Technological innovations, education and capital needs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baptista, Maria das Graças de Almeida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Palhano, Tânia Rodrigues, Diniz, Ercules Laurentino, da Silva, Genilson José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710
Resumo: This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society.
id UNESP-15_671959598eda17a7ffca1729fc6d05ae
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12710
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Technological innovations, education and capital needsInnovaciones tecnológicas, educación y necesidades del capitalInovações tecnológicas, educação e necessidades do capitalDigital technologiesEducationCapitalism.Tecnologias digitalesEducaciónCapitalismo.Tecnologias digitaisEducaçãoCapitalismo.This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society.El presente trabajo tiene como objetivo retomar la discusión acerca del denominado “Libro Verde”, como ejemplo de la adhesión del Brasil a un ideario educacional sintonizado con el desarrollo actual de la sociedad capitalista. El estudio toma como presupuesto que el desarrollo tecnológico se insiere en el proceso de desarrollo de la propia sociedad capitalista y posibilita afirmar que los cuestionamentos acerca de la información y de la tecnología se tienen restringido a su aplicabilidad, a su uso y a una creciente y permanente reflexión respecto al aumento de la exclusión de la mayoría de la población del acceso a las tecnologías digitales. Así, la educación, y más específicamente la escuela, es llamada a ejercer ese papel de conformación y adaptación a una dada realidad: la sociedad capitalista.O presente trabalho tem como objetivo retomar a discussão acerca do denominado “Livro Verde”, como exemplo da adesão do Brasil a um ideário educacional sintonizado com o desenvolvimento atual da sociedade capitalista. O estudo toma como pressuposto que o desenvolvimento tecnológico se insere no processo de desenvolvimento da própria sociedade capitalista e possibilita afirmar que os questionamentos acerca da informação e da tecnologia têm se restringido à sua aplicabilidade, ao seu uso e a uma crescente e permanente reflexão em relação ao aumento da exclusão da maioria da população do acesso às tecnologias digitais. Assim, a educação, e mais especificamente a escola, é chamada a exercer esse papel de conformação e adaptação a uma dada realidade: a sociedade capitalista.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMaterialismo Histórico-Dialéticoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1271010.21723/riaee.v15i1.12710Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-3041982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/8813https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9093https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9483Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaptista, Maria das Graças de AlmeidaPalhano, Tânia RodriguesDiniz, Ercules Laurentinoda Silva, Genilson José2020-08-14T17:02:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12710Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T17:02:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Technological innovations, education and capital needs
Innovaciones tecnológicas, educación y necesidades del capital
Inovações tecnológicas, educação e necessidades do capital
title Technological innovations, education and capital needs
spellingShingle Technological innovations, education and capital needs
Baptista, Maria das Graças de Almeida
Digital technologies
Education
Capitalism.
Tecnologias digitales
Educación
Capitalismo.
Tecnologias digitais
Educação
Capitalismo.
title_short Technological innovations, education and capital needs
title_full Technological innovations, education and capital needs
title_fullStr Technological innovations, education and capital needs
title_full_unstemmed Technological innovations, education and capital needs
title_sort Technological innovations, education and capital needs
author Baptista, Maria das Graças de Almeida
author_facet Baptista, Maria das Graças de Almeida
Palhano, Tânia Rodrigues
Diniz, Ercules Laurentino
da Silva, Genilson José
author_role author
author2 Palhano, Tânia Rodrigues
Diniz, Ercules Laurentino
da Silva, Genilson José
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baptista, Maria das Graças de Almeida
Palhano, Tânia Rodrigues
Diniz, Ercules Laurentino
da Silva, Genilson José
dc.subject.por.fl_str_mv Digital technologies
Education
Capitalism.
Tecnologias digitales
Educación
Capitalismo.
Tecnologias digitais
Educação
Capitalismo.
topic Digital technologies
Education
Capitalism.
Tecnologias digitales
Educación
Capitalismo.
Tecnologias digitais
Educação
Capitalismo.
description This paper aims to retake the discussion about the called "Green Book" as an example of Brazil's adherence to an educational ideology in tune with the current development of capitalist society. The study assumes that technological development is inserted in the process of development of capitalist society itself and makes it possible to affirm that questions about information and technology have been restricted to its applicability, its use and to a growing and permanent reflection regarding the increasing exclusion of the majority of the population from access to digital technologies. Thus, education, and more specifically the school, is called to play this role of conformation and adaptation to a given reality: capitalist society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Materialismo Histórico-Dialético
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710
10.21723/riaee.v15i1.12710
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i1.12710
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/8813
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9093
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12710/9483
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 289-304
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857357389824