Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923 |
Resumo: | The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society. |
id |
UNESP-15_c9e9c6a9f7d2f5a0d5220ae4708e3e7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cybercultureAun la semi-formación: contribuciones de Adorno y Horkheimer en tiempos de ciberculturaAinda a semiformação: contribuições de Adorno e Horkheimer em tempos de ciberculturaEducationSemi-formationCritial TheoryCyberculture.EducaciónSemi-formaciónTeoría CríticaCibercultura.EducaçãoSemiformaçãoTeoria CríticaCibercultura.The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society.El trabajo tiene por objetivo orientador desarrollar un estudio crítico y reflexivo sobre la semi-formación en tiempos de cibercultura. El estudio está anclado en la teoría crítica, a partir de un abordaje teórico-metodológico pautado principalmente en los estudios de Theodor Adorno y Horkheimer, que discute el proceso de semi-formación en la sociedad contemporánea. Se comprende la educación de modo amplio, como un espacio-tiempo necesario para reflexión y toma de consciencia para formar las generaciones sobre “ser y estar” en el mundo en la sociedad de la cibercultura.O presente trabalho tem como objetivo norteador desenvolver um estudo crítico e reflexivo acerca da semiformação em tempos de cibercultura. O estudo está amparado na teoria crítica, a partir de uma abordagem teórico-metodológica pautada principalmente nos estudos de Theodor Adorno e Horkheimer, que discute o processo de semiformação na sociedade contemporânea. Compreende-se a educação de maneira ampla, como um espaço tempo necessário para reflexão e tomada de consciência para formar as gerações sobre “ser e estar” no mundo na sociedade da cibercultura.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292310.21723/riaee.v14iesp.4.12923Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-20021982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8692https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8756https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9210https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9723Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriana Regina de JesusFerreira, Daniella Caroline Rodrigues RibeiroMello, Diene Eire de2020-10-01T22:09:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:09:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture Aun la semi-formación: contribuciones de Adorno y Horkheimer en tiempos de cibercultura Ainda a semiformação: contribuições de Adorno e Horkheimer em tempos de cibercultura |
title |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
spellingShingle |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture Santos, Adriana Regina de Jesus Education Semi-formation Critial Theory Cyberculture. Educación Semi-formación Teoría Crítica Cibercultura. Educação Semiformação Teoria Crítica Cibercultura. |
title_short |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
title_full |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
title_fullStr |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
title_full_unstemmed |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
title_sort |
Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture |
author |
Santos, Adriana Regina de Jesus |
author_facet |
Santos, Adriana Regina de Jesus Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro Mello, Diene Eire de |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro Mello, Diene Eire de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Adriana Regina de Jesus Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro Mello, Diene Eire de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Semi-formation Critial Theory Cyberculture. Educación Semi-formación Teoría Crítica Cibercultura. Educação Semiformação Teoria Crítica Cibercultura. |
topic |
Education Semi-formation Critial Theory Cyberculture. Educación Semi-formación Teoría Crítica Cibercultura. Educação Semiformação Teoria Crítica Cibercultura. |
description |
The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923 10.21723/riaee.v14iesp.4.12923 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12923 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8692 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8756 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9210 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857776820224 |