Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081 |
Resumo: | This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection. |
id |
UNESP-15_8bee539f9bdcd5869ad9ef0b91477162 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9081 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practiceMotivación y el aprendizaje estrategias acordes a la teoría de enfoques de aprendizaje: implicaciones para la enseñanza aprendizaje prácticaMotivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem: implicações para a prática de ensino-aprendizagemLearning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning.Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje.Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem.This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection.En este artículo se pretende realizar reflexiones sobre las estrategias de motivación y el aprendizaje de acuerdo con la teoría de enfoques de aprendizaje con el fin de promover mejoras en las prácticas de enseñanza y aprendizaje, ya que tanto la motivación y las estrategias utilizadas en el aprendizaje están relacionados con el rendimiento escolar y la calidad en el aprendizaje. Se observó que las motivaciones y estrategias de aprendizaje tienen relaciones entre sí dando lugar a enfoques de aprendizaje, con el nivel de reflexión que el estudiante realiza en su forma de aprender y se puede cambiar de acuerdo con el nivel de conciencia de que esta estudiante tiene sobre el tipo de motivación y el aprendizaje estrategia utilizada y / o mediante la intervención externa que ofrece esta reflexión.Este artigo tem como objetivo realizar reflexões sobre motivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem de modo a promover melhorias nas práticas de ensino-aprendizagem, uma vez que tanto a motivação como as estratégias utilizadas na aprendizagem possuem relação com o rendimento escolar e qualidade na aprendizagem. Foi possível observar que as motivações e as estratégias de aprendizagem possuem relações entre si dando origem às abordagens à aprendizagem, com o nível de reflexão que o estudante realiza sobre a sua maneira de aprender, podendo ser alteradas de acordo com o nível de conscientização que este estudante possui sobre o tipo de motivação e estratégia de aprendizagem utilizada e/ou por intervenção externa que propicie esta reflexão. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/908110.21723/riaee.v11.n.esp3.9081Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-17441982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n.esp3.2016reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081/5966Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFontes, Marisa Aguetoni2017-11-15T13:34:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9081Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-15T13:34:23Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice Motivación y el aprendizaje estrategias acordes a la teoría de enfoques de aprendizaje: implicaciones para la enseñanza aprendizaje práctica Motivação e estratégias de aprendizagem segundo a teoria das abordagens à aprendizagem: implicações para a prática de ensino-aprendizagem |
title |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
spellingShingle |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice Fontes, Marisa Aguetoni Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning. Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje. Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem. |
title_short |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
title_full |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
title_fullStr |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
title_full_unstemmed |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
title_sort |
Motivation and learning strategies according to the theory of learning approaches: implications for teaching-learning practice |
author |
Fontes, Marisa Aguetoni |
author_facet |
Fontes, Marisa Aguetoni |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontes, Marisa Aguetoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning. Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje. Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem. |
topic |
Learning Motivation. Learning Strategies. Approaches to learning. Motivación para el aprendizaje. Estrategias de aprendizaje. Métodos de aprendizaje. Motivação para aprendizagem. Estratégias de aprendizagem. Abordagens à aprendizagem. |
description |
This article aims to conduct reflections about motivation and learning strategies according to the theory of approaches to learning in order to promote improvements in teaching and learning practices, since both the motivation and the strategies used in learning are related to school performance and learning quality. It was possible to verify that the motivations and learning strategies are related with each other giving origin to the approaches to learning, with the level of reflection that the student performs on his way of learning and can be changed according to the awareness level that this student has about the kind of motivation and learning strategy used and / or by external intervention that provides this reflection. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081 10.21723/riaee.v11.n.esp3.9081 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp3.9081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9081/5966 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 3 (2016) Dossiê: Investigadores brasileiros em Portugal: pensando a educação para o futuro.; 1727-1744 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.n.esp3.2016 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500775245578240 |