Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Adriana Regina de Jesus
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro, Mello, Diene Eire de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923
Resumo: The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society.
id UNESP-15_c9e9c6a9f7d2f5a0d5220ae4708e3e7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cybercultureAun la semi-formación: contribuciones de Adorno y Horkheimer en tiempos de ciberculturaAinda a semiformação: contribuições de Adorno e Horkheimer em tempos de ciberculturaEducationSemi-formationCritial TheoryCyberculture.EducaciónSemi-formaciónTeoría CríticaCibercultura.EducaçãoSemiformaçãoTeoria CríticaCibercultura.The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society.El trabajo tiene por objetivo orientador desarrollar un estudio crítico y reflexivo sobre la semi-formación en tiempos de cibercultura. El estudio está anclado en la teoría crítica, a partir de un abordaje teórico-metodológico pautado principalmente en los estudios de Theodor Adorno y Horkheimer, que discute el proceso de semi-formación en la sociedad contemporánea. Se comprende la educación de modo amplio, como un espacio-tiempo necesario para reflexión y toma de consciencia para formar las generaciones sobre “ser y estar” en el mundo en la sociedad de la cibercultura.O presente trabalho tem como objetivo norteador desenvolver um estudo crítico e reflexivo acerca da semiformação em tempos de cibercultura. O estudo está amparado na teoria crítica, a partir de uma abordagem teórico-metodológica pautada principalmente nos estudos de Theodor Adorno e Horkheimer, que discute o processo de semiformação na sociedade contemporânea. Compreende-se a educação de maneira ampla, como um espaço tempo necessário para reflexão e tomada de consciência para formar as gerações sobre “ser e estar” no mundo na sociedade da cibercultura.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292310.21723/riaee.v14iesp.4.12923Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-20021982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8692https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8756https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9210https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9723Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriana Regina de JesusFerreira, Daniella Caroline Rodrigues RibeiroMello, Diene Eire de2020-10-01T22:09:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:09:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
Aun la semi-formación: contribuciones de Adorno y Horkheimer en tiempos de cibercultura
Ainda a semiformação: contribuições de Adorno e Horkheimer em tempos de cibercultura
title Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
spellingShingle Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
Santos, Adriana Regina de Jesus
Education
Semi-formation
Critial Theory
Cyberculture.
Educación
Semi-formación
Teoría Crítica
Cibercultura.
Educação
Semiformação
Teoria Crítica
Cibercultura.
title_short Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
title_full Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
title_fullStr Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
title_full_unstemmed Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
title_sort Still about semi-formation: contribuitions of Adorno and Horkheimer in times of cyberculture
author Santos, Adriana Regina de Jesus
author_facet Santos, Adriana Regina de Jesus
Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro
Mello, Diene Eire de
author_role author
author2 Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro
Mello, Diene Eire de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Adriana Regina de Jesus
Ferreira, Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro
Mello, Diene Eire de
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Semi-formation
Critial Theory
Cyberculture.
Educación
Semi-formación
Teoría Crítica
Cibercultura.
Educação
Semiformação
Teoria Crítica
Cibercultura.
topic Education
Semi-formation
Critial Theory
Cyberculture.
Educación
Semi-formación
Teoría Crítica
Cibercultura.
Educação
Semiformação
Teoria Crítica
Cibercultura.
description The present work has as guiding objective to develop a critical and reflexive study about semi-formation in cyberculture times. The study is based on critical theory, from a theoretical-methodological approach based mainly on the studies by Adorno and Horkheimer, which discusses the process of semi-formation in contemporary society. Education is broadly understood as a necessary time for reflection and awareness to educate generations about “how to be” in the world in cyberculture society.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923
10.21723/riaee.v14iesp.4.12923
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12923
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8692
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/8756
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9210
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12923/9723
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1993-2002
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857776820224