Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carla Cilene Baptista da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Jurdi, Andrea Perosa Saigh
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210
Resumo: The goal of this paper is to analyze and discuss the data produced by the researchers regarding their experiences in inclusive education with children from ages zero to three. It is a qualitative study, of which 46 daycare teachers participated, all from public daycares of a city at the coast of São Paulo. They answered a semi-open questionnaire, where they reported their experiences and difficulties regarding educational inclusion of that age group. The results, presented based on analyzes of thematic content, discuss the hardships regarding experiences with school inclusion and the successful experiences as told by the participants. Our belief is that this study may contribute for the discussion about accessible daycare education, and that it may promote discussions in related areas.
id UNESP-15_5b8e0ca93fba788fd6a1057608755436
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12210
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusionExperiencias y apuntes de maestros de educación infantil acerca de la inclusión escolarExperiências e apontamentos de professoras de creche sobre inclusão escolarInclusive EducationDaycareTeachers.Educación inclusivaGuarderíasMaestros.Educação InclusivaCrechesProfessores.The goal of this paper is to analyze and discuss the data produced by the researchers regarding their experiences in inclusive education with children from ages zero to three. It is a qualitative study, of which 46 daycare teachers participated, all from public daycares of a city at the coast of São Paulo. They answered a semi-open questionnaire, where they reported their experiences and difficulties regarding educational inclusion of that age group. The results, presented based on analyzes of thematic content, discuss the hardships regarding experiences with school inclusion and the successful experiences as told by the participants. Our belief is that this study may contribute for the discussion about accessible daycare education, and that it may promote discussions in related areas.El objetivo de este artículo es discutir los datos producidos por las maestras con relación a sus experiencias en educación inclusiva con niños de cero a tres años. Tratase de un estudio cualitativo de lo cual han participado 46 maestras de guarderías públicas de una ciudad del litoral de San Pablo  que han respondido a una encuesta medio abierta, por medio de cual han relatado sus experiencias y dificultades en relación a la inclusión escolar en esta franja etaria. Los resultados presentados con base en el análisis del contenido temático hablan de las dificultades en las experiencias con inclusión escolar y de las experiencias exitosas descritas por las participantes. Créese que este estudio puede contribuir para la discusión acerca de la educación para todos en las guarderías y que puede promover reflexiones para los campos afines.O objetivo desse artigo é analisar e discutir os dados produzidos por professoras em relação às suas experiências em educação inclusiva com crianças de zero a três anos. Trata-se de um estudo qualitativo, do qual participaram 46 professoras de creches públicas de uma cidade de médio porte do litoral paulista, que responderam um questionário semiaberto, relatando suas experiências e dificuldades com relação à inclusão escolar nessa faixa etária. Os resultados apresentados, com base na análise de conteúdo temático, discutem as dificuldades quanto às experiências com inclusão escolar e as experiências bem sucedidas descritas pelas participantes. Acredita-se que este estudo pode contribuir para a discussão sobre a educação para todos na creche e para fomentar reflexões e novos estudos na área.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1221010.21723/riaee.v14iesp.1.12210Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 842-854Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 842-8541982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8060https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8328https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8935Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carla Cilene Baptista daJurdi, Andrea Perosa Saigh2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12210Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
Experiencias y apuntes de maestros de educación infantil acerca de la inclusión escolar
Experiências e apontamentos de professoras de creche sobre inclusão escolar
title Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
spellingShingle Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
Silva, Carla Cilene Baptista da
Inclusive Education
Daycare
Teachers.
Educación inclusiva
Guarderías
Maestros.
Educação Inclusiva
Creches
Professores.
title_short Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
title_full Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
title_fullStr Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
title_full_unstemmed Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
title_sort Experiences and notes from daycare teachers about educational inclusion
author Silva, Carla Cilene Baptista da
author_facet Silva, Carla Cilene Baptista da
Jurdi, Andrea Perosa Saigh
author_role author
author2 Jurdi, Andrea Perosa Saigh
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carla Cilene Baptista da
Jurdi, Andrea Perosa Saigh
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive Education
Daycare
Teachers.
Educación inclusiva
Guarderías
Maestros.
Educação Inclusiva
Creches
Professores.
topic Inclusive Education
Daycare
Teachers.
Educación inclusiva
Guarderías
Maestros.
Educação Inclusiva
Creches
Professores.
description The goal of this paper is to analyze and discuss the data produced by the researchers regarding their experiences in inclusive education with children from ages zero to three. It is a qualitative study, of which 46 daycare teachers participated, all from public daycares of a city at the coast of São Paulo. They answered a semi-open questionnaire, where they reported their experiences and difficulties regarding educational inclusion of that age group. The results, presented based on analyzes of thematic content, discuss the hardships regarding experiences with school inclusion and the successful experiences as told by the participants. Our belief is that this study may contribute for the discussion about accessible daycare education, and that it may promote discussions in related areas.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210
10.21723/riaee.v14iesp.1.12210
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12210
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8060
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8328
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12210/8935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 842-854
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 842-854
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857170743296