Technological innovations, education and capital needs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710 |
Resumo: | This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society. |
id |
UNESP-15_671959598eda17a7ffca1729fc6d05ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12710 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Technological innovations, education and capital needsInnovaciones tecnológicas, educación y necesidades del capitalInovações tecnológicas, educação e necessidades do capitalDigital technologiesEducationCapitalism.Tecnologias digitalesEducaciónCapitalismo.Tecnologias digitaisEducaçãoCapitalismo.This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society.El presente trabajo tiene como objetivo retomar la discusión acerca del denominado “Libro Verde”, como ejemplo de la adhesión del Brasil a un ideario educacional sintonizado con el desarrollo actual de la sociedad capitalista. El estudio toma como presupuesto que el desarrollo tecnológico se insiere en el proceso de desarrollo de la propia sociedad capitalista y posibilita afirmar que los cuestionamentos acerca de la información y de la tecnología se tienen restringido a su aplicabilidad, a su uso y a una creciente y permanente reflexión respecto al aumento de la exclusión de la mayoría de la población del acceso a las tecnologías digitales. Así, la educación, y más específicamente la escuela, es llamada a ejercer ese papel de conformación y adaptación a una dada realidad: la sociedad capitalista.O presente trabalho tem como objetivo retomar a discussão acerca do denominado “Livro Verde”, como exemplo da adesão do Brasil a um ideário educacional sintonizado com o desenvolvimento atual da sociedade capitalista. O estudo toma como pressuposto que o desenvolvimento tecnológico se insere no processo de desenvolvimento da própria sociedade capitalista e possibilita afirmar que os questionamentos acerca da informação e da tecnologia têm se restringido à sua aplicabilidade, ao seu uso e a uma crescente e permanente reflexão em relação ao aumento da exclusão da maioria da população do acesso às tecnologias digitais. Assim, a educação, e mais especificamente a escola, é chamada a exercer esse papel de conformação e adaptação a uma dada realidade: a sociedade capitalista.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMaterialismo Histórico-Dialéticoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1271010.21723/riaee.v15i1.12710Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-3041982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/8813https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9093https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9483Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaptista, Maria das Graças de AlmeidaPalhano, Tânia RodriguesDiniz, Ercules Laurentinoda Silva, Genilson José2020-08-14T17:02:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12710Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T17:02:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technological innovations, education and capital needs Innovaciones tecnológicas, educación y necesidades del capital Inovações tecnológicas, educação e necessidades do capital |
title |
Technological innovations, education and capital needs |
spellingShingle |
Technological innovations, education and capital needs Baptista, Maria das Graças de Almeida Digital technologies Education Capitalism. Tecnologias digitales Educación Capitalismo. Tecnologias digitais Educação Capitalismo. |
title_short |
Technological innovations, education and capital needs |
title_full |
Technological innovations, education and capital needs |
title_fullStr |
Technological innovations, education and capital needs |
title_full_unstemmed |
Technological innovations, education and capital needs |
title_sort |
Technological innovations, education and capital needs |
author |
Baptista, Maria das Graças de Almeida |
author_facet |
Baptista, Maria das Graças de Almeida Palhano, Tânia Rodrigues Diniz, Ercules Laurentino da Silva, Genilson José |
author_role |
author |
author2 |
Palhano, Tânia Rodrigues Diniz, Ercules Laurentino da Silva, Genilson José |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baptista, Maria das Graças de Almeida Palhano, Tânia Rodrigues Diniz, Ercules Laurentino da Silva, Genilson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital technologies Education Capitalism. Tecnologias digitales Educación Capitalismo. Tecnologias digitais Educação Capitalismo. |
topic |
Digital technologies Education Capitalism. Tecnologias digitales Educación Capitalismo. Tecnologias digitais Educação Capitalismo. |
description |
This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Materialismo Histórico-Dialético |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710 10.21723/riaee.v15i1.12710 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i1.12710 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/8813 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9093 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857357389824 |