A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Luciana Aparecida de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cordeiro, Ana Paula, Giroto, Claudia Regina Mosca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206
Resumo: From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices.
id UNESP-15_8367f6c33526e47c4f7e7fd4a7876f57
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12206
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the familyUm encuentro con la diversidade en la educación infantil a través del proyecto “simplemente diferente” en la perspectiva del profesor, del niño y de la familiaUm encontro com a diversidade na educação infantil por meio do projeto “simplesmente diferente” sob a perspectiva do professor, da criança e da famíliaDiversityChildhood educationInclusive educationSpecial education.DiversidadEducación InfantilEducación InclusivaEducación Especial.DiversidadeEducação InfantilEducação InclusivaEducação Especial.From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices.A partir de la perspectiva de la educación inclusiva, la Educación Infantil debe atender a las especificidades de la diversidad de sus alumnos, incluyendo el público objetivo de la Educación Especial. Frente a tal compromiso, este estudio objetivó investigar las concepciones sobre diversidad junto a los niños de una clase de Educación Infantil II, familiares y profesora, a partir del proyecto "Simplemente Diferente", elaborado y desarrollado colaborativamente por medio de proyecto de trabajo. El análisis abarcó ejes temáticos, entre los cuales destacamos "Concepciones sobre diversidad en el contexto de la Educación Infantil en la perspectiva inclusiva", que indició posibilidades de resignificación sobre diversidad, a partir de la metodología utilizada, así como la necesidad de que la escuela pautar ese tema en sus respectivas prácticas pedagógicas.Sob a perspectiva da educação inclusiva, a Educação Infantil deve atender às especificidades da diversidade de alunos, incluindo o público-alvo da Educação Especial. Frente a tal compromisso, este estudo objetivou investigar as concepções sobre diversidade junto às crianças de uma classe de Educação Infantil II, familiares e professora, a partir do projeto “Simplesmente Diferente”, elaborado e desenvolvido colaborativamente por meio de projeto de trabalho. A análise compreendeu eixos temáticos, dentre os quais destacamos “Concepções sobre diversidade no contexto da Educação Infantil na perspectiva inclusiva”, que indiciou possibilidades de ressignificação sobre diversidade, a partir da metodologia utilizada, bem como a necessidade de a escola pautar esse tema em suas práticas pedagógicas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220610.21723/riaee.v14iesp.1.12206Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-7901982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8056https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8286https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8931Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Luciana Aparecida deCordeiro, Ana PaulaGiroto, Claudia Regina Mosca2020-12-30T22:08:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12206Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:08:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
Um encuentro con la diversidade en la educación infantil a través del proyecto “simplemente diferente” en la perspectiva del profesor, del niño y de la familia
Um encontro com a diversidade na educação infantil por meio do projeto “simplesmente diferente” sob a perspectiva do professor, da criança e da família
title A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
spellingShingle A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
Araujo, Luciana Aparecida de
Diversity
Childhood education
Inclusive education
Special education.
Diversidad
Educación Infantil
Educación Inclusiva
Educación Especial.
Diversidade
Educação Infantil
Educação Inclusiva
Educação Especial.
title_short A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
title_full A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
title_fullStr A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
title_full_unstemmed A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
title_sort A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
author Araujo, Luciana Aparecida de
author_facet Araujo, Luciana Aparecida de
Cordeiro, Ana Paula
Giroto, Claudia Regina Mosca
author_role author
author2 Cordeiro, Ana Paula
Giroto, Claudia Regina Mosca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Luciana Aparecida de
Cordeiro, Ana Paula
Giroto, Claudia Regina Mosca
dc.subject.por.fl_str_mv Diversity
Childhood education
Inclusive education
Special education.
Diversidad
Educación Infantil
Educación Inclusiva
Educación Especial.
Diversidade
Educação Infantil
Educação Inclusiva
Educação Especial.
topic Diversity
Childhood education
Inclusive education
Special education.
Diversidad
Educación Infantil
Educación Inclusiva
Educación Especial.
Diversidade
Educação Infantil
Educação Inclusiva
Educação Especial.
description From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206
10.21723/riaee.v14iesp.1.12206
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12206
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8056
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8286
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8931
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857161306112