuficiente dos profissionais de saúde sobre fitoterapia. A investigação exploratório-descritiva objetivou evidenciar as repercussões geradas pela PNPMF na graduação em saúde em um estado do Nordeste brasileiro. A fundamentação baseou-se em revisão de literatura sobre formação superior em saúde no Brasil, diretrizes curriculares nacionais, PNPMF, plantas medicinais em saúde pública e opiniões de grupos-chave da área. Utilizou-se uma abordagem quali-quantitativa, por meio da triangulação entre métodos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1116010.21723/riaee.v13.n3.2018.11160Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1106-1131Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1106-11311982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7528https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7529https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7555Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSá, Kellen MirandaLima, Alberto SampaioBandeira, Mary Anne MedeirosAndriola, Wagner BandeiraNojosa, Ronald Targino2018-09-10T23:34:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11160Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:34:45Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
Avaliando el impacto de la política brasileña de plantas medicinales y fitoterápicos en la formación superior del área de salud
Avaliando o impacto da política brasileira de plantas medicinais e fitoterápicos na formação superior da área de saúde
title Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
spellingShingle Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
Sá, Kellen Miranda
Public policies
Medicinal plants
Pedagogical practices
High education evaluation
Políticas públicas
Plantas medicinales
Prácticas pedagógicas
Evaluación de la educación superior
Políticas públicas
Plantas medicinais
Práticas pedagógicas
Avaliação da educação superior
title_short Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
title_full Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
title_fullStr Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
title_full_unstemmed Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
title_sort Evaluating the impact of brazilian policy of medicinal plants and herbal medicines on the higher education in health
author Sá, Kellen Miranda
author_facet Sá, Kellen Miranda
Lima, Alberto Sampaio
Bandeira, Mary Anne Medeiros
Andriola, Wagner Bandeira
Nojosa, Ronald Targino
author_role author
author2 Lima, Alberto Sampaio
Bandeira, Mary Anne Medeiros
Andriola, Wagner Bandeira
Nojosa, Ronald Targino
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Kellen Miranda
Lima, Alberto Sampaio
Bandeira, Mary Anne Medeiros
Andriola, Wagner Bandeira
Nojosa, Ronald Targino
dc.subject.por.fl_str_mv Public policies
Medicinal plants
Pedagogical practices
High education evaluation
Políticas públicas
Plantas medicinales
Prácticas pedagógicas
Evaluación de la educación superior
Políticas públicas
Plantas medicinais
Práticas pedagógicas
Avaliação da educação superior
topic Public policies
Medicinal plants
Pedagogical practices
High education evaluation
Políticas públicas
Plantas medicinales
Prácticas pedagógicas
Evaluación de la educación superior
Políticas públicas
Plantas medicinais
Práticas pedagógicas
Avaliação da educação superior
description Plants can be models for the synthesis of a large number of drugs and in the case of herbal medicines they are directly part of their composition. The National Policy of Medicinal Plants and Phytotherapics (PNPMF) of 2006 is considered the regulatory framework of Brazilian herbal medicine. The Government developed actions for its implementation, but its progress was limited by factors such as insufficient knowledge of health professionals in phytotherapy. Exploratory-descriptive research aimed to show the repercussions generated by the PNPMF in health graduation in a Brazilian Northeast State. The rationale was based on a review of the literature on higher education in health in Brazil, national curriculum guidelines, PNPMF, medicinal plants in public health and opinions of key groups. A qualitative-quantitative approach was used, through triangulation between methods.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160
10.21723/riaee.v13.n3.2018.11160
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n3.2018.11160
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7528
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7529
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11160/7555
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1106-1131
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1106-1131
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n3.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856517480448