Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912 |
Resumo: | This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked. |
id |
UNESP-15_7d0f85370ee6fe80c303358a37e80e53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12912 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theoryIndustria cultural y semi-formación: democracia y educación bajo ataque en los países iberoamericanos a la luz de la teoría críticaIndústria cultural e semiformação: democracia e educação sob ataque nos países ibero-americanos à luz da teoria críticaEducationCultural industrySemi-formationCritical theory of the society.EducaciónIndustria culturalSemi-formaciónTeoría Crítica de la Sociedad.EducaçãoIndústria CulturalSemiformaçãoTeoria Crítica da Sociedade.This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked.El ensayo busca reflexionar, urdidos por los fundamentos de la Teoría Crítica de la Sociedad, sobre industria cultural y semi-formación (Halbbildung) en el contexto de los países iberoamericanos. El concepto de industria cultural no solo permanece actual como es fundamental para comprender la semi-formación o la formación dañificada. La reflexión está anclada en M. Horkheimer, T. W. Adorno y H. Marcuse, pensadores de la primera generación de la Escuela de Frankfurt. La formación (Bildung), a conformidad con estos autores, puede ofrecer los substratos necesarios para la praxis de resistencia al proceso que impide el florecimiento de individualidad autónoma, en el cual la democracia ha sido atacada.Este ensaio objetiva refletir, urdidos pelos fundamentos da Teoria Crítica da Sociedade, sobre indústria cultural e semiformação (Halbbildung) no contexto dos países ibero-americanos. O conceito de indústria cultural não só permanece atual como é fundamental para compreender a semiformação ou a formação danificada. A reflexão está ancorada em M. Horkheimer, T. W. Adorno e H. Marcuse, pensadores da primeira geração da Escola de Frankfurt. A formação (Bildung), conforme assumida por esses autores, pode oferecer os substratos necessários para a práxis de resistência ao processo que impede o florescimento de individualidade autônoma, no qual a democracia tem sido atacada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291210.21723/riaee.v14iesp.4.12912Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-18981982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8685https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8749https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9203https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9716Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marta Regina Furlan deGaluch, Maria Terezinha BellandaGiovinazzo Júnior, Carlos Antônio2020-10-01T22:04:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12912Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:04:16Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory Industria cultural y semi-formación: democracia y educación bajo ataque en los países iberoamericanos a la luz de la teoría crítica Indústria cultural e semiformação: democracia e educação sob ataque nos países ibero-americanos à luz da teoria crítica |
title |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
spellingShingle |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory Oliveira, Marta Regina Furlan de Education Cultural industry Semi-formation Critical theory of the society. Educación Industria cultural Semi-formación Teoría Crítica de la Sociedad. Educação Indústria Cultural Semiformação Teoria Crítica da Sociedade. |
title_short |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
title_full |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
title_fullStr |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
title_full_unstemmed |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
title_sort |
Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory |
author |
Oliveira, Marta Regina Furlan de |
author_facet |
Oliveira, Marta Regina Furlan de Galuch, Maria Terezinha Bellanda Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Galuch, Maria Terezinha Bellanda Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marta Regina Furlan de Galuch, Maria Terezinha Bellanda Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Cultural industry Semi-formation Critical theory of the society. Educación Industria cultural Semi-formación Teoría Crítica de la Sociedad. Educação Indústria Cultural Semiformação Teoria Crítica da Sociedade. |
topic |
Education Cultural industry Semi-formation Critical theory of the society. Educación Industria cultural Semi-formación Teoría Crítica de la Sociedad. Educação Indústria Cultural Semiformação Teoria Crítica da Sociedade. |
description |
This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912 10.21723/riaee.v14iesp.4.12912 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8685 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8749 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9203 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857760043008 |