The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276 |
Resumo: | Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research. |
id |
UNESP-15_821cc3703eca2e527afa50c28c5677dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12276 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017La relación entre saberes docentes y la formación continuada: tesis y disertaciones 2012-2017A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017State of knowledgeYou know how to teachContinuing education.Estado del conocimientoSaberes docentesFormación continua.Estado do conhecimentoSaberes docentesFormação continuada.Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research.Pensar la calidad en los procesos educativos implica directamente en la formación de profesores, inicial y continuada. En el presente trabajo, proponemos una mirada bajo un recorte de tesis y disertaciones sobre los saberes docentes y formación continuada con el objetivo de identificar y sistematizar las contribuciones presentadas por los autores, los caminos metodológicos, referenciales teóricos evidenciados, escenarios y sujetos involucrados, sus problematizaciones, así como las instituciones y programas promotores. Para ello, bajo un enfoque cualitativo, realizamos un Estado del Conocimiento, involucrando 12 producciones. Al final, realizamos consideraciones sobre las contribuciones de esas al campo de la investigación de formación de professores.Pensar a qualidade nos processos educativos implica diretamente na formação de professores, inicial e continuada. No presente trabalho, propomos um olhar sob um recorte de teses e dissertações sobre os saberes docentes e formação continuada com o objetivo de identificar e sistematizar as contribuições apresentadas pelos autores, os caminhos metodológicos, referenciais teóricos evidenciados, cenários e sujeitos envolvidos, suas problematizações, bem como as instituições e programas promotores. Para tanto, sob uma abordagem qualitativa, realizamos um Estado do Conhecimento, envolvendo 12 produções. Ao final, tecemos considerações sobre as contribuições dessas para o campo da pesquisa de formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1227610.21723/riaee.v14i4.12276Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-22741982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8768https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8769https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/9704Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, LuanaFortunato, Ivan2020-10-01T16:01:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12276Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T16:01:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 La relación entre saberes docentes y la formación continuada: tesis y disertaciones 2012-2017 A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017 |
title |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
spellingShingle |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 Monteiro, Luana State of knowledge You know how to teach Continuing education. Estado del conocimiento Saberes docentes Formación continua. Estado do conhecimento Saberes docentes Formação continuada. |
title_short |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
title_full |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
title_fullStr |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
title_full_unstemmed |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
title_sort |
The relationship between teaching knowledge and continuing education: theses and dissertations 2012-2017 |
author |
Monteiro, Luana |
author_facet |
Monteiro, Luana Fortunato, Ivan |
author_role |
author |
author2 |
Fortunato, Ivan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Luana Fortunato, Ivan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
State of knowledge You know how to teach Continuing education. Estado del conocimiento Saberes docentes Formación continua. Estado do conhecimento Saberes docentes Formação continuada. |
topic |
State of knowledge You know how to teach Continuing education. Estado del conocimiento Saberes docentes Formación continua. Estado do conhecimento Saberes docentes Formação continuada. |
description |
Thinking about quality in educational processes directly implies teacher training, initial and continuing. In the present work, we propose a look under a clipping of theses and dissertations on teacher knowledge and continuing education with the objective of identifying and systematizing the contributions presented by the authors, methodological paths, evidenced theoretical frameworks, scenarios and subjects involved, their problematizations, as well as promoting institutions and programs. Therefore, under a qualitative approach, we performed a State of Knowledge, involving 12 productions. In the end, we made considerations about their contributions to the field of teacher training research. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276 10.21723/riaee.v14i4.12276 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i4.12276 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8768 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/8769 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276/9704 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2260-2274 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857193811968 |