Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Danúbia Ângela
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Campos, Rafaella Cristina, Silva, Leandro Veloso, da Silva, Giuliano Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990
Resumo: The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings.
id UNESP-15_9104874192da84a4fb9a593b5f061872
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10990
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schoolsEs só brillante de niño? Discusiones sobre cooperación y competición en la construcción de las relaciones de género de escolaresÉ só brincadeira de criança? Discussões sobre cooperação e competição na construção das relações de gênero de escolaresGenderCompetitionCooperationSchool.Relaciones de géneroCompeticiónCooperaciónEscuela.Relações de gêneroCompetiçãoCooperaçãoEscola.The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings.Se objetiva en este artículo identificar las formas de manifestaciones de las relaciones de género de escolares a partir de la práctica de la Educación Física. Se optó por la metodología cualitativa, con cuño de estudio de caso, con recolección de datos a través de observación participante y análisis por descripción reflexiva. Se evidenció que en las prácticas deportivas escolares, la figura del / la profesor / a puede estimular y desarrollar la cooperación al mismo tiempo en que trabaja diversas situaciones de competencia entre los / as alumnos / as ante la propuesta de una clase / actividad mixta el juego de equipo) y ambos géneros femenino y masculino, presentan reacciones diferentes en las referidas "situaciones del juego", haciendo desafiante el papel de la escuela en el sentido de intentar trabajar con conceptos y construcciones en el entorno de las relaciones de género, situación en que los momentos de cooperación y también competencia puede de cierta forma, constituirse en una posibilidad de garantizar la formación de ciudadanos y ciudadanas con sentimientos más igualitarios.Objetiva-se neste artigo identificar as formas de manifestações das relações de gênero de escolares a partir da prática da Educação Física. Optou-se pela metodologia qualitativa, com cunho de estudo de caso, com coleta de dados através de observação participante e análise por descrição reflexiva. Evidenciou-se que nas práticas esportivas escolares, a figura do/a professor/a pode estimular e desenvolver a cooperação ao mesmo tempo em que trabalha diversas situações de competição entre os/as alunos/as perante a proposta de uma aula/atividade mista (jogo de equipe) e ambos os gêneros feminino e masculino, apresentam reações diferentes nas ditas “situações do jogo”, tornando desafiador o papel da escola no sentido de tentar trabalhar com conceitos e construções no entorno das relações de gênero, situação em que os momentos de cooperação e também competição pode de certa forma, se constituir em uma possibilidade de se garantir a formação de cidadãos e cidadãs com sentimentos mais igualitários.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1099010.21723/riaee.v14i3.10990Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-11231982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8247https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8558https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/9041Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danúbia ÂngelaCampos, Rafaella CristinaSilva, Leandro Velosoda Silva, Giuliano Roberto2020-05-21T23:43:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10990Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:43:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
Es só brillante de niño? Discusiones sobre cooperación y competición en la construcción de las relaciones de género de escolares
É só brincadeira de criança? Discussões sobre cooperação e competição na construção das relações de gênero de escolares
title Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
spellingShingle Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
Silva, Danúbia Ângela
Gender
Competition
Cooperation
School.
Relaciones de género
Competición
Cooperación
Escuela.
Relações de gênero
Competição
Cooperação
Escola.
title_short Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
title_full Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
title_fullStr Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
title_full_unstemmed Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
title_sort Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
author Silva, Danúbia Ângela
author_facet Silva, Danúbia Ângela
Campos, Rafaella Cristina
Silva, Leandro Veloso
da Silva, Giuliano Roberto
author_role author
author2 Campos, Rafaella Cristina
Silva, Leandro Veloso
da Silva, Giuliano Roberto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Danúbia Ângela
Campos, Rafaella Cristina
Silva, Leandro Veloso
da Silva, Giuliano Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Competition
Cooperation
School.
Relaciones de género
Competición
Cooperación
Escuela.
Relações de gênero
Competição
Cooperação
Escola.
topic Gender
Competition
Cooperation
School.
Relaciones de género
Competición
Cooperación
Escuela.
Relações de gênero
Competição
Cooperação
Escola.
description The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990
10.21723/riaee.v14i3.10990
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.10990
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8247
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8558
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/9041
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856124264448