A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206 |
Resumo: | From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices. |
id |
UNESP-15_8367f6c33526e47c4f7e7fd4a7876f57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12206 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the familyUm encuentro con la diversidade en la educación infantil a través del proyecto “simplemente diferente” en la perspectiva del profesor, del niño y de la familiaUm encontro com a diversidade na educação infantil por meio do projeto “simplesmente diferente” sob a perspectiva do professor, da criança e da famíliaDiversityChildhood educationInclusive educationSpecial education.DiversidadEducación InfantilEducación InclusivaEducación Especial.DiversidadeEducação InfantilEducação InclusivaEducação Especial.From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices.A partir de la perspectiva de la educación inclusiva, la Educación Infantil debe atender a las especificidades de la diversidad de sus alumnos, incluyendo el público objetivo de la Educación Especial. Frente a tal compromiso, este estudio objetivó investigar las concepciones sobre diversidad junto a los niños de una clase de Educación Infantil II, familiares y profesora, a partir del proyecto "Simplemente Diferente", elaborado y desarrollado colaborativamente por medio de proyecto de trabajo. El análisis abarcó ejes temáticos, entre los cuales destacamos "Concepciones sobre diversidad en el contexto de la Educación Infantil en la perspectiva inclusiva", que indició posibilidades de resignificación sobre diversidad, a partir de la metodología utilizada, así como la necesidad de que la escuela pautar ese tema en sus respectivas prácticas pedagógicas.Sob a perspectiva da educação inclusiva, a Educação Infantil deve atender às especificidades da diversidade de alunos, incluindo o público-alvo da Educação Especial. Frente a tal compromisso, este estudo objetivou investigar as concepções sobre diversidade junto às crianças de uma classe de Educação Infantil II, familiares e professora, a partir do projeto “Simplesmente Diferente”, elaborado e desenvolvido colaborativamente por meio de projeto de trabalho. A análise compreendeu eixos temáticos, dentre os quais destacamos “Concepções sobre diversidade no contexto da Educação Infantil na perspectiva inclusiva”, que indiciou possibilidades de ressignificação sobre diversidade, a partir da metodologia utilizada, bem como a necessidade de a escola pautar esse tema em suas práticas pedagógicas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220610.21723/riaee.v14iesp.1.12206Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-7901982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8056https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8286https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8931Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Luciana Aparecida deCordeiro, Ana PaulaGiroto, Claudia Regina Mosca2020-12-30T22:08:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12206Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:08:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family Um encuentro con la diversidade en la educación infantil a través del proyecto “simplemente diferente” en la perspectiva del profesor, del niño y de la familia Um encontro com a diversidade na educação infantil por meio do projeto “simplesmente diferente” sob a perspectiva do professor, da criança e da família |
title |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
spellingShingle |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family Araujo, Luciana Aparecida de Diversity Childhood education Inclusive education Special education. Diversidad Educación Infantil Educación Inclusiva Educación Especial. Diversidade Educação Infantil Educação Inclusiva Educação Especial. |
title_short |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
title_full |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
title_fullStr |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
title_full_unstemmed |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
title_sort |
A meeting with diversity in elementary school education through the project "simplesmente diferente" from the perspective of the teacher, the child and the family |
author |
Araujo, Luciana Aparecida de |
author_facet |
Araujo, Luciana Aparecida de Cordeiro, Ana Paula Giroto, Claudia Regina Mosca |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Ana Paula Giroto, Claudia Regina Mosca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Luciana Aparecida de Cordeiro, Ana Paula Giroto, Claudia Regina Mosca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversity Childhood education Inclusive education Special education. Diversidad Educación Infantil Educación Inclusiva Educación Especial. Diversidade Educação Infantil Educação Inclusiva Educação Especial. |
topic |
Diversity Childhood education Inclusive education Special education. Diversidad Educación Infantil Educación Inclusiva Educación Especial. Diversidade Educação Infantil Educação Inclusiva Educação Especial. |
description |
From the perspective of inclusive education, Childhood Education must meet the specificities of the diversity of students, including the target audience of Special Education. Facing such commitment, this study aimed to investigate the conceptions about diversity among the children of a kindergarten class, their families and teacher, from the project "Simplesmente Diferente", elaborated and developed collaboratively through a work project. The analysis included thematic axes, among which we highlighted "Conceptions about diversity in the context of the Childhood Education in the inclusive perspective", which indicated possibilities of re-signification on diversity, based on the methodology used, as well as the necessity for the school to set this topic in its pedagogical practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206 10.21723/riaee.v14iesp.1.12206 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.1.12206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8056 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8286 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12206/8931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 775-790 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857161306112 |