The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Luana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fortunato, Ivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276
Resumo: Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research.
id UNESP-15_821cc3703eca2e527afa50c28c5677dd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12276
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017La relación entre saberes docentes y la formación continuada: tesis y disertaciones 2012-2017A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017State of knowledgeYou know how to teachContinuing education.Estado del conocimientoSaberes docentesFormación continua.Estado do conhecimentoSaberes docentesFormação continuada.Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research.Pensar la calidad en los procesos educativos implica directamente en la formación de profesores, inicial y continuada. En el presente trabajo, proponemos una mirada bajo un recorte de tesis y disertaciones sobre los saberes docentes y formación continuada con el objetivo de identificar y sistematizar las contribuciones presentadas por los autores, los caminos metodológicos, referenciales teóricos evidenciados, escenarios y sujetos involucrados, sus problematizaciones, así como las instituciones y programas promotores. Para ello, bajo un enfoque cualitativo, realizamos un Estado del Conocimiento, involucrando 12 producciones. Al final, realizamos consideraciones sobre las contribuciones de esas al campo de la investigación de formación de professores.Pensar a qualidade nos processos educativos implica diretamente na formação de professores, inicial e continuada. No presente trabalho, propomos um olhar sob um recorte de teses e dissertações sobre os saberes docentes e formação continuada com o objetivo de identificar e sistematizar as contribuições apresentadas pelos autores, os caminhos metodológicos, referenciais teóricos evidenciados, cenários e sujeitos envolvidos, suas problematizações, bem como as instituições e programas promotores. Para tanto, sob uma abordagem qualitativa, realizamos um Estado do Conhecimento, envolvendo 12 produções. Ao final, tecemos considerações sobre as contribuições dessas para o campo da pesquisa de formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1227610.21723/riaee.v14i4.12276Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-22741982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8768https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8769https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/9704Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, LuanaFortunato, Ivan2020-10-01T16:01:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12276Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T16:01:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
La relación entre saberes docentes y la formación continuada: tesis y disertaciones 2012-2017
A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017
title The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
spellingShingle The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
Monteiro, Luana
State of knowledge
You know how to teach
Continuing education.
Estado del conocimiento
Saberes docentes
Formación continua.
Estado do conhecimento
Saberes docentes
Formação continuada.
title_short The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
title_full The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
title_fullStr The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
title_full_unstemmed The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
title_sort The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
author Monteiro, Luana
author_facet Monteiro, Luana
Fortunato, Ivan
author_role author
author2 Fortunato, Ivan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Luana
Fortunato, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv State of knowledge
You know how to teach
Continuing education.
Estado del conocimiento
Saberes docentes
Formación continua.
Estado do conhecimento
Saberes docentes
Formação continuada.
topic State of knowledge
You know how to teach
Continuing education.
Estado del conocimiento
Saberes docentes
Formación continua.
Estado do conhecimento
Saberes docentes
Formação continuada.
description Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276
10.21723/riaee.v14i4.12276
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i4.12276
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8768
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8769
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/9704
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857193811968