Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marta Regina Furlan de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Galuch, Maria Terezinha Bellanda, Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912
Resumo: This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked.
id UNESP-15_7d0f85370ee6fe80c303358a37e80e53
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12912
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theoryIndustria cultural y semi-formación: democracia y educación bajo ataque en los países iberoamericanos a la luz de la teoría críticaIndústria cultural e semiformação: democracia e educação sob ataque nos países ibero-americanos à luz da teoria críticaEducationCultural industrySemi-formationCritical theory of the society.EducaciónIndustria culturalSemi-formaciónTeoría Crítica de la Sociedad.EducaçãoIndústria CulturalSemiformaçãoTeoria Crítica da Sociedade.This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked.El ensayo busca reflexionar, urdidos por los fundamentos de la Teoría Crítica de la Sociedad, sobre industria cultural y semi-formación (Halbbildung) en el contexto de los países iberoamericanos. El concepto de industria cultural no solo permanece actual como es fundamental para comprender la semi-formación o la formación dañificada. La reflexión está anclada en M. Horkheimer, T. W. Adorno y H. Marcuse, pensadores de la primera generación de la Escuela de Frankfurt. La formación (Bildung), a conformidad con estos autores, puede ofrecer los substratos necesarios para la praxis de resistencia al proceso que impide el florecimiento de individualidad autónoma, en el cual la democracia ha sido atacada.Este ensaio objetiva refletir, urdidos pelos fundamentos da Teoria Crítica da Sociedade, sobre indústria cultural e semiformação (Halbbildung) no contexto dos países ibero-americanos. O conceito de indústria cultural não só permanece atual como é fundamental para compreender a semiformação ou a formação danificada. A reflexão está ancorada em M. Horkheimer, T. W. Adorno e H. Marcuse, pensadores da primeira geração da Escola de Frankfurt. A formação (Bildung), conforme assumida por esses autores, pode oferecer os substratos necessários para a práxis de resistência ao processo que impede o florescimento de individualidade autônoma, no qual a democracia tem sido atacada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291210.21723/riaee.v14iesp.4.12912Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-18981982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8685https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8749https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9203https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9716Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marta Regina Furlan deGaluch, Maria Terezinha BellandaGiovinazzo Júnior, Carlos Antônio2020-10-01T22:04:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12912Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:04:16Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
Industria cultural y semi-formación: democracia y educación bajo ataque en los países iberoamericanos a la luz de la teoría crítica
Indústria cultural e semiformação: democracia e educação sob ataque nos países ibero-americanos à luz da teoria crítica
title Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
spellingShingle Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
Oliveira, Marta Regina Furlan de
Education
Cultural industry
Semi-formation
Critical theory of the society.
Educación
Industria cultural
Semi-formación
Teoría Crítica de la Sociedad.
Educação
Indústria Cultural
Semiformação
Teoria Crítica da Sociedade.
title_short Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
title_full Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
title_fullStr Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
title_full_unstemmed Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
title_sort Cultural industry and semi-formation: democracy and education under attack in ibero-american countries under light of critical theory
author Oliveira, Marta Regina Furlan de
author_facet Oliveira, Marta Regina Furlan de
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio
author_role author
author2 Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marta Regina Furlan de
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Giovinazzo Júnior, Carlos Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Cultural industry
Semi-formation
Critical theory of the society.
Educación
Industria cultural
Semi-formación
Teoría Crítica de la Sociedad.
Educação
Indústria Cultural
Semiformação
Teoria Crítica da Sociedade.
topic Education
Cultural industry
Semi-formation
Critical theory of the society.
Educación
Industria cultural
Semi-formación
Teoría Crítica de la Sociedad.
Educação
Indústria Cultural
Semiformação
Teoria Crítica da Sociedade.
description This essay aims to reflect, based on the foundations of the Critical Theory of Society, about cultural industry and semi-formation (Halbbildung) in the context of Ibero-American countries. The concept of cultural industry not only remains relevant, but it is fundamental to understanding semi-formation or damaged formation. The reflection is anchored in M. Horkheimer, T. W. Adorno and H. Marcuse, first generation thinkers of the Frankfurt School. Formation (Bildung), as assumed by these authors, can provide the necessary substrates for the praxis of resistance to the process that prevents the flourishing of autonomous individuality, in which democracy has been attacked.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912
10.21723/riaee.v14iesp.4.12912
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12912
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8685
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/8749
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9203
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12912/9716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1883-1898
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857760043008