Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontes, Marisa Aguetoni
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081
Resumo: This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection.
id UNESP-15_8bee539f9bdcd5869ad9ef0b91477162
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9081
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practiceMotivación y el aprendizaje estrategias acordes a la teoría de enfoques de aprendizaje: implicaciones para la enseñanza aprendizaje prácticaMotivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem: implicações para a prática de ensino-aprendizagemLearning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning.Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje.Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem.This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection.En este artículo se pretende realizar reflexiones sobre las estrategias de motivación y el aprendizaje de acuerdo con la teoría de enfoques de aprendizaje con el fin de promover mejoras en las prácticas de enseñanza y aprendizaje, ya que tanto la motivación y las estrategias utilizadas en el aprendizaje están relacionados con el rendimiento escolar y la calidad en el aprendizaje. Se observó que las motivaciones y estrategias de aprendizaje tienen relaciones entre sí dando lugar a enfoques de aprendizaje, con el nivel de reflexión que el estudiante realiza en su forma de aprender y se puede cambiar de acuerdo con el nivel de conciencia de que esta estudiante tiene sobre el tipo de motivación y el aprendizaje estrategia utilizada y / o mediante la intervención externa que ofrece esta reflexión.Este artigo tem como objetivo realizar reflexões sobre motivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem de modo a promover melhorias nas práticas de ensino-aprendizagem, uma vez que tanto a motivação como as estratégias utilizadas na aprendizagem possuem relação com o rendimento escolar e qualidade na aprendizagem. Foi possível observar que as motivações e as estratégias de aprendizagem possuem relações entre si dando origem às abordagens à aprendizagem, com o nível de reflexão que o estudante realiza sobre a sua maneira de aprender, podendo ser alteradas de acordo com o nível de conscientização que este estudante possui sobre o tipo de motivação e estratégia de aprendizagem utilizada e/ou por intervenção externa que propicie esta reflexão. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/908110.21723/riaee.v11.n.esp3.9081Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-17441982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n.esp3.2016reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081/5966Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFontes, Marisa Aguetoni2017-11-15T13:34:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9081Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-15T13:34:23Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
Motivación y el aprendizaje estrategias acordes a la teoría de enfoques de aprendizaje: implicaciones para la enseñanza aprendizaje práctica
Motivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem: implicações para a prática de ensino-aprendizagem
title Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
spellingShingle Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
Fontes, Marisa Aguetoni
Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning.
Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje.
Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem.
title_short Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
title_full Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
title_fullStr Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
title_full_unstemmed Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
title_sort Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
author Fontes, Marisa Aguetoni
author_facet Fontes, Marisa Aguetoni
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontes, Marisa Aguetoni
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning.
Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje.
Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem.
topic Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning.
Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje.
Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem.
description This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081
10.21723/riaee.v11.n.esp3.9081
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp3.9081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081/5966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n.esp3.2016
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500775245578240