Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990 |
Resumo: | The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings. |
id |
UNESP-15_9104874192da84a4fb9a593b5f061872 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10990 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schoolsEs só brillante de niño? Discusiones sobre cooperación y competición en la construcción de las relaciones de género de escolaresÉ só brincadeira de criança? Discussões sobre cooperação e competição na construção das relações de gênero de escolaresGenderCompetitionCooperationSchool.Relaciones de géneroCompeticiónCooperaciónEscuela.Relações de gêneroCompetiçãoCooperaçãoEscola.The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings.Se objetiva en este artículo identificar las formas de manifestaciones de las relaciones de género de escolares a partir de la práctica de la Educación Física. Se optó por la metodología cualitativa, con cuño de estudio de caso, con recolección de datos a través de observación participante y análisis por descripción reflexiva. Se evidenció que en las prácticas deportivas escolares, la figura del / la profesor / a puede estimular y desarrollar la cooperación al mismo tiempo en que trabaja diversas situaciones de competencia entre los / as alumnos / as ante la propuesta de una clase / actividad mixta el juego de equipo) y ambos géneros femenino y masculino, presentan reacciones diferentes en las referidas "situaciones del juego", haciendo desafiante el papel de la escuela en el sentido de intentar trabajar con conceptos y construcciones en el entorno de las relaciones de género, situación en que los momentos de cooperación y también competencia puede de cierta forma, constituirse en una posibilidad de garantizar la formación de ciudadanos y ciudadanas con sentimientos más igualitarios.Objetiva-se neste artigo identificar as formas de manifestações das relações de gênero de escolares a partir da prática da Educação Física. Optou-se pela metodologia qualitativa, com cunho de estudo de caso, com coleta de dados através de observação participante e análise por descrição reflexiva. Evidenciou-se que nas práticas esportivas escolares, a figura do/a professor/a pode estimular e desenvolver a cooperação ao mesmo tempo em que trabalha diversas situações de competição entre os/as alunos/as perante a proposta de uma aula/atividade mista (jogo de equipe) e ambos os gêneros feminino e masculino, apresentam reações diferentes nas ditas “situações do jogo”, tornando desafiador o papel da escola no sentido de tentar trabalhar com conceitos e construções no entorno das relações de gênero, situação em que os momentos de cooperação e também competição pode de certa forma, se constituir em uma possibilidade de se garantir a formação de cidadãos e cidadãs com sentimentos mais igualitários.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1099010.21723/riaee.v14i3.10990Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-11231982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8247https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8558https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/9041Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danúbia ÂngelaCampos, Rafaella CristinaSilva, Leandro Velosoda Silva, Giuliano Roberto2020-05-21T23:43:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10990Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:43:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools Es só brillante de niño? Discusiones sobre cooperación y competición en la construcción de las relaciones de género de escolares É só brincadeira de criança? Discussões sobre cooperação e competição na construção das relações de gênero de escolares |
title |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
spellingShingle |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools Silva, Danúbia Ângela Gender Competition Cooperation School. Relaciones de género Competición Cooperación Escuela. Relações de gênero Competição Cooperação Escola. |
title_short |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
title_full |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
title_fullStr |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
title_full_unstemmed |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
title_sort |
Is it just a child's play? Discussions on cooperation and competition in the construction of gender relations of schools |
author |
Silva, Danúbia Ângela |
author_facet |
Silva, Danúbia Ângela Campos, Rafaella Cristina Silva, Leandro Veloso da Silva, Giuliano Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Rafaella Cristina Silva, Leandro Veloso da Silva, Giuliano Roberto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Danúbia Ângela Campos, Rafaella Cristina Silva, Leandro Veloso da Silva, Giuliano Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Competition Cooperation School. Relaciones de género Competición Cooperación Escuela. Relações de gênero Competição Cooperação Escola. |
topic |
Gender Competition Cooperation School. Relaciones de género Competición Cooperación Escuela. Relações de gênero Competição Cooperação Escola. |
description |
The objective of this article is to identify the forms of manifestations of the gender relations of schoolchildren from the practice of Physical Education. We chose the qualitative methodology, with a case study, with data collection through participant observation and analysis by reflective description. It was evidenced that in the school sports practices, the teacher can stimulate and develop the cooperation, while at the same time working on different situations of competition between the students before the proposal of a mixed lesson / activity ( team game), and both genders, both female and male, present different reactions in the so-called "game situations", making the school's role challenging to try to work with concepts and constructions in the context of gender relations, a situation in which moments of cooperation and also competition can, in a certain way, constitute a possibility of guaranteeing the formation of citizens with more egalitarian feelings. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990 10.21723/riaee.v14i3.10990 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.10990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8247 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/8558 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10990/9041 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1111-1123 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856124264448 |